• 2024-05-22
  • 48
  • 7 minut czytania

Biznes online, a zmiany algorytmu i awarie social mediów. 7 rad jak nie zwariować

Biznes online, a zmiany algorytmu i awarie social mediów. 7 rad jak nie zwariować

Biznes dzisiaj to zupełnie co innego niż jeszcze kilka lat temu. Dziś biznes robi się nie tylko fizycznie w sensie wykonywania jakiejś pracy, ale także wirtualnie. Można powiedzieć, że Internet daje możliwości szerokiego zaprezentowania się publiczności, ale też narzuca pewne standardy. Nie jest również wolny od różnych wad. Algorytm zwodzi, awarie się zdarzają jak wszędzie.

Szczególnie prowadzenie biznesu online wymaga sporej elastyczności i umiejętności szybkiego reagowania na awarie czy zmiany. Z jednej strony, jeśli masz awarię we własnym sklepie stacjonarnym, to też musisz szybko ten „pożar” ugasić, ale prawdopodobnie sprzedaż stanie w miejscu. Jeśli jednak działasz też online, to umiejętność sprawnego reagowania może sprawić, że przekujesz awarię na sukces.

Niemniej jednak algorytmy platform społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy TikTok, regularnie ulegają zmianom (podobno w celu poprawy doświadczenia użytkownika i „efektywności wyświetlanych treści” 😉). Dla przedsiębiorców oznacza to konieczność ciągłego dostosowywania się do nowych warunków i zrozumienia, jak działają te algorytmy, aby ich treści mogły osiągnąć większy zasięg i zaangażowanie.

Awarie social mediów – jak żyć? Czyli dywersyfikacja platform

Mówiąc prostymi słowami: działaj na kilku platformach. Nie polegaj wyłącznie na jednej platformie społecznościowej. Zainwestuj czas w rozwój kilku platform naraz np. Instagrama i TikToka, LinkedIna czy Pinteresta. Twoi klienci mogą być na różnych platformach, a dzięki algorytmom nie ujrzą każdego Twojego posta od razu, część ich ominie. Taka publikacja spowoduje, że nie umkną im Twoje wartościowe treści. Jesteś też uratowana gdy coś pójdzie nie tak i stracisz dostęp do konta, twoi obserwujący nagle znikną, czy po prostu nie będzie dostępu do platformy.

Zmiana algorytmu – jak żyć? Czyli dywersyfikacja rodzaju treści

Każda z platform preferuje inne rodzaje treści, ale kto powiedział, że nie możesz recyklingować własnych artykułów, rolek czy grafik i wrzucać ich równocześnie w różne miejsca? Możesz to zrobić zarówno z bieżącymi postami, które uploadujesz na wybranej platformie, ale także z tymi, które opublikowałaś już jakiś czas temu. Jak zacząć? Wybierz swój ulubiony sposób komponowania informacji do mediów społecznościowych – będzie Ci najłatwiej. Jeśli są to rolki, to wideo wrzuć na Instagrama, TikToka i na youtube shorts. Do rolki zazwyczaj potrzebujesz okładki, która zrobiona z głową może posłużyć jako post na Pinteresta czy jako grafika do wrzucenia na LinkedIn.

Scenariusz, który przygotujesz do rolki, możesz wrzucić również jako treść tekstową. Idźmy dalej. Jeśli prowadzisz podcast, to wrzuć go na różne platformy, a dodatkowo możesz go transkrybować na tekst (chyba że wcześniej przygotowujesz scenariusz do odcinka, a nie mówisz z głowy) i wrzuć to na swojego bloga. Możesz w ten sposób zaopiekować się swoim SEO. Możesz też zrobić na odwrót i nagrać podcast ze swoich postów blogowych.

Dzięki takim działaniom nawet, jeśli jedna z tych platform zmieni algorytm lub doświadczy awarii, Twój biznes nie ucierpi tak bardzo, bo klienci znajdą Cię w innych miejscach. Warto też pamiętać o tym, że część Twoich potencjalnych klientów może preferować wybrany typ treści, np. podcast, więc nie ominą ich ważne informacje o Twojej ofercie, którą przekazujesz w rolce na Instagramie. Dzięki temu Twój biznes jest też bardziej odporny na zmienne preferencje klientów.

Ludzie listy piszą, a czy je czytają? Tak! Newsletter

Posiadanie własnej bazy kontaktów pozwala na bezpośrednią komunikację z Twoimi klientami niezależnie od tego, z jakich mediów społecznościowych korzystają. Każdy dzisiaj ma skrzynkę mailową. Wysyłaj regularnie wartościowe treści, oferty i informacje o swoim biznesie. W ten sposób nie jesteś całkowicie zależna od mediów społecznościowych. Na dodatek ten sposób wspaniale działa na budowanie relacji z klientami oraz ułatwia sprzedaż.

Strona WWW – buduj wizerunek niezależnie od kaprysów social mediów

Jako osoba, która zajmuje się zawodowo projektowaniem stron internetowych, doskonale wiem, że to niezawodny sposób budowania wizerunku. Jeśli strona WWW zbudowana jest poprawnie, dbasz o nią i regularnie aktualizujesz, to będzie dla Ciebie świetnym centrum zarządzania marką w Internecie. A co najlepsze nie będzie podatna na awarie social mediów. Oprócz tego – jeśli zbudowana będzie na WordPressie to jest całkowicie Twoja, dopóki utrzymujesz miejsce na serwerze. Jeśli stronę masz np. na Wix, tu sprawa ma się nieco inaczej. Wix lub inne tego typu narzędzia to Saas (software as a service) co oznacza, że płacisz tam abonament na używanie platformy (w przeciwieństwie do WordPressa, który jest rozwiązaniem typu open source), a więc jeśli Wix przestanie działać, to Twoja strona zniknie.

Na własną stronę internetową możesz kierować z reklam w social mediach, co wpłynie na Twoją rozpoznawalność. Świetnie możesz tu wykorzystać np. darmowy lead magnet albo zniżki na Twoje produktu po zapisie do newslettera.

Identyfikacja grupy docelowej

Poznaj swoich klientów i obserwuj, jakie platformy społecznościowe najczęściej używają. Dzięki temu będziesz w stanie dostosować swoje działania do ich preferencji. Zrozumienie grupy docelowej pozwoli Ci na personalizację komunikacji, ułatwienie interakcji, co sprawia, że użytkownicy czują się docenieni, a co za tym udzie angażują się bardziej. Gdy Instagram padnie, poszukają Cię gdzie indziej. Ponadto twoja strategia marketingowa będzie stabilniejsza nawet podczas awarii.

Planowanie awaryjne

Opracuj sobie procedury, które wdrożysz w sytuacji awaryjnej. Możesz stworzyć kilka różnych scenariuszy postępowania, w zależności od tego, która z platform ulegnie awarii. Poinformuj o awarii na innej platformie, powiedz, że tymczasowo komunikacja zostanie przeniesiona gdzie indziej. Jeśli awarii uległa Twoja strona WWW (czego nie można wykluczyć) ważne jest utrzymanie transparentnej komunikacji ze społecznością na temat problemów i działań podejmowanych w celu ich rozwiązania. Klienci docenią szczerość i uczciwość wobec nich.

Kontakt ze społecznością

Bez ludzi nie ma biznesu, dlatego kontakt z Twoimi odbiorcami jest kluczowy. Regularna interakcja z obserwatorami (nie tylko z pomocą automatyzacji), odpowiadanie na komentarze i wiadomości oraz reagowanie na ich potrzeby pozytywnie wpłynie na zaangażowanie i lojalność użytkowników, niezależnie od zmian w algorytmach czy awarii. Jeśli ktoś docenia Twoją pracę, śledzi rozwój Twojego biznesu, kibicuje Ci, bo nie tylko robisz świetną robotę, ale również jesteś autentyczna, to niezależnie od awarii będzie korzystał z Twoich produktów czy usług.

 

fot. Justyna Kocur-Czarny

Przeczytaj także

Czwartki Social Media w Poznaniu – recenzja spotkania luty 2024

Czwartki Social Media w Poznaniu – recenzja spotkania luty 2024

Jako redaktorka naczelna Girlbosskie, miałam zaszczyt otwierać najnowszą odsłonę Czwartki Social Media w Poznaniu. To spotkanie…

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *