• 2024-08-20
  • 253
  • 10 minut czytania

Strona WWW w dobie social mediów: 7 powodów, dlaczego social media to nie wszystko

Strona WWW w dobie social mediów: 7 powodów, dlaczego social media to nie wszystko

Czy da się dziś prowadzić biznes bez strony internetowej? Tak. Czy jest to mądre podejście? Nie. Strona WWW nie powinna być jednak tworzona tylko po to, by wisieć w sieci. Nie chodzi o to by była piękna i… bez jakiejkolwiek funkcji. Strona internetowa jest narzędziem, które musi mieć miejsce w Twojej strategii marketingowej i sprzedażowej. Jest elementem niepomijalnym, nie tylko świadczy o Twoim profesjonalnym podejściu do tego co robisz i na czym chcesz zarabiać pieniądze, ale też jest po prostu narzędziem codziennej pracy.

Możesz być ekspertką w swojej dziedzinie nawet bez strony WWW, ale co z tego jeśli nikt się o tym nie dowie? Rola social mediów w promowaniu własnego biznesu i podczas pozyskiwania klientów jest niezaprzeczalnie duża. Opcja korzystania tylko z nich może być kusząca. Jeśli wahasz się, co zrobić – poczytaj o kilku powodach, dla których nie warto polegać jedynie na social mediach.

Strona WWW jest dostępna dla każdego

Nie wszyscy korzystają z social mediów. Trudno z tym dyskutować. Znam osobiście kilka osób, które zirytowane są tym, że niektóre firmy informują o swojej działalności tylko na Facebooku. Nigdy nie skorzystają z ich usług, choćby byli najlepsi w swojej branży. Stawianie barier poprzez podanie informacji w nieprzystępny sposób dla potencjalnych klientów jest jak odprawianie ludzi z kwitkiem.

Barierą w poruszanym w tym artykule kontekście może być właśnie działanie w obszarze tylko jednego z mediów — takiego, do którego nie mają dostępu klienci. Mogą oni nie chcieć mieć konta na Facebooku, bo np. chcą chronić swoją prywatność. Może są nietechniczni albo w ogóle żyją poza światem sociali? Ustalając grupę docelową odbiorców Twoich usług czy produktów sprawdź, czy korzysta ona z social mediów, jeśli tak to jakich. Zatroszcz się też o te osoby, które mogą zostać cyfrowo wykluczone z różnych powodów.

Zależność lub jej brak od platform społecznościowych i ich polityk

Fakt, że dziś wrzucasz coś na jakąś platformę, nie oznacza, że za pół roku / rok / inną odległość w czasie nadal będą istnieć. Jeśli dostawca twojego medium zwinie interes z Polski, bo np. przestanie być to opłacalne albo z innych powodów np. politycznych, Ty tracisz wszystkie treści tam wrzucone. Natomiast utracenie wszystkich treści i obserwujących bez zostawionej „otwartej furtki” dla Twojej społeczności i możliwości odnalezienia Ciebie gdzie indziej to jak proszenie się o nieszczęście.

W ostatnim czasie wielokrotnie można było usłyszeć o awariach Instagrama i wyzerowaniu ilości obserwujących. W tych przypadkach, o których ja słyszałam, wszystko wróciło do normy, ale jeśliby się tak nie stało, Twoja praca poszłaby na marne. Ponadto platform społecznościowych przybywa. Posiadanie własnej strony internetowej (ale uwaga! Pod warunkiem, że to nie Saas) chroni Cię przed zmianami zasad działania takich platform, które mogą w Twojej branży ograniczać funkcjonalność tego narzędzia. Nie zawsze Twoje cele finansowe będą zbieżne z celami właścicieli tych platform. Ponadto nie jesteś też zależna od zmian polityk prywatności, regulaminów czy fluktuacji algorytmów.

Profesjonalny wizerunek na stronie internetowej czy w socialach?

Własna strona WWW dodaje profesjonalizmu. Podnosi Twoją wiarygodność w oczach klientów i partnerów biznesowych. Konto w social mediach można założyć w kilka chwil. Strona internetowa wymaga więcej pracy, ale i wiedzy. Nie tylko tej technicznej, gdy trzeba wyklikać ją w WordPressie czy napisać od podstaw. Trzeba też dobrze przemyśleć jej cel, zdefiniować konwersję, zaplanować organizację treści, zrobić inwentaryzację posiadanych materiałów zarówno tekstowych jak i innych i wybrać najlepsze. Trzeba mądrze wypełnić ją treścią, zdecydować jakich informacji klienci mogą potrzebować na różnych etapach znajomości Twojej marki i wchodzenia z nią w interakcję.

Kompozycja wszystkich tych elementów, wpływa na to jak marka jest odbierana. Wysiłek włożony w taką pracę oznacza jednocześnie poważne traktowanie swoich klientów i wybranej ścieżki w biznesie, ale też braną na siebie odpowiedzialność za własną pracę. Umieść na stronie internetowej dane Twojej firmy, swój NIP, numer telefonu. Osoba, która znajdzie Cię w social mediach, prędzej skorzysta z Twoich usług, sprawdzając Twoją przemyślaną stronę internetową. Sama sprawdzam strony internetowe osób, z których usług chcę skorzystać. Pokaż klientowi, że masz wiedzę, doświadczenie, że wiesz, o czym mówisz i że warto wybrać właśnie Ciebie!

Architektura informacji

Własna strona WWW umożliwia tworzenie bardziej skomplikowanych struktur informacji, takich jak blogi, sklepy internetowe czy fora dyskusyjne, ale architektura informacji to coś więcej. Architektura informacji na stronie internetowej daje pełną kontrolę nad strukturą i nawigacją, co znacznie ułatwia użytkownikom znalezienie potrzebnych informacji, a także poprawia dostępność i czytelność. Ze stałych elementów w obrębie social mediów każdy może korzystać trochę inaczej, a więc zestaw informacji w nich podawany może być nieprzewidywalny.

Szukając jakiejś informacji w sieci, np. numeru telefonu do firmy – chcesz to zrobić szybko, a nie zastanawiać się gdzie został podany. Dodatkowo, strony WWW oferują możliwość pełnej personalizacji wizerunku marki, w tym grafiki, kolorystyki i typografii (a nie tylko w postach). Dzięki temu zapewniają zaawansowane i dopasowane do użytkownika doświadczenia. Social media są ograniczone narzuconymi strukturami i standardami.

Kontrola nad treścią i kompleksowa prezentacja

Kontynuując temat: strona WWW daje pełną kontrolę nad wyglądem i treścią, bez ograniczeń narzucanych przez platformy społecznościowe. Relacje, relacje wyróżnione, rolki, posty, karuzele, tiktoki – u wszystkich tak samo, a do tego pogoń za łaską algorytmu. Treści sprzedażowe przeplatające się z edukacyjnymi i rozrywkowymi. Trzeba sporo pracy i wysiłku włożyć w produkcję treści, które będą przyciągać, a następnie automatyzacje, by obsługa klienta była… bezobsługowa.

Na stronie internetowej masz większą kontrolę nad tym jak chcesz ułożyć ścieżkę klienta – zarówno tego, który styka się z Tobą po raz pierwszy, jak i tego powracającego. Na stronie internetowej można prezentować pełną ofertę produktów i usług w sposób bardziej przemyślany, uporządkowany i szczegółowy. Na Instagramie czy Facebooku schemat treści dla każdego jest taki sam, ale Twoja oferta może się w niego nie wpasować. Każdy jest inny, nawet oferty osób z tej samej branży się od siebie różnią. Po co zamykać się w ramki i ograniczać typem treści danego medium, skoro można to zrobić po swojemu?

Większa żywotność treści

Instagram stał się miejscem, w którym więcej jest reklam, ułamko-sekundowych rolek, które nic nie wnoszą i gonitwy za algorytmem (liczba obserwujących nie musi przekładać się na zarobki, serio), niż faktycznie przydatnej odbiorcom treści. Trudno się jest przebić przez ogrom ofert innych twórców, mimo że wcale te osoby nie muszą mieć więcej doświadczenia czy lepszej usługi. Łatwo zostać zaszufladkowanym jako „kolejna osoba od usługi X” dlatego na social mediach potrzeba poświęcać mnóstwo czasu nawet codziennie, kosztuje to wiele pracy. Nieraz potrzebny jest cały zespół, który wspiera w obsłudze tej platformy, planuje, obrabia materiał, publikuje itd… (chyba nie sądzisz, że wszyscy robią to sami).

Nie raz potrzeba i pieniędzy na reklamy, by zostać zauważonym. Nawet jeśli uda Ci się przebić przez oferty innych osób, twoje treści są genialne i uwielbiane przez ludzi, to niestety nadal mają krótką żywotność. Dużo czasu, poświęcenia i/lub pieniędzy zajmuje przygotowanie treści, których świeżość przygasa np. po 24h. Z kolejnym dniem zaczyna się wszystko od nowa, bo nikt już nie pamięta wczorajszej czy przedwczorajszej rolki. Na stronie internetowej żywotność treści jest większa. Artykuły na blogu są czytane jeszcze kilka lat po dniu publikacji, bo wciąż są przydatne. Trzeba jednak wiedzieć jak i o czym pisać.

SEO

Na pewno masz zestaw słów kluczowych, które reprezentują Twoją markę. Chcesz, by na te słowa kluczowe klienci Cię odnajdywali w sieci. Używaj ich w obrębie Twojej strony, a tak się stanie. Ponadto to właśnie blog jest idealnym miejscem, jeśli chcesz, aby klienci znajdowali Cię w sieci organicznie. Blog, to nie zwykły pamiętnik, w którym opisujesz swoje życie czy prywatę (choć tak właśnie kojarzy się wielu osobom). Możesz go potraktować jako bazę wiedzy — rozwiązuj tam bardziej lub mniej palące potrzeby Twoich klientów. Odpowiadaj na pytania, które zawsze pojawiają się podczas Twojej pracy. Skoro wszyscy dotychczasowi klienci o dany temat pytali, a ze współpracy na współpracę te tematy się powtarzają, to znak, że więcej osób szuka odpowiedzi. Zapewnij im je.

Pisz też na tematy związane ze swoją pracą, szczególnie takie, na jakie nie widzisz nigdzie w internecie odpowiedzi. To przepis na sukces. Strona WWW pozwala na lepszą optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO), co zwiększa widoczność w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo, gdy klient szuka merytorycznej wypowiedzi na jakiś temat, raczej nie zajrzy na Instagram, tylko wygoogluje temat i kliknie link prowadzący do bloga. Social media będą mieć przewagę w real-time marketingu i działaniach opartych na bieżących wydarzeniach. 

Moim zdaniem strona internetowa jest o wiele lepszym narzędziem budowania profesjonalnego wizerunku i długofalowych relacji z klientami. Social media są „tu i teraz”. Dzięki nim wspaniale możesz pokazywać swoim klientom ludzką twarz Twojego biznesu – pod warunkiem że faktycznie swoją twarz pokazujesz. Większa żywotność treści, praca nad optymalizacją treści pod wyszukiwarki, możliwość pełnej personalizacji i świadoma kontrola nad treścią w celu budowania wizerunku to idealne warunki, by iść tą drogą. Oprócz tego – pamiętaj – chcesz się wyróżniać, a nie upodabniać do innych 😊

Przeczytaj także

Tworzysz stronę WWW samodzielnie? O to musisz zadbać

Tworzysz stronę WWW samodzielnie? O to musisz zadbać

Tworzysz stronę WWW samodzielnie? Na początku może wydawać się skomplikowanym zadaniem, zwłaszcza dla osób bez doświadczenia…
Architektura informacji na stronie WWW. Co musisz wiedzieć?

Architektura informacji na stronie WWW. Co musisz wiedzieć?

Gabriela Kurowska – Paczka Girlbosskich Architektura informacji na stronie WWW. Co musisz wiedzieć? W ramach inicjatywy…
6 kroków do stworzenia strony internetowej, która przyciągnie klientów

6 kroków do stworzenia strony internetowej, która przyciągnie klientów

Myślisz o własnej stronie internetowej, ale zastanawiasz się co zrobić, by ta strona faktycznie przyciągała klientów?…

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *