- 2024-09-21
- 180
- 13 minut czytania
Jak odkryć swój potencjał i zbudować sukces z Wealth Dynamics – rozmowa z Anną Stępień-Kraską
W dzisiejszym wywiadzie Ola Gościniak rozmawia z Anną Stępień-Kraską – ekspertem od dynamiki zespołów i osobistego rozwoju, certyfikowaną konsultantką metody Wealth Dynamics. Anna opowie nam o tym, jak dzięki tej innowacyjnej metodzie, opartej na starożytnych chińskich badaniach i teoriach psychologicznych Karla Junga, można lepiej zrozumieć swoje mocne strony, budować bardziej efektywne zespoły oraz odnosić sukcesy zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Poznamy tajniki profilowania osobowości oraz korzyści płynące z lepszego dopasowania swoich działań do naturalnych predyspozycji.
Ola Gościniak: Na czym polega metoda Wealth Dynamics? Czy mogłabyś wyjaśnić, czym dokładnie jest Wealth Dynamics i jak różni się od innych modeli rozwoju osobistego i biznesowego?
Anna Stępień-Kraska: Metoda ta podobnie jak inne oparta jest na profilowaniu osobowościowym czerpiąca z badań Karola Gustawa Junga. Różni ją jednak to, że sięga ona do pierwotnych źródeł na których Jung je opierał i uzupełnia luki, które pominął. Tym samym podstawy Wealth Dynamics obejmują ponad 5000 lat badań chińskich mędrców i naukowców unowocześnione i przystępne dla współczesnego odbiorcy. Dzięki temu obejmuje różne aspekty naszego życia i ma zastosowanie na wielu płaszczyznach.
Pierwotnie WD stworzone zostało dla przedsiębiorców, jednak bardzo szybko metoda ta pokazała, że ma o wiele szersze zastosowanie. Możemy z niej korzystać tak w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Pracując z WD początkowo poznajemy swój profil, następnie inne i jak z nimi współdziałać, następnie jego zastosowanie w prowadzeniu, a także w planowaniu biznesowym, życiu firm i produktów, a także działach HR. Prywatnie może pomóc w relacjach partnerskich, rodzicielskich i wszelkich innych. Mi osobiście poukładał świat na nowo i ułatwił życie. Jest prosty w zastosowaniu.
Jakie są główne profile osobowości w Wealth Dynamics? Jakie role i profile wyróżnia Wealth Dynamics, i jakie mają one znaczenie w kontekście osiągania sukcesu zawodowego?
WD wyróżnia osiem profili, określanych procentowo na podstawie naszych odpowiedzi w trakcie testu. Są to: Creator, Star, Supported, Deal Maker, Trader, Accumulator, Lord i Mechanic. Odpowiadają one naturalnym cyklom w przyrodzie, które mają swoje przełożenie na cykl życia firmy, projektu, relacji, miłości i tak naprawdę wszystkiego co się w naszym życiu dzieje. Pokazują jak wspaniale się uzupełniamy i jak bardzo każdy z profili jest potrzebny.
Creator to chwila w której powstaje nowe, dlatego takie osoby charakteryzuje ogrom pomysłów, wyobraźnia, abstrakcyjne i nowatorskie spojrzenie na świat. Star to czas w którym te pomysły są ogłaszane światu, szerokiej publiczności, która może ocenić czy jest to temat dla nich czy nie. Temu etapowi odpowiadają ludzie o bardzo magnetycznych osobowościach, zwracające na siebie uwagę, czasami czy tego chcą czy nie. Gdy pomysł został pokazany światu następuje moment w którym należy go wesprzeć i tutaj jest obszar Supportera. Idealnego motywatora, angażującego innych do działania. Ten proces trwa dalej, etap po etapie, aż do Mechanica, który dopina wszystko i udoskonala przygotowując tym samym do wejścia procesu na kolejny, wyższy poziom. Wszystkiego jednak zdradzać tu nie będę.
