• 2024-04-25
  • 611
  • 10 minut czytania

Sesja zdjęciowa w stylu GIRLBOSS – jak się przygotować?

Sesja zdjęciowa w stylu GIRLBOSS – jak się przygotować?

Pytanie, które najczęściej dostaję od moich klientek na początku współpracy to „jak przygotować się do sesji zdjęciowej?”. To zupełnie naturalne, gdyż fotografuję wiele kobiet, które na co dzień nie stają przed obiektywem. A przecież każda chce, aby sesja zdjęciowa wyszła jak najbardziej atrakcyjnie – zwłaszcza, jeśli fotografie mają służyć autopromocji i wspierać budowanie marki osobistej. Mam nadzieję, że ten artykuł zainspiruje Cię do realizacji własnej sesji zdjęciowej. Jeśli już planujesz takie zdjęcia, tekst na pewno pomoże Ci naszykować się do bycia fotografowaną, by w dniu sesji niczym się nie stresować, tylko rozkwitnąć przed obiektywem.

Sesja zdjęciowa – od czego zacząć?

Wizerunkowa sesja zdjęciowa ma pokazać Ciebie i oddać charakter Twojej marki, a więc Twoje zdjęcia powinny być jedyne w Twoim rodzaju. Aby takie były, otwórz się na współpracę ze swoim fotografem już na etapie planowania sesji. Dzięki temu nie tylko lepiej się poznacie podczas rozmowy czy wymiany wiadomości, ale również określicie najważniejsze cele sesji i zbudujecie wzajemne zaufanie, a docelowe spotkanie przebiegnie w lepszej atmosferze.

Opowiedz fotografowi, jakie wartości są dla Ciebie ważne i jakie cele chcesz osiągnąć poprzez zdjęcia. Określ również, gdzie będą one publikowane: na Twojej stronie www, w social mediach, a może w druku? Zdjęcia z jednej sesji mogą oczywiście pojawić się we wszystkich tych kanałach – w tym przypadku fotograf będzie wiedział, że materiał musi być różnorodny i dopasowany pod formaty danych platform.

Inspiracje do zdjęć zaczynają proces kreatywny

Opisz, jakie zdjęcia lubisz i jaka stylistyka do Ciebie pasuje. W tytule wspomniałam o sesji w stylu girlboss – mam tu na myśli zdjęcia pokazujące Ciebie jako profesjonalistkę, szefową w swoim biznesie i ekspertkę w branży. Sesja każdej girlboss będzie jednak inna, w zależności od Twojego charakteru i tego, czym się zajmujesz. W ramach przygotowania, możesz wysłać fotografowi przykłady fotografii, które spodobały Ci się się u innych osób (albo takich, które Ci się absolutnie nie podobają – to też pomaga!).

Jeśli nie masz takich przykładów, po prostu słownie opisz, czy chodzi Ci o bardziej formalne kadry na jednolitym tle, czy też zdjęcia mogą mieć luźniejszy, bardziej lifestyle’owy styl. Na tej podstawie fotograf będzie mógł zebrać więcej inspiracji do sesji i stworzyć tzw. moodboard, a także udzielić Ci dalszych wskazówek odnośnie przygotowania. Sama przy szukaniu inspiracji najczęściej korzystam z instagrama lub pinteresta oraz przeglądam albumy znanych fotografów modowych i portretowych.

Lokalizacja nadaje charakter zdjęciom – jak ważny jest wybór miejsca na sesję

Mając już gotowe inspiracje do zdjęć i określone najważniejsze założenia, można przejść do decyzji, gdzie odbędzie się sesja. Zazwyczaj to w gestii fotografa jest zaproponowanie odpowiedniego miejsca, bo będzie wiedział, czy dana lokalizacja sprawdzi się pod kątem Twoich potrzeb oraz czy jest tam dobre światło albo odpowiedni sprzęt. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by samemu to zaproponować – może będzie to Twoje biuro, a może inne miejsce, które bardzo Ci się podoba. W tym przypadku warto przesłać fotografowi jak najwięcej informacji o danej lokalizacji, np. jakie są tam kolory i na którą stronę wychodzą okna, a najlepiej załączyć też poglądowe zdjęcia.

Wybór miejsca jest kluczowy, bo bardzo mocno nadaje to już kierunek danej sesji. Przykładowo, jeśli zależy Ci na minimalistycznej sesji, to nie wybieraj wnętrza pełnego kolorowych dodatków, bo bardzo trudno będzie tam osiągnąć Twój wymarzony efekt. Zwróć również uwagę, jaka jest kolorystyka danego wnętrza lub pleneru i czy pasuje to do identyfikacji wizualnej Twojej marki.

W co się ubrać? To nie sesja modowa, ale porozmawiamy o stylizacjach

Wybór stylizacji na sesję zdjęciową jest ważny, a one również powinny być dopasowane do charakteru Twojego i Twojej branży. Jest kilka ogólnych zasad, które będą pomocne przy selekcji ubrań na sesję. Ubierz się w to, w czym czujesz się dobrze. Jedna stylizacja może podbudować Twoją pewność siebie, a inną ją podkopać, a więc nic na siłę. Jeśli czujesz się w czymś jak w przebraniu, to nie będzie to dobry wybór na Twoją sesję.

Sugeruję raczej odrzucić rzeczy intensywnie wzorzyste czy z napisami (chyba, że to „szalona” sesja i jest to spójne z założeniami). To dlatego, że wzory na ubraniach przyciągają bardzo uwagę odbiorcy, równocześnie odciągając ją od tego, co najważniejsze, czyli od Twojej twarzy. Kolorystyka ubrań powinna być spójna z Tobą i Twoją marką oraz dopasowana do lokalizacji, w której odbywa się sesja. Najlepiej, jeśli ubrania są kontrastowe w stosunku do miejsca, tj. nie są dokładnie w tych samych tonach co wnętrze.

A skąd to wziąć? Różne sposoby na zorganizowanie stylizacji

Moje klientki często zastanawiają się, jak zorganizować ubrania i dodatki na sesję. Często doradzam im odnośnie wyboru stylizacji i wiem, że wielu fotografów również stosuje tą praktykę. Proponuję oczywiście zacząć od przeglądu swojej szafy.

Jeśli jednak zależy Ci, by mieć na sobie na zdjęciach coś specjalnego, czego nie posiadasz, to możesz zdecydować się na współpracę z profesjonalną stylistką, która nie tylko dobierze, ale też przygotuje ubrania na sesję. Na to jednak będziesz musiała przeznaczyć dodatkowy budżet. Polecam więc również inne, niskokosztowe opcje: second-handy (lokalne i online) oraz wypożyczelnie to kopalnie niedrogich „perełek”, a w sieciówkach z kolei możesz kupić ubrania, które zwrócisz po sesji (jeśli nie oderwiesz metek – na zdjęciach i tak nie będzie ich widać). Na sesję warto przygotować mininum 3 zestawy ubrań, bo dzięki temu finalna selekcja zdjęć będzie różnorodna.

Makijaż jako wisienka na torcie podczas przygotowań

W przypadku make upu i uczesania obowiązują te same zasady, jak i co do wyboru stylizacji – jeśli będziesz czuć się dobrze w swojej skórze, to od razu lepiej wyjdziesz na zdjęciach. Dlatego nie decyduj się na intensywny makijaż i wymyślną fryzurę, jeśli na co dzień tego nie robisz. A jeśli z kolei nie wyobrażasz sobie biznesowego spotkania bez czerwonej szminki, to koniecznie umaluj usta również na sesję.

Możesz podjąć współpracę z profesjonalną wizażystką, która przygotuję Cię do zdjęć. Będzie to dobry wybór nawet jeśli zwykle się nie malujesz, bo dobra makijażystka wysłucha Twoich potrzeb i dostosuje się do Twojego stylu, a do tego aktualnie w trendach są naturalne makijaże tzw. „make up no make up”. Każdy fotograf współpracuje z zaufanymi wizażystami i fryzjerami, więc możesz poprosić o rekomendacje sprawdzonych osób.

