- 2024-09-12
- 114
- 6 minut czytania
Dlaczego warto zacząć swój biznes od CO, a nie JAK?
Pytania CO, JAK i DLACZEGO to trzy najważniejsze pytania, które pchną Twój biznes do przodu. Wydają się proste a często to najtrudniejsze pytania, jakie możesz zadać w swoim biznesie. CO, czyli Twoja misja życiowa i zawodowa. Misja to połączenie Twojego potencjału, marzeń i potrzeb, tego co chcesz dać innym, aby wzbogacić ich życie. Dobrze zarabiać na pomaganiu innym. Poczucie misji sprawia, że Twoje działania nabierają sensu, daje powód do budowania i rozwijania swojej działalności.
DLACZEGO to Twoja prawdziwa motywacja i wizja Ciebie i Twojego biznesu. JAK, czyli to gdzie i co publikujesz? Wielu z przedsiębiorców zaczyna swoje działania online od publikowania treści w social media nie zastanawiając się dokąd to zmierza. Zaczynając od „JAK”, – po pewnym czasie doganiają ich dwa pierwsze pytania. Mogą to być myśli typu „hmm, dokąd do właściwie zmierza”, „czy to co robię ma sens”? Jeśli jesteś na początku swojej biznesowej drogi albo prowadzisz już swój biznes postaram wyjaśnić, dlaczego warto odpowiedzieć na pytanie CO i DLACZEGO.
Historia o Magdzie i Kopciuszku
Dołączyłam kiedyś zupełnie przypadkiem na spotkanie kobiet, które wspierały siebie w biznesie. To był mój pierwszy raz na takim spotkaniu online, weszłam na nie z ciekawości mając dosłownie 5 minut. czasu przed odprowadzeniem do przedszkola mojej córki.
Jedna z dziewczyn nazwijmy ją Magda mówiła, że nie wie na czym się skupić w swojej działalności online, wokół, którego tematu skupić komunikację w mediach społecznościowych. Ma poczucie ogromnego chaosu, nadmiar pomysłów a z żadnym nie wychodzi do świata. Kocha tematy związane z pasją, spełnianiem marzeń, rozwojem osobistym i sama schudła dużo kilogramów, więc może w tym temacie wspierać również inne kobiety.
Dziewczyny dały jej różne rady np. żeby zrobiła analizę SWOT i zobaczymy, który temat wyjdzie, sprawdziła w analytics’ie, które artykuły są najczęściej czytane na blogu, czym się interesują czytelnicy i wybrała najbardziej popularny, albo przeprowadziła analizę konkurencji. Magda słuchała i potakiwała kiwając głową, jednak jej twarz zdradzała, że nie czuje tych rad.
Przyglądałam się tej rozmowie i wiedziałam dokładnie czego potrzebuje Magda, bo sama kiedyś byłam w podobnej sytuacji. Jednak jak w bajce o Kopciuszku, zegar wybił 12:00 i musiałam się rozłączyć, aby odprowadzić córkę do przedszkola. Nigdy nie dowiedziałam się, czy Magda uzyskała na tym spotkaniu pomoc, której potrzebowała.
A czego potrzebuje biznes, który nie wie na czym się skupić w swojej działalności?
Każdy dom, który jest budowany z myślą, że ma stać przez lata – ma fundamenty. Swój biznes też warto wyposażyć w takie fundamenty. Fundamentem biznesu jest m.in. odkrycie swojej misji, którą czujesz całą sobą, która daje motywacje i chęci do tworzenia. A także, wizja, dzięki której budujemy biznes na lata, a nie tylko jedno lato. Dom bez fundamentów nie przetrwa załamań pogody, tak i biznes bez misji i wizji może mieć ciężko przetrwać gorsze momenty, np. przerwy w przepływie finansowym.
Misja i wizja firmy to coś co kiedyś kojarzyło mi się z plakatem na korytarzu korporacji, żeby wszyscy pracownicy znali misję i wizję firmy. Nie takiej misji szukamy. Jeśli masz misję swojego biznesu – czy jest ona zgodna z Tobą? Czujesz radość jak o niej mówisz? Czy może nie jesteś w stanie jej zapamiętać? Udostępniłaś na stronie internetowej i wisi.
Aby odkryć tą prawdziwą trzeba choć trochę poznać siebie. Będąc na kursie Magdy Pawłowskiej usłyszałam piękne zdanie: „Twój biznes rozwinie się na tyle, na ile Ty się rozwiniesz”. Święte słowa.
Biznes bez misji i wizji może prowadzić do wypalenia
Przychodzą do mnie osoby, które chcą zacząć swój biznes, jak i przedsiębiorcy zaczynający czuć zmęczenie. Często słyszę z ich ust „wiem już czego nie chce, ale składam się z chaosu”, „przychodzę ze zmęczeniem, mętlikiem.”
Pytam wtedy, czy pamiętasz, dlaczego chciałaś założyć własną działalność?
– Tak, chciałam być wolna, żyć po swojemu.
– To co się stało? – pytam.
Opierając swój biznes na liczbach, goniąc wyłącznie za wynikiem łatwo o wypalenie. Dlatego z całego serca polecam zacząć od zbudowania solidnych fundamentów – chętnie Ci w tym pomogę.
Punkt zwrotny w biznesie online
Niedawno, ktoś mnie zapytał: Co było Twoim punktem zwrotnym w biznesie online? Odpowiedziałam bez namysłu – odkrycie swojej misji! W moim przypadku droga była długa i kręta. Musiałam wyruszyć sama w podróż dookoła świata, napisać książkę… żeby wejść na swoją drogę i po 8 latach pracy coachingowej z klientami i rozwijaniu działalności online połączyć kropki i stworzyć metodę, która pomaga zbudować dochodowy biznes, który pomaga innym, daje radość i spełnienie, po prostu BIZNES MARZEŃ – zgodny ze sobą dochodowy biznes. Wystarczą ok. 4 miesiące współpracy, aby wdrożyć to w Twoim biznesie. To naprawdę coś co rozwija i zmienia życie.
Biznes jest jak samochód
Często słyszę na bezpłatnych konsultacjach sprawdzających, które prowadzę wątpliwości typu „no fajne to, ale nie mam czasu” albo „teraz mam inne wydatki”. Rozumiem, to, ale odpowiadam wtedy, porównaniem, które usłyszałam od Michaliny Kochanowskiej, że biznes jest jak samochód. Gdy biznes nie ma misji, wizji, czujesz blokadę przy sprzedaży swoich produktów, masz przekonania typu „nie jestem wystarczający, co ja tam umiem”, czujesz presję „szybko, szybko trzeba robić nowe oferty, produkty” – to jest tak jakbyś jechał samochodem z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Ciężko się jedzie, powoli, trudno dojechać tam, gdzie chcesz i zero z tego radości. Puść hamulec i zacznij budować dochodowy biznes w zgodzie ze sobą.