- 2024-09-19
- 44
- 8 minut czytania
Czy naprawdę muszę być kreatywna, żeby tworzyć treści promocyjne?
Włączasz komputer, otwierasz notes, odpalasz intensywne myślenie, a pomysły nie przychodzą. Znasz to uczucie? Zacznijmy od podstaw – kreatywności nie wysysasz z mlekiem matki. Kreatywność to umiejętność, a dobra wiadomość jest taka, że możesz się jej nauczyć. W tym wpisie znajdziesz odpowiedź na to, czy musisz być kreatywna, żeby tworzyć treści promocyjne.
Jak być kreatywnym, kiedy nie mam doświadczenia?
Kreatywność to wymyślanie, eksperymentowanie, wzrastanie, ryzykowanie, łamanie zasad, popełnianie błędów i dobra zabawa
Mary Lou Cook
Po dekadzie pracy w marketingu (i tego wszystkiego, o czym Mary wspomina w cytacie wyżej) udało mi się znaleźć własną receptę na kreatywność. Połączyłam inspirację oraz doświadczenie. Im więcej masz jednego oraz drugiego, tym łatwiej przyjdą do Ciebie kreatywne pomysły.
KREATYWNOŚĆ = DOŚWIADCZENIE + INSPIRACJA
Załóżmy jednak, że jesteś na początku swojej drogi, a Twoje doświadczenie w tworzeniu treści promocyjnych to dopiero kilka tygodni albo miesięcy. Z pomocą przychodzi wtedy ten drugi czynnik, czyli INSPIRACJA.
Gdzie szukać inspiracji – Pinterest
Pinterest to wizualna kopalnia pomysłów, idealna do poszukiwania inspiracji dla wzrokowców. Możesz przeglądać tysiące inspiracji i zapisywać te, które najlepiej pasują do Twojej branży oraz stylu. Algorytm tej platformy dopasowuje się do Twoich preferencji i po jakimś czasie sam podsuwa Ci nowe, kreatywne inspiracje. Możesz wpisywać słowa klucze (np. “post na Instagram moda”), które pomogą Ci w poszukiwaniach.
Znalazłaś coś, co przyciągnęło Twoją uwagę? Świetnie! Teraz zastanów się, jak możesz dostosować te pomysły do swojej marki. Nie chodzi o kopiowanie, ale o adaptację stylu, tekstu, czcionki czy kolorów w sposób, który będzie pasował do Twojej firmy. Pomyśl, jak można połączyć te elementy z Twoją strategią marketingową, aby stworzyć coś oryginalnego i przyciągającego uwagę.
Więcej na ten temat opowiada jedna z Girlbosskich, czyli Asia Brom. Możesz pobrać jej darmowy ebook i skorzystać z masy świetnych wskazówek na temat szukania inspiracji na platformie Pinterest (i nie tylko).
Kreatywne pomysły na reklamy – Behance
Behance to platforma, gdzie profesjonaliści z branży kreatywnej dzielą się swoimi pracami. Nie oznacza to wcale, że nie Behance nie będzie idealnym miejscem do szukania inspiracji dla Twoich reklam. Możesz przeglądać tam projekty z różnych dziedzin, takich jak grafika, fotografia czy web design i zobaczyć, jak najlepsi w branży radzą sobie z łączeniem tekstów oraz grafik.
Behance to nie tylko galeria, ale także społeczność. Możesz śledzić ulubionych twórców, komentować ich prace i zadawać pytania.
Sztuka inspiracji – badaj rynek i obserwuj codzienność
Najlepsza inspiracja pochodzi z codziennej obserwacji. Jak to zrobić? Badaj rynek i aktywnie obserwuj to, co Cię otacza.
Oglądasz filmy na YouTube? Przy okazji kolejnego bloku reklam zamiast denerwować się zobacz, w jaki sposób ich twórcy próbują przyciągnąć Twoją uwagę – jakiej muzyki używają, jakie hasła wybierają, co pokazują w tle?
Czytasz maile? Popatrz na newslettery reklamowe i wyciągnij z nich to, co może pasować do Twojej marki.
To samo możesz robić również jadąc autobusem (plakaty), słuchając radia, uczestnicząc w webinarach. Możesz inspirować się tym, co robią inni w Twojej branży albo wyjść dalej i sprawdzać firmy, które na pierwszy rzut oka nie mają nic wspólnego z tym, co robisz.
Spójrz na profile społecznościowe swoich ulubionych marek i twórców, zwracając uwagę na trendy, które pojawiają się na różnych platformach. Obserwuj, jak inne branże komunikują swoje przekazy, i zastanów się, jak możesz przenieść te strategie do swojej działalności. Ucz się od tych, którzy są najlepsi w swoich dziedzinach, i nie bój się eksperymentować z nowymi pomysłami i technikami.
Jak być kreatywnym – wykorzystuj darmowe narzędzia
Kreatywne pomysły nie biorą się z głowy (to już wiesz) – zanim wpadniesz na genialny pomysł, wykorzystaj darmowe narzędzia i przeprowadź badanie trendów i potrzeb potencjalnych klientów.
Biblioteka reklam Meta to fantastyczne narzędzie do podglądania tego, jak wyglądają kampanie reklamowe dowolnej firmy. Możesz tam znaleźć konkretne przykłady kampanii, które stosuje Twoja konkurencja oraz znane marki. Sprawdzisz tam, które reklamy na Facebooku oraz Instagramie stosują inni i zastanowisz się, jak możesz zastosować podobne techniki w swoich kampaniach.
AnswerThePublic to kolejne doskonałe narzędzie, które pomoże Ci w znalezieniu pomysłów na treści reklamowe. Możesz wpisać tam dowolne hasło (np. związane z Twoją branżą, produktem czy usługą), a narzędzie pokaże Ci najpopularniejsze pytania, jakie zadają na ten Twoi potencjalni klienci.
Wystarczy wybrać jedno (lub więcej) i stworzyć post, film czy artykuł, który będzie odpowiedzią na te pytania. Narzędzie działa w języku polskim.
AnswerThePublic daje Ci możliwość generowania darmowych zapytań, ale z pewnym limitem. Warto jednak wiedzieć, że limit zeruje się w kolejnym dniu 😉
Gdzie znaleźć pomoc w tworzeniu kreatywnych treści?
ChatGPT to narzędzie, które może znacząco wspierać tworzenie kreatywnych treści. Używając komend, takich jak „wygeneruj pomysły na posty na Instagram” czy „stwórz przykładowe hasła reklamowe dla marki odzieżowej”, możesz uzyskać inspirację i konkretne przykłady treści. ChatGPT może pomóc w opracowywaniu koncepcji, tworzeniu ciekawych opisów produktów, a nawet w formułowaniu pytań do ankiety marketingowej.
Żeby poprawić jakość pomysłów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję warto najpierw nauczyć ją czegoś o Twojej firmie. Możesz poprosić ChatGTP o przeczytanie treści na Twojej stronie, wypisać elementy swojej oferty oraz największe zalety i przewagi rynkowe, a także pokazać przykłady wpisów i treści od innych firm, którymi chcesz się inspirować (np. wskazują na konkretny styl). Dopiero po takim krótkim procesie “nauki” poproś o wygenerowanie konkretnych pomysłów na Twoje treści.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o wprowadzaniu ChatuGPT w “nastrój” to doskonałą inspiracją będzie dla Ciebie film od Artura Jabłońskiego. Chociaż mówi on o reklamie Google Ads, to jego wskazówki możesz zastosować również do innych komend w ChacieGPT.
Nie zapominaj, że ChatGPT to także źródło pomocy w korygowaniu i ulepszaniu już istniejących treści. Możesz poprosić o przegląd i sugestie dotyczące poprawy treści, które już przygotowałaś.
Czy naprawdę muszę być kreatywna – podsumowanie
Odpowiadając na tytułowe pytanie – tak, warto być kreatywnym, aby tworzyć ciekawe treści reklamowe. Mam jednak nadzieję, że po lekturze tego artykułu wiesz już jednak, że kreatywność nie jest cechą wrodzoną, a szukanie inspiracji to nieodłączny element procesu twórczego. Jeśli masz inne, ciekawe źródła inspiracji to koniecznie podziel się nimi w komentarzu pod tym tekstem.
Pamiętaj, aby inspiracji nigdy nie mylić z kradzieżą. Nigdy nie kopiuj cudzych pomysłów w 100%. Plagiat nie jest ani kreatywny, ani zgodny z prawem.