Jeśli jednak czujesz się pewnie w tym temacie, to nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś przygotowała się sama. Popularne są opinie, że makijaż na sesję powinien być mocniejszy niż zazwyczaj – według mnie jednak lepiej z tym uważać, bo ta różnica jest naprawdę subtelna, a przesadzić łatwo. Na sesji biznesowej warto zdecydować, czy wolisz podkreślić mocniej oczy, czy usta (nie oba na raz). Jeśli masz wątpliwości, skonsultuj się ze swoim fotografem – powinien przed sesją odpowiedzieć na wszystkie Twoje pytania, więc nie obawiaj się ich zadawać.

Jak pozować i dlaczego nie warto martwić się tym na zapas

Najlepiej naturalnie! Jeśli jednak czujesz się sparaliżowana na samą myśl o byciu przed obiektywem, mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Jest to też zadanie fotografa, by na sesji zrelaksować Cię poprzez przyjazną atmosferę oraz przydatne wskazówki. Podczas bycia fotografowaną sama się nie widzisz, ale fotograf bacznie wszystko obserwuje, więc będzie na bieżąco korygował Twoje pozy. Jednak tu też nic na siłę – bądź świadoma tego, że początkowe skrępowanie jest normalne, jeśli nie masz doświadczenia przed obiektywem. Potem zwykle przychodzi rozluźnienie i to jest moment, kiedy powstaną najlepsze zdjęcia.

Poniżej zebrałam kilka wskazówek, które pomogą Ci zapozować do „idealnego” zdjęcia profilowego:

  • wyprostuj się, by mieć atrakcyjną i pewną siebie postawę
  • ustaw się delikatnie półprofilem lub na wprost
  • nie chowaj rąk za siebie – lepiej ułożyć je luźno wzdłuż ciała lub pozować z gestykulacją
  • patrz w obiektyw, by nawiązać kontakt z Twoimi odbiorcami.

Nie wszystkie fotografie z sesji będą jednak tymi potencjalnie „profilowymi”. Warto wykonać też inne ujęcia – na przykład takie, na których nie patrzysz w obiektyw, a także bliższe i dalsze kadry. Dzięki różnorodności zdjęcia będą dużo lepiej prezentowały się na Twojej stronie czy profilu.

Co zyskasz dzięki dobremu przygotowaniu do sesji zdjęciowej?

Najważniejsze, co możesz zyskać, to pewność siebie i brak stresu. Fakt, że jesteś gotowa, a poszczególne elementy sesji zostały wcześniej przemyślane, da Ci podczas realizacji poczucie kontroli i spokoju. Nie oznacza to, że na sesji nie będzie miejsca na spontaniczność. Według mnie jest wręcz przeciwnie – po solidnym przygotowaniu, na spotkaniu tym bardziej będzie czas na ekperymentowanie, próbowanie różnych póz i kadrów.

Nie bój się wymagać wiele od swojego fotografa i zadać przed sesją wszelkie nurtujące Cię pytania. Dobry fotograf powinien przeprowadzić Cię przez cały ten proces przygotowań – nie zapominaj jednak o tym, że zdjęcia, które będą finalnym rezultatem Waszego spotkania, to efekt Waszej współpracy i równie ważne jest tu zaangażowanie obu stron.

Dzięki temu na Twojej sesji powstaną zdjęcia, które polubisz i którymi chętnie będziesz się chwalić. Fotografie, na których zaprezentujesz się zgodnie ze swoim stylem i wartościami, nadadzą Twojej marce autentyczności i pokażą „ludzką twarz” Twojego biznesu. To wszystko pomoże Ci zbudować silny wizerunek ekspertki, pokazać się jako prawdziwa girlboss oraz zdobyć zaufanie potencjalnych klientów.

Życzę Ci przyjemnych przygotowań oraz pięknych efektów Twojej sesji zdjęciowej!

Przeczytaj także

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *