• 2024-02-01
  • 726
  • 6 minut czytania

Wysoka wrażliwość w biznesie – co może wnieść do Twojej pracy?

Wysoka wrażliwość w biznesie – co może wnieść do Twojej pracy?

Wysoką wrażliwość można nazwać zarówno darem, jak i przekleństwem. Darem, bo ze względu na zdolność niezwykle silnego odczuwania wszelkich bodźców – zarówno tych płynących z otoczenia, jak i tych wewnętrznych. Osoby wysokowrażliwe (WWO) są bardzo empatyczne, ostrożne, uważne i skrupulatne. Jest też niestety druga strona medalu. Osoby charakteryzujące się wysoką wrażliwością są mało odporne na stres i pracę pod presją czasu. Co wysoka wrażliwość w biznesie może wnieść do Twojej pracy? Czy to prawda, że często można spotkać się z opiniami, iż osoby takie nie będą umiały się odnaleźć w świecie biznesu i nie poradzą sobie z prowadzeniem własnej firmy?

Wysoka wrażliwość w biznesie – wyzwania

Prowadzenie własnej dobrze prosperującej firmy samo w sobie jest sporym wyzwaniem. Oczywiście zdarza się, że od samego początku wszystko nieustannie idzie w dobrym kierunku i każda decyzja oraz działanie kończy się pomyślnie. Często natomiast jest tak, że aby osiągnąć sukces, po drodze trzeba mierzyć się z różnymi trudnościami: nagłymi problemami, wymagającymi natychmiastowej reakcji, nawarstwieniem się kilku równie ważnych spraw, czy nieustannie zmieniającymi się warunkami rynkowymi i trendami.

Dla WWO tego typu sytuacje nie są komfortowe. Osoby wysoko wrażliwe nie lubią zmian ani działania w chaosie, chcą poddawać wszystko dokładnej analizie, rozważać dostępne możliwości i scenariusze. Z tego względu podejmowanie ważnych biznesowych decyzji może zajmować im dużo czasu, co nie zawsze jest możliwe. Nadmiar zadań do wykonania może ich natomiast łatwo przytłoczyć i przestymulować, a w efekcie wyczerpać i wywołać zdenerwowanie, co może negatywnie wpłynąć na ich działanie.

W biznesie liczą się kontakty – co na to WWO?

Pewnego rodzaju wyzwaniem dla osób wysoko wrażliwych może być nawiązywanie kontaktów biznesowych z innymi osobami. WWO co do zasady nie lubią zwracać na siebie uwagi, mają kłopot z występowaniem przed większą publicznością oraz trudności w odnalezieniu się w dużej grupie osób. Prowadząc własną firmę, dobrze jest natomiast pojawiać się na konferencjach, targach, czy eventach branżowych. Warto także regularnie pokazywać się w sieci oraz w każdy inny sposób zaznaczać swoją obecność w biznesie, co dla WWO może być nadzwyczajnie skomplikowanym zadaniem.

Zamartwianie się i perfekcjonizm

Osoby wysoko wrażliwe bardzo często mają kłopot z wyceną swojej pracy. Ciężko im też efekty tej pracy sprzedać. Są perfekcjonistami, nierzadko mającymi problem z wiarą w siebie i swoje możliwości, przez co uważają, że to, co stworzyły, nie jest wystarczająco dobre. W dodatku tak bardzo przejmują się oceną innych osób i obawiają się nieprzychylnego odbioru, że czują się niepewnie, kiedy mają zaprezentować światu swoje produkty czy usługi.

Co więcej, ich wewnętrzny krytyk ma się świetnie, zatem gdy osoba wysoko wrażliwa popełni jakiś, nawet błahy, błąd, w efekcie którego nie wszystko w jej planie biznesowym się w 100% powiedzie, to bardzo długo będzie tę sytuację analizować, rozkładać ją na czynniki pierwsze i się nią zadręczać.

Wysoka wrażliwość w biznesie – zalety

Mówi się, że osoby wysoko wrażliwe czują i widzą więcej. Ich wysoko rozwinięta wyjątkowa empatia pozwala im lepiej rozumieć swoich współpracowników, kontrahentów i klientów. Dzięki temu mają szansę osiągnąć bardzo dużo w biznesie. W jaki sposób? WWO, dostrzegając emocje klientów i umiejąc rozpoznać, czego klienci oczekują, mogą odpowiadać na ich problemy i dostarczać klientom dopasowane do nich rozwiązania. Przecież nie od dziś wiadomo, że rozumienie potrzeb klientów jest kluczowe, aby z sukcesem sprzedawać swoje produkty czy usługi.

Ponadto WWO dążą do budowania silnych, długofalowych relacji z innymi osobami. Tworzą wokół siebie atmosferę zaufania oraz przestrzeń, gdzie można wrócić po wsparcie i poradę. Ma to przełożenie także na biznes – osoby wysoko wrażliwe bardzo przykładają się do aspektu budowania z klientami trwałych relacji, co jest bardzo cenne, bo kiedy klienci czują się zauważeni, ważni i zaopiekowani, to będą wracać.

Pracowitość, dokładność i rozwaga kluczami do sukcesu

Osoby wysoko wrażliwe są bardzo zaangażowane w wykonywane zadania. Lubią czuć, że ich praca ma sens. Uwielbiają planowanie i procedury, bo to wspomaga ich efektywność. Nie odkładają zadań na później. Ich pracowitość w połączeniu z niezwykłą dokładnością i dbałością o szczegóły sprawia, że wszystko, co stworzą, musi być dopracowane w każdym calu. Dzięki temu mogą dostarczać światu naprawdę wartościowe produkty i usługi.

Warto dodać, że WWO w biznesie odznaczają się dużą rozwagą. Nie lubią dokonywać wyborów pod wpływem chwili czy emocji. Ich decyzje biznesowe są gruntownie przemyślane, przez co mają szansę być trafne. W podejmowaniu ważnych decyzji pomaga im też świetna intuicja, która ułatwia im przewidywanie zmian na rynku.

Wrażliwość wspiera kreatywność

Wysoka wrażliwość w biznesie oraz umiejętność dostrzegania detali sprzyjają twórczym procesom myślowym, które mogą skutkować nieszablonowym i kreatywnym podejściem WWO do wykonywanych zadań. W biznesie, gdzie innowacje są bardzo ważne dla osiągnięcia sukcesu, zdolność myślenia poza schematami może pomóc osobom wysoko wrażliwym nieustannie zyskiwać nowe pomysły i perspektywy. W efekcie mogą powstawać unikalne rozwiązania, które dadzą WWO przewagę nad ich konkurencją.

Podsumowanie

Pomimo pewnych wyzwań wynikających ze szczególnej wrażliwości, może ona być prawdziwym atutem w prowadzeniu własnego biznesu. Warto postrzegać ją jako talent, coś wyjątkowego, a nie jako słabość. Zamiast skupiać się na ograniczeniach wynikających z wysokiej wrażliwości, warto dostrzegać szanse, jakie z niej wynikają i to na nich się koncentrować oraz przekuwać je w sukces. Mam nadzieję, że już wiesz jak może wyglądać wysoka wrażliwość w biznesie i jak sobie z nią poradzić. Zwłaszcza w sytuacjach trudnych, nieprzewidywalnych.

Przeczytaj także

II Konferencja Wirtualnych Asystentek – relacja z wydarzenia

II Konferencja Wirtualnych Asystentek – relacja z wydarzenia

5 października 2024 roku Lublin stał się stolicą branży Wirtualnych Asystentek, kiedy odbyła się II Konferencja…
Monika Tymowicz pomaga przedsiębiorcom usprawnić biznes i odzyskać czas

Monika Tymowicz pomaga przedsiębiorcom usprawnić biznes i odzyskać czas

Monika Tymowicz, ekspertka w zarządzaniu, oferuje indywidualne wsparcie dla mikro i małych firm, które chcą usprawnić…
Wirtualna Asysta jako sposób na biznes – wywiad z Katarzyną Masztaller

Wirtualna Asysta jako sposób na biznes – wywiad z Katarzyną Masztaller

Wirtualna Asysta jako sposób na biznes to coraz popularniejsza ścieżka kariery, która oferuje elastyczność, różnorodność zleceń…

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *