- 2025-09-16
- 34
- 7 minut czytania
Sprawozdawczość BDO, ESG – to tylko strasznie brzmi !

Zrównoważony rozwój i ochrona środowiska to zagadnienia, które od lat budzą wątpliwości i spędzają sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy. Czy rzeczywiście są one takie straszne? Czy wymagania związane z ESG i BDO muszą w biznesie wywoływać tylko strach i negatywne emocje?
Kwestie środowiskowe interesują mnie od lat i zapewniam, że ESG i BDO tylko brzmią strasznie!
ESG, czyli zrównoważony rozwój, obejmuje trzy kluczowe obszary: ochronę środowiska naturalnego, odpowiedzialność społeczną i ład korporacyjny. Są to kryteria, na które każda firma powinna zwracać uwagę, jeśli dąży do odpowiedzialnego i zrównoważonego rozwoju. Ważne jest nie tylko spełnianie narzuconych wymogów, ale przede wszystkim podejście uwzględniające potrzeby otaczającego nas świata i innych ludzi – to przynosi równowagę w działalności firmy.
E – Environmental (Środowisko) to działania na rzecz ochrony środowiska, zarządzanie zasobami naturalnymi i wspieranie inicjatyw promujących zrównoważony rozwój (emisja gazów cieplarnianych, zużycie energii, ślad węglowy, gospodarka wodna, zarządzanie odpadami niebezpiecznymi).
S – Social (Społeczeństwo) odnosi się do aspektów społecznych, takich jak polityki dotyczące pracowników, prawa człowieka i relacje z lokalnymi społecznościami. Firmy oceniają swoje działania pod kątem sprawiedliwego traktowania pracowników, równości płci, warunków pracy oraz zaangażowania społecznego, np. promowania różnorodności poprzez reprezentację kobiet w zarządach, minimalizowania dysproporcji wynagrodzeń czy zapewniania work-life balance oraz hybrydowego modelu pracy.
G – Governance (Ład korporacyjny) często postrzegany jako najtrudniejszy obszar, obejmuje: prawa człowieka, relacje z otoczeniem, bezpieczeństwo produktów, strukturę zarządzania, etykę biznesową i transparentność działań. W jego skład wchodzą m.in. przejrzystość podatkowa, przeciwdziałanie korupcji, kontrolowanie struktury zarządu, wynagrodzeń kadry zarządzającej i pracowników oraz respektowanie praw akcjonariuszy.
Duże spółki od tego roku zobowiązane są do raportowania tych zagadnień, opracowywania polityki i strategii na kolejne lata, działania według ustalonych zasad i osiągania zamierzonych celów. Ale czy dotyczy to tylko dużych spółek? Nie, mniejsi gracze rynkowi, aby móc współpracować z firmami, będą proszeni o wypełnianie deklaracji, ankiet i podawanie szacunkowych wskaźników dla swojej działalności. Zrównoważony rozwój od lat małymi krokami wchodzi do biznesu, a teraz po zatwierdzeniu dyrektyw związanych z raportami, na dobre w nim zagości. Kto w firmie będzie odpowiedzialny za ten obszar? Nie będzie już możliwości zrzucenia obowiązku na jednego pracownika. Aby system dobrze funkcjonował, należy powołać zespół interdyscyplinarny, który będzie współpracował – produkcja, PR, marketing, dział środowiskowy, HR oraz księgowość połączą siły. Każdy z członków zespołu wniesie wiedzę, wartości oraz dane potrzebne do realizacji celów.
Treści środowiskowe do raportowania będą mogły zostać zaczerpnięte z systemu BDO – czyli Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarowaniu odpadami. Docelowo sprawozdawczość, którą firmy zobowiązane są wypełniać do 15 marca, jak i ewidencje, które prowadzą w tym elektronicznym systemie, mają być powiązane i proste do wygenerowania i zaciągnięcia do raportów związanych z ESG. Warto wiedzieć, że duże firmy już teraz zwracają uwagę na to, komu zlecają usługi, kto jest ich dostawcą, czy firma, z którą współpracują, spełnia wymagania związane z ochroną środowiska i rozlicza się z opłat środowiskowych.
Nie należy obawiać się systemów, raportowania ani otwartego pokazywania, że troszczymy się o środowisko i otaczający nas świat. Działając zgodnie z wymaganiami, zyskujemy większą rozpoznawalność, pokazujemy troskę o ludzi, z którymi współpracujemy, a nasze działania stają się przejrzyste dla wszystkich.
Wdrażanie zasad ESG pozwala uporządkować dane, przygotować procedury, prowadzić ewidencję na bieżąco, a także angażować pracowników w życie firmy. Dzięki temu identyfikują się z przedsiębiorstwem i reprezentują jego wartości na każdym kroku.