W jaki sposób Wealth Dynamics pomaga w budowaniu zespołów? Jak dopasowanie odpowiednich profili osobowości może wpłynąć na efektywność zespołu i lepsze wyniki firmy?
Przede wszystkim w prosty sposób możemy dopasować ludzi do zadań, szczególnie takich długofalowych. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ na krótki okres czasu, każdy profil potrafi się zmobilizować i zrobić jakieś zadanie, jeżeli nauczy się jak. Problem pojawia się, gdy ta osoba ma zadania, które ma wykonywać przez długi okres czasu, a są one nie zgodne z jej profilem. Może je wykonywać rewelacyjnie, jednak raczej szybciej niż później pojawi się u niej frustracja, stres, nerwica, a może nawet depresja. Ma to oczywiste przełożenie wówczas na wyniki zespołu i firmy.
Na pewno znacie takie osoby, które mają pracę za którą inni dali by wszystko, a są nieszczęśliwe i sfrustrowane życiem. Żadne benefity pozapłacowe i wysokie pensje nie są w stanie tego zmienić. Choć wiele osób tkwi w tym swoim nieszczęściu właśnie dla nich. Z drugiej strony macie ludzi, których pensje i benefity są niskie lub żadne, ale są szczęśliwi z tego co robią i ustysfakcjonowane, że mogą realizować się w życiu. Pierwsi żyją w oddaleniu od swoich naturalnych predyspozycji, drudzy nie potrafią wykorzystać tkwiącego w nich potencjału, aby go spieniężyć.
WD pięknie to wszystko wyjaśnia i pokazuje kierunek działań, aby odnaleźć złoty środek.
Dlaczego znajomość swojego profilu Wealth Dynamics jest istotna? W jaki sposób zrozumienie swojego profilu może pomóc w planowaniu ścieżki kariery oraz podejmowaniu właściwych decyzji biznesowych?
W dzisiejszym świecie, gdzie informacje zalewają nas z każdej strony, mamy ogromną ilość ekspertów, którzy mogą nam doradzić i prawie powiedzieć jak żyć, dobrze wiedzieć kogo wybrać i za kim podążać. Nie każda rada będzie dobra dla wszystkich, szczególnie jeżeli chodzi o prowadzenie biznesu zgodnego z nami. Inne działania w kierunku sukcesu podejmie Lord, a inne Supporter. To co dobre i wskazane dla jednego, drugiemu przyniesie porażkę. O tym trzeba pamiętać. Świadomość jakim jest się profilem pomaga filtrować tę ogromną ilość danych, które bombardują nas ze wszystkich stron i wybierać te, które są sprzyjające dla nas. Krótko mówiąc dowiadujemy się jakim ofertom, okazjom, współpracom, czy stanowiskom pracy mówić tak, a jakim nie.
Jakie korzyści Wealth Dynamics przynosi przedsiębiorcom? Jak właściciele firm mogą wykorzystać tę metodę do rozwoju swojego biznesu?
Tutaj mamy szerokie pole działań. Zaczynając od budowania biznesu, zatrudniania pracowników lub współpracowników do różnych zadań i stanowisk, planowania rozwoju poszczególnych projektów, życia produktów, a na budowie wizerunku i komunikacji z odbiorcami kończąc. Ja osobiście jeszcze tutaj zachęcam do sprawdzenia Archetypu Marki, który również w tym konkretnym aspekcie pomaga uściślić aspekty wizerunkowe i komunikacyjne.
Czy Wealth Dynamics można zastosować także poza biznesem? Czy ta metoda znajduje zastosowanie w życiu codziennym, a jeśli tak, to w jakich obszarach?
