• 2025-10-27
  • 18
  • 6 minutes read

Brandbook: Twój niezawodny przewodnik po świecie marki

Brandbook: Twój niezawodny przewodnik po świecie marki

Marka (ang. brand), aby mogła odnieść sukces musi rezonować z ludźmi, ich potrzebami i precyzyjnie się z nimi komunikować na wielu płaszczyznach. Philip Kotler definiuje branding jako „budowanie świadomości marki”, co „stanowi najistotniejsze zagadnienie w polityce rozwoju” firmy, produktu, usługi czy marki.

Brandbook, czyli Księga marki, to kompleksowy przewodnik po wszystkich ważnych aspektach marki. Jego stworzenie wymaga wnikliwej analizy konkretnych zagadnień i działania etapami, gdzie ustalenia na danym etapie pozwolą nam przejść do kolejnego. Przechodzenie przez poszczególne etapy pozwala nam stworzyć przemyślany, autentyczny, unikatowy i spójny obraz – mapę po naszej marce.

Co zawiera Brandbook?

Dobry brand to nie tylko wizualny aspekt marki, tj kolory, typografia, logo, czy projekty graficzne. Nie należy mylić identyfikacji wizualnej z brandingiem. Identyfikacja wizualna jest przemyślanym elementem całej strategii brandingowej. Kluczowymi elementami brandbooka są:

  • Misja, wizja i wartości marki – stanowią fundament, na którym opiera się cała jej tożsamość. Jasno zdefiniowane wartości i cele firmy pomagają w budowaniu autentycznego i angażującego przekazu.
  • Historia marki – brandstory. Dobrze opowiedziana historia marki według zasad storytellingu, która opowiada jak to się zaczęło, co jest Twoją misją, na czym Ci zależy, do czego dążysz w swoim biznesie może zwrócić uwagę Twoich idealnych klientów, pozyskać wielu sympatyków Twojej marki, a także zachęcić do współpracy z Tobą inne marki i zainicjować partnerstwa biznesowe.
  • Charakterystyka grupy docelowej. Określamy tzw. personę, abyśmy wiedzieli do kogo mówimy, co mamy mówić i w jaki sposób. Brandbook powinien określać profil idealnego klienta i sposób, w jaki wchodzi w interakcje z marką, co pozwoli Tobie tworzyć trafne komunikaty i efektywnie działać – sprzedawać. Warto także określić tzw. antypersonę, aby wiedzieć do kogo nie mówimy. Stworzenie ram komunikacji, pomaga nam określić jakiego języka unikać, aby przyciągać uwagę właściwych odbiorców.
  • Wyróżniki – unikatowe cechy, które określa się poprzez dokładną analizę konkurencji oraz własnych umiejętności i mocnych stron. Pozwalają wyróżnić się na tle innych firm z branży, a często także znaleźć swoją niszę.
  • Osobowość Marki: Określasz czy twoja marka jest bardziej męska, kobieca, a może skierowana do dzieci. Innowacyjna, swobodna, odważna, czy może raczej klasyczna, poważna, elegancka? Definicja osobowości pomaga w ustaleniu odpowiedniego tonu komunikacji i stylu wizualnego.
  • Identyfikacja wizualna:
    • logo i jego warianty – „serce” marki i centralny element tożsamości wizualnej. Brandbook precyzuje, jak logo powinno być używane: jego proporcje, minimalne rozmiary, dopuszczalne tło, warianty kolorystyczne i responsywne oraz przykłady błędnego użycia.
    • typografia: wskazuje główne i dodatkowe fonty używane w materiałach marki, określając ich hierarchię i zastosowanie w nagłówkach, tekstach, cytatach itp.
    • kolory: precyzuje podstawowe i dodatkowe kolory marki, podając ich kody (CMYK, RGB, HEX, PANTONE). To zapewnia spójność kolorystyczną we wszystkich mediach.
    • elementy graficzne, które tworzą tzw. klucz wizualny, np. wzory, ikony, fotografie lub ilustracje w konkretnym stylu wizualnym, które uzupełniają wizerunek marki i sprawiają, że staje się ona bardziej charakterystyczna.
    • projekty graficzne lub szablony grafik przeznaczonych do druku lub digitalowych (do Internetu, na ekrany).
  • Ton, głos marki (tone of voice): Określa sposób, w jaki marka komunikuje się z odbiorcami. Czy jest formalna, swobodna, humorystyczna, czy może ekspercka? To pomaga w tworzeniu spójnych tekstów marketingowych, postów w mediach społecznościowych i wszelkich innych komunikatów.
  • Wytyczne dotyczące języka: Zasady dotyczące terminologii, gramatyki, a nawet konkretnych zwrotów, które marka powinna lub nie powinna używać.

Po co mi brandbook?

Wyobraź sobie, że brandbook to instrukcja obsługi twojej marki. Jest narzędziem dla każdego, kto ma styczność z twoją marką, dzięki niemu każdy, komu go udostępnisz: pracownikowi, partnerowi biznesowemu, agencji marketingowej, grafikowi, copywriterowi będzie wiedział jak prawidłowo prezentować Twoją markę.

Brak brandbooka często prowadzi do niespójności w komunikacji. Logo używane w złych proporcjach, niewłaściwe czcionki, komunikaty, które brzmią inaczej w zależności od kanału. Pracownicy, współpracownicy i Ty sam możesz używać przypadkowych fontów, kolorów, wzorów grafik tracąc spójność i rozpoznawalność – to wszystko może osłabić percepcję marki, a nawet jej wiarygodność. Brandbook eliminuje te problemy, zapewniając jednolitość i profesjonalizm w każdym punkcie styku z klientem.

Brandbook to świetna inwestycja dla rozwoju Twojej marki

Stworzenie brandbooka to inwestycja, która zwraca się wielokrotnie. Dzięki niemu:

  • Budujesz silniejszą tożsamość marki – spójna komunikacja werbalna i wizualna to większa rozpoznawalność i jej zapamiętywalność.
  • Zwiększasz wiarygodność – profesjonalny wizerunek buduje zaufanie.
  • Oszczędzasz czas i pieniądze – eliminujesz potrzebę ciągłego poprawiania błędów, szukania odpowiednich fontów czy kolorów, gdzieś w mailach czy szablonach, tłumaczenia tych samych informacji współpracownikom itp.
  • Usprawniasz komunikację wewnętrzną i zewnętrzną – wszyscy mówią jednym głosem, mają łatwy dostęp do tych samych informacji.
  • Chronisz swoją markę – upewniasz się, że jest ona zawsze prezentowana w sposób zgodny z jej wartościami, stylem komunikacji i estetyką.

Podsumowując brandbook to niezawodny przewodnik po Twojej marce. Warto go przygotować w miarę możliwości we własnym zakresie lub zlecić jego przygotowanie specjaliście/specjalistom – to strategiczna inwestycja. Wszystkie informacje w jednym miejscu, które możesz mieć pod ręką i także udostępniać współpracownikom. Bardzo usprawnia, spaja i ułatwia komunikację oraz pomaga budować przemyślany i profesjonalny wizerunek Twojej marki.

Może też dodać Ci pewności siebie, ułatwić przygotowanie oferty i przygotować na intensywny rozwój oraz skalowalność Twojego biznesu.



Trzeci sezon podcastu Oli Gościniak dla przedsiębiorczyń!



Gdzie słuchać podcastu Ola GOŚCINIAK dla przedsiębiorczyń?

  • Na blogu – lista wszystkich podkastów
  • Android – słuchaj na Androidzie w swojej aplikacji
  • Spotify – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
  • Spotify for Creators – słuchaj w Spotify for Creators
  • iTunes – słuchaj podcastu na urządzeniach od Apple
  • Spreaker – korzystaj z aplikacji lub na stronie
  • YouTube – playlista z podcastami
  • Kanał RSS – skopiuj adres RSS i wklej go w aplikacji, której używasz



Reklama

Przeczytaj także

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *