• 2024-06-21
  • 340
  • 11 minut czytania

Mindset w biznesie. Kiedy jest ci potrzebny?

Mindset w biznesie. Kiedy jest ci potrzebny?

Sukces nie zależy wyłącznie od umiejętności technicznych czy doświadczenia zawodowego. Coraz częściej kluczowym czynnikiem determinującym rozwój i powodzenie firmy staje się odpowiednie nastawienie psychiczne – tak zwany „mindset”. To właśnie sposób myślenia, podejście do problemów, umiejętność radzenia sobie z porażkami i motywacja do ciągłego rozwoju mogą decydować o tym, czy przedsiębiorstwo odniesie sukces, czy też będzie miało trudności w pokonywaniu przeszkód.

Aby lepiej zagłębić, czym dokładnie jest mindset w kontekście biznesowym, jakie ma znaczenie dla zarządzania firmą oraz jak można go rozwijać i wykorzystywać w codziennej działalności, zaprosiliśmy do rozmowy Edytę Kwiatkowską-Pelizg – coacherkę ICF, facylitatorkę IAF, moderatorkę Design Thinking. Przyjrzymy się również, jak odpowiednie nastawienie liderów i pracowników może przyczynić się do wzrostu efektywności, innowacyjności i zysków firmy.

Zrozumienie i kształtowanie właściwego mindsetu to nie tylko modny trend, ale fundamentalna strategia dla każdego, kto chce odnieść trwały sukces w dynamicznym i konkurencyjnym środowisku biznesowym. Zapraszamy do lektury, aby dowiedzieć się, jak można zastosować te zasady w praktyce i jakie korzyści mogą one przynieść Twojej firmie.

Redakcja: Jakie są główne korzyści zarządzania priorytetami w biznesie?

Edyta Kwiatkowska-Pelizg: Przede wszystkim obserwuję ogromne problemy w tym obszarze u większości moich klientek, ale również u osób, z którymi współpracuję. Poukładanie tematów według ich wagi stanowi nie lada wyzwanie. Oczywiście, patrząc z boku na to jak ktoś zarządza swoimi priorytetami możemy wyciągnąć mylne wnioski, ponieważ dla każdego coś innego znajdzie się w polu ważne i pilne. Dla mnie numerem jeden jest zabezpieczanie kwestii, których ewentualne naprawienie zabierze najwięcej energii i zasobów. Nie widzę więc sensu wyjeżdżania 10 razy na urlop, w roku, który jest kluczowy dla rozwoju biznesu i mówię, to z perspektywy ogromnej wielbicielki podróży. Jeśli, to możliwe, to nie powinniśmy planować podboju świata biznesu w pierwszych kilku miesiącach adaptacji naszego dziecka np. w żłobku, bo będzie nam ciężko zrealizować swoje plany. Kolejna kwestia, której muszę również pilnować u siebie, to coś co nazywam rozwodnieniem działań. Zamiast skoncentrować się na zbudowaniu solidnie chociaż jednego fundamentu biznesu, budujemy równocześnie kilka. Ostatecznie wszystkie są spontaniczne, niestabilne i nie mają szans na przetrwanie. 

Dlaczego poukładanie sobie wszystkiego w głowie może wspierać nasz biznes?

Optymistycznie powiem, że wszystkiego w głowie poukładać i tak się nie da. W rozumieniu tego, że możemy działać zgodnie z jakąś strategią, to już mamy większe szanse. W obszarze naszego funkcjonowania w biznesie będzie kilka bazowych pytań do przepracowania.

  • Jak godzić pracę z życiem zawodowym?
  • Czy pieniądze dają szczęście?
  • Ile to jest dla mnie dużo: czasu / pieniędzy / ludzi / pracy 
  • Co chcę osiągnąć nie patrząc na jakiekolwiek ograniczenia?
  • Czy, to co chcę osiągnąć jest warte ceny, którą będę musiała zapłacić?

Tych pytań ja mogę podać tutaj 50, najlepiej jednak przepracować je w procesie coachingowym, z prostej przyczyny, że mamy jakieś tendencje w myśleniu, albo zbyt katastrofizujące lub zbyt optymistyczne, dobrze więc weryfikować, szczególnie obszary strategiczne. 

Jakie są konsekwencje braku jasno określonych priorytetów w działaniu biznesu?

To niestety widać “gołym okiem”. Chaotyczne działanie, to specjalizacja wielu małych firm. Widzisz kogoś wszędzie i robi wszystko ale jak szczerze z Tobą porozmawia, to nie ma wyników. Uważam, że lepiej mieć mały i cichy sukces, ale realny, niż być wszędzie i nigdzie. Konsekwencja, to najczęściej problemy finansowe. 

Jak mindset może wpłynąć na decyzyjność w firmie? Czy inwestowanie w niego faktycznie może coś zmienić?

Jeśli przedsiębiorczynie nie będą pracować nad mindsetem, to nie tylko odczują wpływ braku tej pracy ale również konsekwencje. Potrzebujemy odważnych, innowacyjnych decyzji, takie możemy podejmować wtedy kiedy potrafimy myśleć o sobie dobrze, kiedy potrafimy regulować emocje, kiedy nauczymy się wychodzić z porażek zwycięsko, a na to stać tylko osoby z odpowiednim nastawieniem. Głęboko wierzę, w to że ten rodzaj pracy odmienia życie i biznes, zresztą, nie ma lepszego przykładu niż opinie moich klientek. 

Edyta Kwiatkowska-Pelizg
Edyta Kwiatkowska-Pelizg Coacherka ICF, facylitatorka IAF, moderatorka Design Thinking, Fotograf: Agnieszka Potocka

 

Czy istnieją narzędzia lub techniki, które polecasz, które  ułatwiają identyfikację i hierarchizację priorytetów w biznesie?

Myślę, że narzędzi, to jest już nawet za dużo i czasem, mam wrażenie, że ktoś ma osiem kalendarzy, listy to do, tabele priorytetów, wszystko w wersji online i offline, a wyników brak. Dlaczego? Ponieważ dużo ważniejsze jest odpowiedzenie sobie na jedno zasadnicze pytanie. Czy, to działanie, to spotkanie, przybliża mnie do realizacji mojego celu? Jeśli odpowiedź brzmi “nie”, nie robię tego, jeśli odpowiedź brzmi “nie wiem” – dopytuję. Już dawno przestałam chodzić na każde spotkanie, na które ktoś mnie zaprasza, miałabym 30 spotkań tygodniowo, jak przedstawiciel handlowy i zero działania. Oczywiście, specyfika pracy ma znaczenie, bo jeśli ktoś jest agentem ubezpieczeniowym, to być może super mieć tyle spotkań. Ja patrzę na to z drugiej strony, czy ktoś chce się ze mną spotkać bo chce mi coś sprzedać? Jeśli tak, to drugie pytanie brzmi, czy jest mi to potrzebne, czy szukałam czegoś takiego? Jeśli nie, to nie idę. Nie mam czasu, na to, żeby ktoś wytwarzał u mnie potrzebę zakupu, może to brzmi okrutnie ale bez takiego skupienia, my nie mamy szans, na realizowanie celów. Poza tym czas wolny wolę mieć dla przyjaciół. 

Jak ważne jest umiejętne delegowanie zadań w kontekście zarządzania priorytetami?

Nie jesteśmy w stanie działać samodzielnie, jeśli marzą nam się duże cele. W pierwszej kolejności powinnyśmy oddelegować, wszystko do czego nie mamy kompetencji, u mnie, to na przykład usługi księgowe, usługi pr-owe, następnie, to co zajmuje nam dość dużo czasu, nawet jeśli sprawia przyjemność, u mnie, to wszystko co wiąże się z tworzeniem contentu video i audio do social mediów. Znowu wracamy do mindsetu, tylko ktoś kto ma odpowiednie nastawienie będzie w stanie delegować, reszta się zamęczy, bo albo uważa, że robi coś najlepiej albo, że nie stać mnie na taką usługę. Dam bardzo prosty przykład z  życia. Nauczyłam tego mojego męża, kiedy sam kosił co tydzień trawę w naszym ogrodzie, co zajmuje średnio 3 godziny – proste pytanie – ile Ty jesteś w stanie zarobić w te 3 godziny, lub ile warty jest Twój odpoczynek w tym czasie? Jeśli więcej niż usługa – deleguj natychmiast. 

Jak unikać pułapek multitaskingu poprzez właściwe ustalanie priorytetów?

Jeśli komuś zależy na dobrym realizowaniu zadań, to niewiele zostanie, czynności, które można połączyć. Jasne, można słuchać audiobooka jadąc, czy zrobić obiad pracując z domu, nie można jednak zrobić dobrego artykułu, rozmawiając równocześnie przez telefon. Jeśli liczy się dla nas jakość, będziemy łączyć zadania, tak żeby zaoszczędzić trochę czasu ale uzupełnianie swojego kalendarza pracy w 100% czasu, to skazanie się na porażkę danego dnia. 

W jaki sposób można utrzymać elastyczność w planowaniu priorytetów, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki biznesowe?

Elastyczność i takie podejście jest bardzo ważne ale nie zmieniłabym celów. Mogę zmienić drogę jaką idę, bo warunki biznesowe się zmieniają, ale priorytety pozostają te same. Myślę, że to właśnie odróżnia osoby, które realizują duże cele, od tych, które rzucają się na każdą szansę po drodze. Skupienie na priorytetach. 

Edyta Kwiatkowska Pelizg

Edyta Kwiatkowska-Pelizg

Coacherka ICF, facylitatorka IAF, moderatorka Design Thinking i dyplomowana trenerka biznesu Wszechnicy UJ. Od 2018 roku aktywnie rozwijająca się w ramach Maxwell Leadership, gdzie obecnie pełni również rolę Peer Teaching Partnera.

10-letnie doświadczenie w branży trenerskiej, założycielka Instytutu Szkoleniowo-Rozwojowego z certyfikatem ISO 9001-2015, oferującego szkolenia i warsztaty w obszarze przywództwa, komunikacji i pracy zespołowej.

Wykładowca w Szkole Liderów w kooperacji Maxwell Leadership z Akademią Leona Koźmińskiego. Zaangażowana w rozwój liderek i organizacji, posiada bogate doświadczenie w pracy z firmami. Laureatka Maxwell Culture Awards 2023. Członkini tak prestiżowej instytucji, jak Forbes Coaches Council. Pasjonatka stałego rozwoju między innymi na kierunku psychologii klinicznej, MBA i w programie Harvard Manage Mentor®.

www.leadit.com.pl

Fotograf: Agnieszka Potocka

Przeczytaj także

Czy manipulacja w biznesie jest zawsze negatywna?

Czy manipulacja w biznesie jest zawsze negatywna?

Z czym kojarzy Ci się manipulacja w biznesie? Czy słowo to wywołuje w Tobie emocje? Jeśli…
Dlaczego warto zacząć swój biznes od CO, a nie JAK?

Dlaczego warto zacząć swój biznes od CO, a nie JAK?

Pytania CO, JAK i DLACZEGO to trzy najważniejsze pytania, które pchną Twój biznes do przodu. Wydają…
Zarabianie na produktach cyfrowych

Zarabianie na produktach cyfrowych

Dominika Żak – [Wywiad] – Konferencja GIRLBOSSKIE ’24 Zarabianie na produktach cyfrowych Z wielką radością przedstawiamy…

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *