- 2024-09-16
- 75
- 3 minut czytania
Czy manipulacja w biznesie jest zawsze negatywna?
Z czym kojarzy Ci się manipulacja w biznesie? Czy słowo to wywołuje w Tobie emocje? Jeśli tak, to jakie? Badania potwierdzają, że ma ono wydźwięk negatywny i kojarzy się z tym, co nieuczciwe. Techniki manipulacji stosowane są najczęściej kosztem kogoś lub czegoś. Dziś chciałabym nieco przekierować Twoją uwagę na jej zupełnie inne, wcale nie negatywne znaczenie.
Warto wykorzystać manipulację jako narzędzie, które pozwoli na osiągnięcie korzyści. Ma więc wywołać skojarzenia pozytywne zarówno dla jednej, jak i drugiej strony. Czy jest to możliwe? Sprawdźmy wspólnie, jak może wyglądać manipulacja w biznesie, ale od tej dobrej, pozytywnej strony.
Manipulacja w biznesie i jej rodzaje
Zacznijmy jednak od podstaw, czyli od określenia, jakie rodzaje manipulacji spotykamy na swojej drodze. Negatywna manipulacja ma na celu nic innego, jak osiąganie własnych korzyści, kosztem innych. Niestety, metody te wiążą się z nieuczciwymi praktykami. Często podchodzą również pod nieetyczne. Konsekwencją tego typu działań są oczywiście negatywne skutki, jak przede wszystkim utrata zaufania. Manipulacja, na której dziś się skupimy, to manipulacja pozytywna.
Owszem, wbrew powszechnym opiniom, może ona występować również w biznesie. Wcale nie musi oznaczać wywierania wpływu w znaczeniu negatywnym. Pozytywna manipulacja ma na celu osiągnięcie korzyści dla obu stron, które prowadzą przede wszystkim do wzmocnienia biznesowych relacji, a także wprowadzania pozytywnych zmian.
Przykłady pozytywnej manipulacji w biznesie
Nie musimy daleko szukać, aby znaleźć idealne przykłady pozytywnej manipulacji w biznesie. Zacznijmy od przełożonych, którzy – aby zachęcić swoich pracowników do osiągania lepszych efektów, wprowadzają system nagród, np. premii. W ten sposób przełożeni zaspokajają jedną z potrzeb pracowników, jaką jest bycie uznanym i docenionym. Innym przykładem może być budowanie wizerunku marki poprzez dodanie pewnych wartości, które budują lojalności klientów. W ten sposób buduje się również długotrwałe relacje z nimi, ale też sposób postrzegania marki przez społeczeństwo. W manipulacji doskonale radzą sobie pracownicy działu Public Relations.
Etyka biznesowa a manipulacja
Nie od dziś wiadomo, że manipulacja odbierana jest w biznesie raczej negatywnie, głównie dlatego, że nie każdy jest w stanie ją rozpoznać. Kontrowersje wokół manipulacji wciąż się piętrzą i słusznie. Wielokrotnie manipulacja to łamanie etyki biznesowej, która powinna znaczyć dla przedsiębiorców tak wiele. To w końcu zasady, które definiują, jakie zachowania w prowadzeniu biznesu są właściwe, a które są zdecydowanie nieakceptowalne. Najczęściej wyróżnia się tutaj takie kwestie, jak: odpowiedzialność, transparentność, uczciwość, poszanowanie praw pracowników, klientów i społeczności. To wartości, które w pozytywnej manipulacji zawsze są wyznawane. Granica ta nigdy nie powinna być przekraczana. W odpowiedzialnej strukturze organizacyjnej tak to właśnie wygląda. Zarówno jedna, jak i druga strona czują się respektowane i nic nie dzieje się przeciwko ich korzyściom.
Zastanawiając się więc, czy manipulacja w biznesie jest zawsze negatywna, możemy śmiało odpowiedzieć, że wszystko zależy od zastosowania i kontekstu. Najważniejszą kwestią tutaj jest świadomość działań i zachowanie etyczne. W ten sposób można bardzo świadomie kształtować działania i strategie biznesowe, które nie będą dla nikogo krzywdzące. Wręcz przeciwnie – zadziałają pozytywnie w obie strony.