- 2024-07-01
- 379
- 5 minut czytania
Jak przekonać innych do swoich racji
Czy zdarzyło Ci się kiedyś prowadzić dyskusję, w której mimo Twoich najlepszych argumentów, nie udało Ci się przekonać drugiej osoby? Przekonywanie innych do swoich racji to umiejętność, która wymaga nie tylko logiki, ale także pewnych subtelnych technik komunikacyjnych. W naszym dzisiejszym wpisie poznasz sprawdzone metody nt. jak przekonać innych do swoich racji, zachowując przy tym szacunek i empatię wobec rozmówców. Dowiesz się, jak zadawać właściwe pytania, modulować głos oraz korzystać z komunikacji niewerbalnej, aby Twoje przesłanie było nie tylko słyszalne, ale i dobrze przyjęte. Przygotuj się na odkrycie sztuki perswazji, która pozwoli Ci lepiej porozumiewać się z otoczeniem i skutecznie wpływać na innych.
Zacznij od podstaw
Ważne jest zadawanie zwykłych pytań w stylu: „ Czy chcesz teraz o tym porozmawiać?”, „ Czy chcesz żebyśmy wspólnie pomyśleli nad rozwiązaniem twojego problemu?” Wówczas taką osobę łatwo nakierować na własny tok myślenia. Oczywiście sprawność mówienia nie jest mierzona w długości mówienia, a w jakości mówienia. Dlatego można powiedzieć, że milczenie też jest formą komunikacji, czyli przekonywania. Dajesz rozmówcy czas do namysłu, by dotarły do niego twoje słowa. Wtedy po chwili dodajesz: prawda? Po prostu nie sposób się z nami nie zgodzić?
Zadawaj tez pytania, na które odbiorcy będą mogli łatwo odpowiedzieć twierdząco, czyli TAK, np. Czy zależy Ci na rozwoju? Czy zależy Ci na szybkim przyswajaniu wiedzy? Czy chcesz osiągnąć sukces?
Możesz też mówić o swoich doświadczeniach lub wspominać swoich bliskich, bo to daje tobie większą wiarygodność. A ludzie lubią osoby, które osiągnęły to, co one chcą uzyskać, wówczas podażą za twoim przykładem i przekonasz do swoich racji.
Jak mówić, aby wywołać pozytywne odczucia?
Ważna jest również atrakcyjność mówienia, bo tylko atrakcyjny rozmówca zjednuje sobie innych, wywołując u odbiorców sympatię. Rozmowa jest atrakcyjna, kiedy jest po prostu przyjemna, ma określony cel, skutecznie przyciąga i podtrzymuje uwagę odbiorcy. Warto więc podkreślić wspólne zainteresowania, poglądy, wartości. Odbiorca lubi też poczucie humoru, kiedy przekonujemy w formie żartu, groteski. Jednak nade wszystko to, co mówimy powinno wzbudzić ciekawość u słuchającego, by to, co mówimy i do czego zachęcamy było niezmiernie atrakcyjne i godne uwagi. Atrakcyjne jest również wywołanie emocji w opowiadanym obrazie czy historii, jeśli jest to pozytywna emocja, wówczas bardziej przyciąga to uwagę słuchającego. Odbiorca musi poczuć wszystkimi zmysłami, że to, co mówisz jest dobre, wartościowe i warte uwagi.
Podczas rozmowy moduluj swoim głosem w zależności na jaki fragment chcesz zwrócić uwagę. Dzięki efektowi kontrastu kolejne zdania lub ciąg słów zwróci większą uwagę słuchacza. Mów spokojnie i nie za szybko, ale na tyle głośno, aby być słyszanym.
Werbalna czy niewerbalna – oto jest pytanie!
Do komunikacji werbalnej warto dołączyć komunikację niewerbalną. Pamiętaj by zwracać twarz ku rozmówcy, uśmiechaj się. Pochyl się w stronę rozmówcy i aktywnie słuchaj, by umieć odpowiedzieć na wszystkie pytania. Pamiętaj, nigdy nie podnoś palca wskazującego, ponieważ odbiorca poczuje się jakbyś go pouczał a nie przekonywał. Przeważnie dbaj o to, by twoja postawa ciała i ruchy rąk wyrażały otwartość, spokój i pewność siebie.
Czy można powiedzieć, że te wszystkie techniki to manipulacja? Oczywiście, że można tak nazwać, ponieważ manipulacja jest czymś nieuchronnym. To rodzaj perswazji, właśnie przekonywanie. Jednak manipulacja to nieuczciwe wpływanie na ludzi a perswazja to jawna argumentacja, działanie racjonalne, argumenty i przykłady. To wszystko, co określiłam powyżej. Mówienie jest czynnością naturalną, to podstawowa umiejętność, która daje ci funkcjonowanie w społeczeństwie. Umożliwia tworzenie dobrych relacji, kiedy już zaczynasz mówić, po prostu myśl o czym mówisz, bo to jak zaprezentujesz swoje przekonania ma ogromny wpływ na twojego słuchacza i odbiorcę twoich słów. Dowartościowuj swojego rozmówcę, pokaż, że to co mówi do ciebie jest dla ważne, doceniaj jego wkład w słuchanie też ciebie.
Podsumowanie – Jak przekonać innych do swoich racji?
Pamiętaj o najważniejszych zasadach w rozmowie, mianowicie szacunku, aktywnym słuchaniu i empatii, ale tylko takiej z zachowaniem własnej odrębności. Każdy ma swoją perspektywę, więc zobacz to, co mówisz oczami swojego rozmówcy. Nade wszystko jednak zbuduj zaufanie, to ono jest podstawową cechą, by odbiorca zrozumiał twój przekaz, tak, jak ty chcesz, by go zobaczył. Zaufanie jest pomostem do przekonania o słuszności twoich racji.