Jak najbardziej. Sama jestem tego przykładem. WD najpierw pomogło mi poukładać sobie życie prywatne, dopiero później zaczęłam układać sobie biznes. WD jest ogromnie wszechstronne, jestem ogromnie wdzięczna za to narzędzie. Pozwoliło mi zrozumieć co zawodzi w mojej komunikacji z najbliższymi, wiedząc jakimi są profilami. Oczywiście to nie jest magiczna różdżka, która będzie później działać w każdej naszej relacji i dzięki niej każda rozmowa, czy relacja zakończy się sukcesem. Do tego potrzeba dwóch chętnych stron. Jednak pomoże nam zrozumieć dlaczego coś nie działa i zdjąć często z nas ciężar odpowiedzialności za rozpad jakichś relacji. Pomoże nam też zrozumieć drugą osobę i wówczas łatwiej jest nam jej dać to czego potrzebuje. W rodzicielstwie na przykład umożliwia nam podsuwanie naszemu dziecku zajęć i tematów, które są najbliższe jego predyspozycjom. Lista możliwości wykorzystania tego narzędzia jest bardzo długa.
Jakie są najczęstsze błędy, jakie ludzie popełniają w interpretacji swojego profilu? Czy są jakieś pułapki, na które warto zwrócić uwagę, kiedy korzystamy z Wealth Dynamics?
Myślę, że jest jeden aspekt w który ludzie wpadają bez względu na test, czy badanie profilujące jakie zrobią. Przyjęcie, że skoro taki jest ich opis to już nic nie da się zrobić i trzeba ich przyjąć takimi jakimi są. Traktują profil jako wymówkę. Wiąże się to z bardzo powierzchownym podejściem do pracy z wynikiem. Robią w ten sposób krzywdę przede wszystkim sobie. Każdy talent, czy profil zawsze jest dualny. Ma ciemną i jasną stronę mocy. Ciemna to nasze zachowania, które nas pogrążą i należy je okiełznać. Jasna to nasz potencjał, który należy oszlifować i nauczyć się wykorzystywać.
Drugi aspekt to zamykanie się w swoim profilu. Mam tutaj na myśli podejście, że będę robić tylko to co jest przypisane do mojego profilu, aby osiągał sukces i nic więcej. Jest to mocno ograniczające i zupełnie nierozwojowe podejście. Nauczenie się funkcjonowania w działaniach innego profilu jest również bardzo ważne. Kluczowa jest jednak przy tym świadomość, że wejście w obce buty jest tylko tymczasowe. Działania w naszym profilu powinny zajmować ok 60-70% naszego czasu, pozostałe 30-40% przeznaczamy na zadania przypisane pozostałym. Jest to ogromnie ważne, aby uniknąć utknięcia w jednym miejscu w naszych działaniach. Żadna firma przecież nie będzie funkcjonować tylko przy jednym działaniu. Szczególnie taka jednoosobowa. Tutaj potrzeba mocy wszystkich profili, aby osiągnąć sukces.
Trzecią kwestią może być jeszcze odrzucenie wyniku, czyli brak wewnętrznej zgody na to, że tacy jesteśmy. Tak było u mnie, gdy zobaczyłam wynik. Miałam wrażenie, że coś poszło nie tak jak powinno. Dopiero uważna lektura i zrozumienie przyniosło mi wewnętrzną zgodę i akceptację. Wynik był dobry, czy mi się to początkowo podobało, czy nie. To ja próbowałam być kimś innym niż byłam, bo tego ode mnie oczekiwano. Gdy jednak zaczęłam funkcjonować w zgodzie ze sobą wszystko się zmieniło. Zaczęłam swobodnie oddychać i cieszyć się życiem.
Jak Wealth Dynamics może wpłynąć na współpracę z partnerami biznesowymi? Czy znajomość profili innych osób w naszym otoczeniu może pomóc w budowaniu lepszych relacji biznesowych?
Jak najbardziej. Pomoże przede wszystkim w dobieraniu partnerów biznesowych, ale i w negocjacjach, rozmowach, sprzedaży… Po pewnym czasie pracy z WD przynajmniej w przybliżeniu, będziemy mogli określić jaki profil z nami rozmawia. Każdy z nich ma charakterystyczne zwroty, tematy i pytania, które wypowiada. Inne aspekty dla każdego z profili będą priorytetowe. To jest bezcenna wiedza.
Jakie są Twoje doświadczenia z zastosowaniem Wealth Dynamics w praktyce? Czy możesz podzielić się konkretnymi przykładami, jak ta metoda pomogła Tobie lub Twoim klientom?
Tak jak wspomniałam już wcześniej WD początkowo pomogło mi zrozumieć moje najbliższe relacje z rodziną, później również z moim mężem i dzieckiem. Pomogło mi dostrzec dlaczego w moim biznesie kręcę się w kółko i nie mogę się bardziej rozwinąć. Nauczyło mnie jak planować kolejne projekty, aby zakończone były sukcesem. Dały mi dużą swobodę w komunikacji z innymi ludźmi, a to był zawsze aspekt, który był dla mnie największym wyzwaniem. Przede wszystkim pozwolił mi zrozumieć siebie i odnaleźć się w gąszczu międzyludzkich relacji. Pozwala mi na większe zrozumienie i akceptację innych ludzi oraz dostrzeganie ich potencjału, zamiast wad czy niedoskonałości.
Rozmawiając z moimi klientami słyszę, że mają bardzo podobne odczucia. Większość z nich zaczyna z łatwością nawiązywać nowe relacje, z lekkością potrafią dostosować rozmowę do klienta o innym profilu niż oni. Odnajdują miejsca w których utknęli ze swoimi projektami zaczynają rozumieć jakie działania mają podjąć by ruszyć dalej. Jest to ogromnie satysfakcjonujące, jak słyszę, że im ta metoda pomogła. Tutaj też biję się w pierś i przepraszam, że dalsze szkolenia nadal nie są dostępne. Obiecuję jednak, że nadrobię ten temat i będzie dostępne pełne spektrum wiedzy w temacie Dynamiki.
Jak zacząć swoją przygodę z Wealth Dynamics? Jakie kroki warto podjąć, aby skutecznie zacząć korzystać z tego narzędzia i zidentyfikować swój profil?
Oczywiście od poznania swojego profilu poprzez wykupienie dostępu do testu. Po jego zakończeniu od razu otrzymujemy wynik z grafem, na którym rozrysowane są w procentach wszystkie nasze predyspozycje uwidaczniający nasz główny profil. Jest to część raportu liczącego kilkadziesiąt stron opisu naszego profilu, przykładów osób, które go z nami współdzielą i osiągnęły sukces, oraz metod jak go wykorzystać. Dalsza droga to poznanie charakterystyki innych profili i umiejętność porozumiewania się z nimi.
Naszą drogę możemy kontynuować uczestnicząc w kolejnych szkoleniach, a także poznania na jakim etapie w Spectrum Dynamiki jesteśmy, ale to kolejny bardzo obszerny temat na zupełnie inną rozmowę.
Rozmówczyni wywiadu: Anna Stępień-Kraska
Przedsiębiorczyni, edukatorka finansowa, konsultantka talentów, coachka, inwestorka, szkoleniowiec.
Jako jedna z nielicznych w Polsce posiada certyfikację metody Sacred Money Archetypes® by Kandall SummerHawk. Pracuje w oparciu o matodologię Talent/Wealth Dynamics by Roger Hamilton oraz Talentów Gallupa CliftonStrenghts, a także Archetypów Marki. Prowadzi szkolenia z edukacji finansowej, warsztaty i sesje coachingowe. Jej marka ASANKA Zmierz się z przygodą organizuje wydarzenia związane z aktywnością outdoorową, szkolenia sportowe oraz z pierwszej pomocy przedmedycznej dla rowerzystów i osób aktywnie spędzających czas. Marka Dehoust Polska – zbiorniki bezciśnieniowe na media płynne – jest kontynuacją firmy rodzinnej.