- 2024-09-17
- 80
- 4 minut czytania
Identyfikacja wizualna marki – jak wygląda współpraca z grafikiem
Wiele początkujących przedsiębiorczyń zastanawia się jak może wyglądać identyfikacja wizualna marki. Jako graficzka zajmuję się takimi rzeczami na co dzień. W tym artykule przybliżę jak może wyglądać taka współpraca. Oczywiście wszystko zależy od potrzeb danej klientki, ale ogólnie działam tak, jak opisałam poniżej.
Zacznijmy od briefu
Brief to bardzo ważny dokument – wypełnia go klient po to, aby określił czym się zajmuje, jakie ma cele biznesowe, jaką grupę docelową, określa wartości, misję, wizję i styl komunikacji dla swojej marki. To kluczowe narzędzie, dzięki któremu dalsza współpraca może przebiegać sprawnie i przejrzyście. Mój brief jest rozbudowany i szczególnie pomaga osobom, które są na początku drogi z działalnością biznesową. Debiutujące przedsiębiorczynie często zaczynają kreować swoją markę, a pytania z briefu pomagają im się dookreślić.
Zależy mi na tworzeniu świadomych i przemyślanym projektów, które będą harmonizować i synergizować z wszelką komunikacją: marka – idealny klient. Dlatego rzetelnie uzupełniony brief pomaga mi dobrze zrozumieć przedsiębiorcę i jego cele biznesowe.
Rozmowa z klientem
Zwykle zanim jeszcze wyślę brief i umowę mam spotkanie z klientem – wstępną rozmowę, aby określić co jest potrzebne, w jakim zakresie, do kogo chcemy skierować komunikację wizualną, jakim budżetem dysponuje potencjalny zleceniodawca i jaki jest możliwy termin realizacji. Na rozmowie wyjaśniam wątpliwości, zadaję dodatkowe pytania, konsultuję wstępne koncepcje.
Wczuwanie się w ducha marki
To etap badania rynku, konkurencji. Szukania inspiracji. Wczuwania się w branżę i „ducha” marki. Na tym etapie warto przygotować sobie mapę myśli skojarzeń z marką i zapisać wszelkie pomysły na wykonanie projektów.
Szkice
Tworzę szkice logo na kartce. A także szkicuję pomysły na ikonki i inne projekty do identyfikacji wizualnej. Spośród tych rysuneczków wybieram te najtrafniejsze i przenoszę je na ekran komputera. Na tym etapie tworzę wstępne projekty logo. Stworzone logo (2-3 propozycje) nie są jeszcze dopracowane, ale określają wstępną wizualną koncepcję na logo. Celowo projektuję je w jednym kolorze – czarnym.
Typografia i kolorystyka
Po wybraniu danej propozycji logo zaczynam pracę nad doborem typografii i kolorystyki. Po ich doborze przedstawiam klientowi propozycje, wspólnie je analizujemy i konsultujemy, aby były zgodne z jej preferencjami. Po wyborze kolorystyki dla marki – podstawowej i rozszerzonej – przedstawiam różne warianty kolorystyczne, np. logo w kolorze jasne na ciemne tło i logo w kolorze ciemne na jasne tło, logo w szarościach, wersję achromatyczną – czarne logo na białym tle i białe logo na czarnym. To także czas by dopracować logo w wersji wektorowej – upłynnić kształt linii, dopracować szczegóły.
Identyfikacja wizualna marki – pozostałe elementy
Po wybraniu logo, kolorystyki i typografii przechodzę do tworzenia kolejnych elementów identyfikacji wizualnej w zależności od ustalonego wcześniej zakresu prac. Przygotowuje np. ikony i favicon, klucz wizualny – elementy grafik, z których można tworzyć spójne wizualnie grafiki do wszelkich mediów, projekt wizytówki, papieru firmowego oraz parę projektów do mediów społecznościowych w formacie kwadratu, a także nadruki na wybrane gadżety reklamowe.
Pliki
Po akceptacji wszystkich projektów czas na zapisanie plików w odpowiednich formatach. Ja tworzę pliki rastrowe i wektorowe, w trybie CMYK (do druku) i trybie RGB (ekrany) w różnych rozszerzeniach: JPG, PNG, ai, eps, PDF, svg. Po rozliczeniu z klientem przekazuję je w wersji do pobrania na jego własny dysk pamięci.
Księga znaku
Całą pracę nad logo i identyfikacją wizualną często wieńczy Księga znaku i identyfikacji wizualnej, która zawiera podglądy wszystkich projektów w jednym dokumencie, opatrzone są one instrukcjami jak ich używać, co jest dozwolone, a czego z logo nie robić. Księga znaku i identyfikacji wizualnej to taki przewodnik po wizualnej komunikacji marki, a także każdego kto będzie pracował z marką klienta, na przykład dla innego grafika.
Ważne!
Warto dodać, że na wszystkich etapach tworzenia logo i innych projektów dla marki należy sprawdzać czy logo jest użyteczne, to znaczy czy jest czytelne i zrozumiałe, unikalne, elastyczne, czy reprezentuje wartości marki i czy ma zastosowanie w różnych kontekstach (różnych nośnikach, powierzchniach i przestrzeniach komunikacyjnych – materiały drukowane, www, media społecznościowe).