• 2024-05-23
  • 142
  • 15 minut czytania

Promuj się za darmo! Poznaj 13 sposobów

Promuj się za darmo! Poznaj 13 sposobów

Promocja bez budżetu jest jak żeglowanie bez wiatru. Jednak prawda jest taka, że nawet z budżetem równym zero złotych, możesz skutecznie wypłynąć na szerokie wody biznesu. W tym artykule pokażę Ci, że ograniczony budżet to nie bariera, a wyzwanie, które może przynieść niespodziewane i satysfakcjonujące rezultaty. Promuj się za darmo! Poznaj 13 sposobów!

Używanie grup na Facebooku do pozyskiwania klientów

Myślisz, że Facebook umarł chwilę po narodzinach Instagrama? Bzdura! Facebook jest ulubioną platformą społecznościową w Polsce, z największą liczbą użytkowników spośród wszystkich mediów społecznościowych. Szkoda byłoby nie skorzystać z darmowego dostępu do tylu osób, prawda?

Aktywne uczestnictwo i dzielenie się ofertą w grupach tematycznych może stanowić doskonałe źródło klientów. Ogromną popularnością cieszą się m.in. grupy ślubne oraz remontowo-budowlane, ale zaangażowanych i poszukujących klientów znaleźć można również w innych branżach.

Jak znaleźć grupę na Facebooku?

Wystarczy wpisać frazę (słowo) związane z Twoim biznesem w okienku wyszukiwania, a następnie w panelu po lewej stronie wybrać “Grupy”. Facebook daje Ci możliwość szukania grup lokalnie (w pobliżu Twojej miejscowości) lub w całej Polsce.

Jak wybrać odpowiednią grupę na Facebooku?

Patrz nie tylko na wielkość grupy oraz liczbę publikowanych dziennie postów. Duże grupy mogą stanowić wyłącznie tablice z ogłoszeniami, których nie czyta żaden potencjalny klient. Zamiast tego sprawdź, ile osób komentuje posty oraz ile z nich to osoby, które mogłyby być Twoimi klientami. Czasem wystarczy kilka zaangażowanych osób, by wypełnić Twój kalendarz zleceniami na kolejne pół roku.

Promuj się za darmo: Fora internetowe

Tak jak w przypadku Facebooka, tak i tutaj zalecam pokorę. Fora nie tylko nie umarły, ale są również świetnym miejscem na budowanie wizerunku eksperta.

Możesz korzystać z dużych platform (jak Quora.pl) albo poszukać portali związanych z konkretną branżą (np. forum platformy Murator.pl). W obu przypadkach zaangażowanie w dyskusje i odpowiadanie na zapytania mogą przynieść Ci wiele korzyści.

Wyobraź sobie, że właśnie stworzyłaś ebooka, w którym uczysz jak krok po kroku samodzielnie wybudować dom do 70m2. Umieściłaś tam historię swojej budowy, wszystkie problemy i rozwiązania, polecenia podwykonawców oraz wskazówki, jak szybko uporać się z urzędami. Gdzie możesz szukać potencjalnych klientów (albo recenzentów, którzy pomogą Ci ulepszyć produkt)?

Cold mailing, czyli wysyłanie spersonalizowanych emaili do potencjalnych klientów

Czym jest cold mailing?

Cold mailing (tzw. zimne maile) to strategia marketingowa, polegająca na wysyłaniu wiadomości e-mail do potencjalnych klientów, którzy nie mieli kontaktu z Twoją firmą w przeszłości. Celem cold mailingu jest zbudowanie zainteresowania odbiorcy produktem, usługą lub marką, przekazanie mu ważnych informacji i przekształcenie go w klienta.

Jak przygotować dobry cold mailing?

Przede wszystkim – personalizacja wiadomości. Zimne maile możesz wysłać hurtem na wszystkie adresy mailowe, które znalazłaś w sieci albo podejść do tego mądrzej i wykorzystać poniższą strategię.

Wybierz mniejszą liczbę adresatów i skup się na odbiorcach, dla których faktycznie możesz zrobić dużo dobrego. Tworzysz strony www dla małych firm, głównie z branży beauty? Wyślij wiadomości tylko do podobnych firm z całej Polski i zachęć do kontaktu pokazując swoje portfolio z przykładowymi projektami.

Aby zwiększyć skuteczność, podziel bazę znalezionych maili na grupy i wypróbuj różne tytuły wiadomości, treść i przykłady, króre wskazujesz. Sprawdź, na co klienci reagują najczęściej i powielaj te schematy w kolejnych wiadomościach.

Pozyskiwanie klientów bez płatnych reklam: Wiadomości prywatne

Wysyłanie maili to nie jedyny sposób na bezpośredni kontakt z potencjalnym klientem czy partnerem biznesowym. Media społecznościowe zostały stworzone nie tylko po to, abyś miała gdzie pisać o swoich sukcesach i wrzucać zdjęcia z wakacji. Najważniejszą funkcją social media jest właśnie budowanie i utrzymywanie kontaktów.

Dlatego jeśli nie udało Ci się dotrzeć do potencjalnego klienta drzwiami (czyli telefonem, mailem czy spotkaniem) to spróbuj okna i wykorzystaj jego profil w mediach społecznościowych!

Jak szukać kontaktów do klientów w mediach społecznościowych?

Szukaj nie tylko na Linkedinie, ale również na Facebooku, Instagramie czy Tik Toku. Możesz wpisać nazwę firmy, imię i nazwisko, ale też szukać po numerze telefonu czy adresie email. Na stronach www również znajdziesz odnośniki do profili społecznościowych.

Co pisać w wiadomościach prywatnych do klientów w social media?

Przede wszystkim – nie pisz dużo. Nikt nie lubi elaboratów na messengerze. Napisz krótko czym się zajmujesz oraz jak Twoja oferta pomoże odbiorcy wiadomości (np. jaki problem rozwiąże, jak pozwoli powiększyć zyski albo zaoszczędzić czas). Możesz podać jeden przykład i zaprosić do dalszej rozmowy, podczas której chętnie przedstawisz szczegóły.

Aby jeszcze bardziej zainteresować swoją ofertą, możesz nagrać krótki filmik (około minuty), w którym opowiesz o sobie oraz korzyściach, jakie współpraca z Twoją firmą przyniesie adresatowi wiadomości.

Promocja firmy z budżetem 0 zł: Współpraca z komplementarnymi firmami

Pamiętaj, że w świecie biznesu nie jesteś sama. Dookoła jest masa innych kobiet, które również szukają pomysłów na skuteczne promowanie swojej firmy. Wykorzystaj to! Poszukaj osób, których oferta jest komplementarna, czyli stanowi uzupełnienie Twojej.

Przykłady:

  • Prowadzisz fizjoterapię dla zwierząt? Zostaw ulotki z rabatem u lokalnych weterynarzy lub umów się na wzajemne polecenia u klientów
  • Zajmujesz się home stagingiem? Zgłoś się do biur nieruchomości, by zaoferować im ofertę, która podwyższy wartość nieruchomości ich klientów (możesz zaoferować pierwszą usługę w promocyjnej cenie – biuro sprawdzi Twoją jakość, a Ty będziesz miała nieruchomość do portfolio)
  • Wynajmujesz dmuchane zamki podczas eventów dla dzieci? Zbuduj na swojej stronie bazę zaufanych animatorów, których będziesz polecać do pilnowania bezpieczeństwa i prowadzenia zabawy podczas wynajmu dmuchańców

Pamiętaj, że nie liczy się ilość, a jakość. Oferując komuś komplementarną współpracę i wzajemne polecenia bądź pewna, że każda ze stron oferuje wysoką jakość, a klienci będą zadowoleni z obu usług czy produktów.

Pisanie do lokalnych firm z gotowymi rozwiązaniami

W tym podejściu chodzi o zastosowanie strategii bardziej zaawansowanej niż standardowy cold mailing czy kontakt przez media społecznościowe. Idea polega na bezpośrednim rozpoznaniu i zrozumieniu potrzeb potencjalnego klienta, a następnie zaproponowaniu mu konkretnego rozwiązania

Na przykład, jeśli specjalizujesz się w projektowaniu graficznym, takim jak logotypy czy identyfikacje wizualne, warto poszukać firm, które mają słabo rozwiniętą identyfikację wizualną lub w ogóle jej nie posiadają. Kiedy znajdziesz taką firmę, możesz na przykład napisać:

„Zauważyłam, że Wasza baza klientów to głównie kobiety. W związku z tym chciałabym zaproponować Wam identyfikację wizualną, która będzie przemawiać do Waszych klientek i jednocześnie zostanie w ich pamięci na dłużej. Dołączam moodboard z przykładowymi kolorami i inspiracjami”

Wysyłka takiej propozycji może przybrać różne formy – od klasycznego listu, przez e-mail, aż po bardziej kreatywne rozwiązania jak nagranie krótkiego filmu. Ważne, by całość była estetycznie przygotowana i podkreślała profesjonalizm Twojej oferty.

W ten sposób pokazujesz, że nie tylko oferujesz konkretne usługi, ale robisz to w sposób przemyślany, zrozumiały i skrojony na miarę potrzeb potencjalnego klienta. Takie podejście wymaga czasu, ale jednocześnie udowadnia klientowi, że jesteś zaangażowana, rozumiesz jego firmę (i klientów), a także masz konkretną wizję, która jest spójna z oczekiwaniami klienta. Warto wykorzystywać tę strategię w przypadku dużych kontraktów, w których zainwestowany w przygotowania czas może zwrócić się wielokrotnie.

Buduj sieć sprzedaży oraz rekomendacji

Duże marki chętnie wykorzystują system afiliacyjny, więc dlaczego Ty nie miałabyś tego robić? To samo dotyczy systemu rekomendacji. Pomyśl tylko – czy Avon osiągnąłby taki duży sukces bez swoich konsultantek?

Skorzystaj z zasady “mnożę dochody, dzieląc zyski” i zbuduj własną sieć konsultantek, tak jak Avon. Zaoferuj prowizję za sprzedaż Twoich produktów albo obniż cenę usługi, jeśli klientka przyprowadzi przyjaciółkę.

Przykłady:

  • Prowadzisz salon beauty? Zaoferuj swoim klientkom, że jeśli przyjdą z mamą/siostrą czy przyjaciółką na kolejny zabieg to ich cenę obniżysz o 50%
  • Poproś znajomych (lub inne przedsiębiorczynie), by opublikowały informację o Twoich ebooku w swoich mediach społecznościowych, a za każdą sprzedaż z ich polecenia zaoferuj im prowizję

Sposób na darmową promocję: Udział w podcastach i filmach YouTube

Wykorzystanie zasięgu innych twórców do promocji swoich usług to nic złego. Ty wzbogacisz ich ofertę i dasz im pomysł na fajny odcinek, a oni dadzą Ci darmową przestrzeń do wypromowania siebie i swojego biznesu.

Dlaczego podcasty i filmy na Youtubie to doskonałe miejsce promocji? Ponieważ ich emisja nigdy się nie kończy, a nawet wzmacnia w czasie. Podczas gdy reklama telewizyjna skończy się po upływie opłaconego czasu antenowego, podcast czy film na Youtubie cały czas pozyskują nowych słuchaczy.

Dobrym przykładem jest Przemek Górczyk. Przemek dba o jakość i zależy mu na rozmowach z interesującymi ludźmi – chętnie korzysta z poleceń swoich słuchaczy i otwarcie zachęca do tego, aby zgłaszać się do jego podcastu (podkreśla, że za udział nigdy nie bierze opłaty).

Pamiętaj, że nie musisz uderzać od razu do dużych twórców – szukaj takich, których publika jest tożsama z Twoją grupą docelową.

Budowanie silnego wizerunku poprzez pisanie artykułów eksperckich

Artykuły eksperckie to demonstracja Twojej wiedzy i umiejętności oraz dowód na to, że jesteś ekspertem w swojej branży. Media potrzebują treści eksperckich, więc dlaczego nie mielibyście wzajemnie sobie pomóc?

Napisz artykuł dotyczący swojej branży i pokaż swoje umiejętności:

  • Jestem ekspertem w zakresie marketingu, dlatego piszę dla portalu girlbosskie.pl i dzielę się swoich doświadczeniem
  • Jestem mamą, która łączy wychowywanie dwójki dzieci i pracę zdalną, dlatego mogę napisać do portali parentingowych o praktycznych wskazówkach, które pomogą w organizacji pracy zdalnej z dziećmi w domu (albo do portali dla pracodawców o tym, jak skutecznie zorganizować system pracy zdalnej dla młodych mam)

Obcinaj koszty: Lead magnet za 0 zł

Lead magnet to darmowa “próbka” Twojej firmy.

  • Jeśli zajmujesz się nadzorowaniem remontów może to być darmowa lista polecanych wykonawców np. w województwie pomorskim
  • Jeśli jesteś fotografką możesz udostępnić mini ebooka, w którym opiszesz jak przygotować się do sesji biznesowej, aby efekty były zgodne z Twoimi oczekiwaniami

Lead magnet to jeden z najchętniej polecanych sposobów na pozyskiwanie bazy mailowej czy zaprezentowanie swojej wiedzy. Mało kto jednak mówi, że potrzebne do tego są: strona www, narzędzie do mailingu (najlepiej z wdrożoną automatyzacją) i jeszcze skonfigurowana analityka, aby to wszystko sprawnie mierzyć.

Warto mieć stronę, narzędzia i dobrze skonfigurowaną analitykę (zawsze do tego zachęcam), ale zanim to wszystko urządzisz możesz zacząć dystrybucję swojego lead magnetu dużo prościej.

Skorzystaj z opcji dystrybucji opisanych w tym tekście. Napisz post na swoim profilu na Facebooku, Instagramie czy Linekdinie. Skorzystaj z grup czy forum albo poproś znajomych o udostępnienie informacji. Poinformuj, że wystarczy odezwać się do Ciebie, abyś wysłała swój lead magnet w wiadomości prywatnej czy na dowolny adres email.

W ten sposób możesz pozyskiwać klientów i informować o swojej ofercie na długo przed powstaniem Twojej strony www.

Darmowa promocja w stylu retro: Wykorzystanie tablic ogłoszeniowych

Jako specjalistka digital marketingu rzadko promuję tę metodę. Nie oznacza to jednak, że nigdy nie przynosi efektów. Zwłaszcza, gdy Twój budżet na reklamę wynosi 0 zł.

Poszukaj słupów i tablic reklamowych w swoim mieście:

  • Podejdź do Rady Dzielnicy i zapytaj czy możesz udostępnić swoje ogłoszenie w gablocie.
  • Przejdź się do Urzędu Pracy i poproś o możliwość zostawienia plakatu lub ulotek, informując, że Twoje usługi pomagają osobom bezrobotnym założyć pierwszy biznes i uzyskać na niego dotację.

W blokach również znajdują się tablice ogłoszeń dla mieszkańców. Daj znać, jak możesz pomóc swoim sąsiadom – na pewno chętniej zaufają komuś ze swojego bloku niż nieznanej osobie z zewnątrz.

Sposób na darmową reklamę: Organizacja akcji wiralowych

Akcje wiralowe to wyższa szkoła jazdy. Ja mówię: niekoniecznie.

Jako definicję akcji wiralowej przyjmijmy sobie wydarzenie lub akcję marketingową, o której chętnie będą mówić inni (media, znajomi czy użytkownicy mediów społecznościowych).

Jak zorganizować akcję wiralową?

W skrócie: wykorzystaj to, co lubią ludzie i połącz ze swoją ofertą.

Jesteś groomerką? Zajmujesz się strzyżeniem psów? A może produkujesz wygodne obroże i smycze dla psiaków ze schorzeniami?

Pomysł: Zorganizuj akcję adopcyjną dla psów ze schroniska:

  • Zaoferuj swoje darmowe usługi lub produkty dla kilku psiaków i poproś lokalnego fotografa o dołączenie do akcji. Wspólnie promujcie adopcję zwierząt poprzez publikację ciekawych zdjęć z wypielęgnowanymi lub ubranymi w nowe obroże zwierzętami w roli głównej. Możesz połączyć to z organizacją zbiórki pieniędzy i darów dla schroniska i zaangażować inne firmy.
  • Możesz rozszerzyć akcję zgłaszając się do lokalnej gazety czy portalu internetowego czy poprosić urząd miasta o zorganizowanie wystawy zdjęć w holu ratusza.
  • Aby przedłużyć pamięć o akcji (i psiakach do adopcji) możesz na swojej stronie internetowej umieścić zdjęcia z akcji oraz informację o tym, że z każdego zakupu część dochodu przeznaczasz na schronisko.

Ludzie lubią firmy, które pomagają i mają misję. Dzięki takiej akcji nie tylko dowiedzą się o Tobie, ale również uzyskają dowód na to, że kupując od Ciebie, pomagają również psiakom.

Kreatywne wykorzystanie zasobów: Myśl poza schematami

To najtrudniejsze, a jednocześnie najprostsze zadanie. Polega ono na wykorzystaniu posiadanych zasobów, takich jak doświadczenie, czas i kreatywność. Przeczytaj moje pomysły i przez chwilę zastanów się: co jeszcze mogę zrobić, aby bez dużych nakładów dotrzeć do mojego klienta i zostać zauważonym? Z pomocą przyjdzie Ci ten materiał filmowy:

Podsumowanie

Pamiętaj, że innowacyjne podejście do marketingu to nie tylko śledzenie nowych technologii. To przede wszystkich wyjście poza schematy i szukanie własnej drogi.

Każda z przedstawionych tu strategii wymaga nie tylko czasu i zaangażowania, ale przede wszystkim kreatywności i odwagi. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na promocję poprzez media społecznościowe, współpracę z innymi firmami, czy tworzenie inspirujących historii, pamiętaj o jednym – Twoja unikalność i autentyczność są Twoim największym atutem. Dlatego każda próba promocji Twojego produktu czy usługi powinna być odzwierciedleniem Ciebie i Twoich wartości.

Pamiętaj, że każdy wielki biznes zaczynał od pierwszego kroku. Teraz nadszedł czas, abyś zrobiła swój własny. Powodzenia!

Przeczytaj także

Jakie treści pomogą klientom zrozumieć Twój biznes? 7 skutecznych rodzajów

Jakie treści pomogą klientom zrozumieć Twój biznes? 7 skutecznych rodzajów

W tym tekście przedstawię Ci 7 praktycznych pomysłów, które możesz wykorzystać do promocji swojego biznesu. Weź…

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *