- 2025-11-05
- 20
- 6 minutes read
Plan Daltoński – Edukacja, która uczy życia, nie tylko testów. O planie daltońskim z Anną i Robertem Sowińskimi

Kiedy słyszymy „plan daltoński”, wielu z nas ma w głowie obraz kolorowych tablic zadań i zegarów w przedszkolach. Tymczasem to znacznie więcej niż metoda dydaktyczna. To filozofia wychowania, która od ponad stu lat uczy, jak być samodzielnym, odpowiedzialnym i współpracującym człowiekiem.
W rozmowie z Anną i Robertem Sowińskimi z EduKosmos odkrywamy, że choć plan daltoński powstał na początku XX wieku, jego założenia są zaskakująco aktualne. „Wolność, samodzielność, współpraca i refleksja – to cztery filary, które wciąż odpowiadają na potrzeby współczesnego świata” – mówi Anna Sowińska.
Twórczynią koncepcji była Helen Parkhurst, nauczycielka, która ponad sto lat temu miała odwagę zapytać swoich uczniów: „Czego chcielibyście się nauczyć?” W czasach, gdy dyscyplina oznaczała posłuszeństwo, a dzieci nie miały prawa głosu, to było rewolucyjne podejście. Parkhurst wierzyła, że dziecko to nie „pusta kartka”, ale partner w procesie uczenia się.
Anna Sowińska przyznaje, że sama przez lata intuicyjnie stosowała zasady planu daltońskiego, zanim dowiedziała się, że taka koncepcja istnieje. „Nie wiedziałam, że to się tak nazywa. W moich klasach dzieci same planowały, co będą robiły i w jakiej kolejności. Nie było ocen w formie stopni, tylko informacja zwrotna – co już umiem, a nad czym warto popracować.”
Z perspektywy Roberta Sowińskiego plan daltoński to także sposób na odbudowanie motywacji. „Zrozumiałem, że szkoła przez lata nie nauczyła mnie, w czym jestem dobry. Uczyła mnie za to, że warto być posłusznym i nie popełniać błędów. Plan daltoński daje przestrzeń na eksperymentowanie i odkrywanie mocnych stron.”
Sowińscy podkreślają, że ta metoda nie dotyczy tylko dzieci. Jej wartości można z powodzeniem przenieść do świata dorosłych, zwłaszcza w organizacjach i firmach. „W planie daltońskim każdy wybiera zadania zgodnie ze swoimi kompetencjami, ale bierze za nie odpowiedzialność. To filozofia, która sprawdza się również w zarządzaniu – daje wolność, ale wymaga refleksji nad efektami” – tłumaczy Robert.
Nie bez znaczenia jest też rola rodziców. „Plan daltoński zaczyna się w domu” – mówi Anna. – „To tam uczymy dziecko samodzielności i odpowiedzialności. Czy potrafi się ubrać, zrobić sobie kanapkę, pomóc innym? Jeśli rodzic ciągle wszystko robi za dziecko, to nie ma szans, żeby później w szkole chciało działać samo.”
W rozmowie nie zabrakło także odniesień do współczesnej szkoły, w której – jak zauważa Robert – wciąż dominuje rywalizacja nad współpracą. „Wielu uczniów nie chce pracować w grupach, bo system od lat uczy ich indywidualnego wyniku i porównywania się. Tymczasem świat potrzebuje ludzi, którzy potrafią działać razem.”
Dla Sowińskich kluczowa jest zmiana myślenia – zarówno wśród nauczycieli, jak i rodziców. Edukacja ma nie tylko przekazywać wiedzę, ale rozwijać kompetencje potrzebne do życia: współpracę, samodzielność, refleksję i odpowiedzialność. To umiejętności, których nie zastąpi żadna technologia ani test.
Plan daltoński nie jest więc nostalgią po dawnych czasach, ale odpowiedzią na wyzwania XXI wieku. Pokazuje, że edukacja oparta na zaufaniu, wolności i szacunku może być nie tylko skuteczna, ale też szczęśliwsza – dla dzieci, nauczycieli i rodziców.
„Sto lat temu Helen Parkhurst potrafiła rozkręcić ławki w klasie, by dać dzieciom przestrzeń do nauki. Dziś my musimy nauczyć się rozkręcać swoje schematy myślenia” – podsumowuje Anna Sowińska.
Anna Sowińska
Prezes Fundacji Plandaltoński.pl i konsultantka daltońska z wieloletnim doświadczeniem w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Jako autorka programów i materiałów edukacyjnych, przez lata promuje nowoczesne podejście do nauczania. Jej zaangażowanie i wiedza uczyniły z niej liderkę w dziedzinie edukacji daltońskiej w Polsce. Jest także laureatką wielu prestiżowych nagród, co potwierdza jej wkład w rozwój polskiej edukacji. Na co dzień w gabinecie terapii wspiera najmłodszych w radzeniu sobie z wyzwaniami szkolnymi a rodzicom pomaga w odnalezieniu się w systemie edukacji, który coraz trudnej zrozumieć.
Robert Sowiński
Założyciel i redaktor portalu plandaltonski.pl oraz przewodniczący Rady Fundacji Plandaltoński.pl. Jego praca koncentruje się na promocji edukacji daltońskiej oraz wsparciu nauczycieli w rozwijaniu kompetencji potrzebnych w nowoczesnym nauczaniu. Jest autorem licznych publikacji i kursów online, książek, które inspirują i edukują tysiące nauczycieli w całej Polsce. Robert łączy swoje doświadczenie biznesowe z pasją do edukacji, tworząc wyjątkowe materiały edukacyjne i szkolenia.



