- 2024-09-23
- 148
- 8 minut czytania
ChatGPT – lekarstwo na brak weny
Kojarzysz ten moment, kiedy siedzisz przed komputerem, a na ekranie raz po raz pojawia się i znika kursor na pustym dokumencie tekstowym? W głowie coraz większa frustracja. Planowałaś napisać kilka postów albo mail do newsletterowiczów, a tu klops! Dopadła Cię niemoc twórcza. Zamiast załamywać ręce, czytaj dalej. Pokażę Ci skuteczne lekarstwo na brak weny – ChatGPT.
Wena nie zawsze będzie. I to jest ok.
Nawet najwięksi pisarze nie są non stop pod wpływem natchnionego ducha kreatywności. Dla wielu z nich pisanie to praca, którą muszą wykonać, czy mają wenę, czy nie.
Dlatego zamiast czekać na muzę, która akurat nie ma ochoty przyjść do Ciebie w gości, weź sprawy w swoje ręce i posłuchaj Jacka Londona, który kiedyś powiedział, że:
„Nie możesz czekać na inspirację, musisz jej szukać z zapałem!”.
Dziś masz do tego genialne narzędzie, którego Jack London mógłby tylko pozazdrościć – ChatGPT, a w nim…
Grono doradców zawsze gotowych do pomocy
Kojarzysz taką scenę z filmu katastroficznego, gdzie pan prezydent zwołuje ekspertów z różnych dziedzin, by wykorzystali swoją wiedzę i pomogli uratować świat? Brak weny to nie koniec świata (choć czasem może się tak wydawać), ale teraz Ty też możesz mieć swój sztab doradców! Zbierz ich w wirtualnej sali konferencyjnej i poproś, by pokazali Ci różne spojrzenia na temat, który akurat chodzi Ci po głowie.
Burza mózgów
Możesz wpisać w okienko Chatu GPT takie polecenie:
„Wciel się w rolę 3 ekspertów z dziedziny [tu wpisz te dziedziny, których spojrzenia na sprawę Cię interesują] np. copywritingu, marketingu i finansów. Niech przeprowadzą burzę mózgów na temat: [i tu wpisz swój temat]”.
I poczekaj, co powiedzą.
Fajnie mieć swoich specjalistów, prawda?
No dobra, ale co zrobić, gdy nie masz jeszcze tematu? Spokojnie, pamiętaj, że masz swoich ekspertów. Jednym nich jest ten gość, który w głowie ma milion pomysłów.
Pomysły na treści
Przykłady promptów (czyli poleceń, które wpisujesz w okienko chatu):
Przykład 1
„Podaj mi 5 pomysłów na angażujące posty/artykuły/maile promujące [Twój nowy produkt, usługę czy co tam chcesz]”.
Pamiętaj, by podać też szczegóły dotyczące tego produktu czy usługi. Im więcej danych dostarczysz Chatowi GPT, tym bardziej konkretna będzie jego odpowiedź.
Przykład 2
„Podaj 10 tematów postów, które zaciekawią moich obserwatorów i zwiększą ich zaangażowanie. Działam w branży [tu wpisz swoją branżę]. Moja grupa docelowa to [wpisz dane o swojej grupie docelowej]”.
Przykład 3
„Jakie pytania mogę zadać w social mediach, żeby zaangażować moich obserwatorów i dowiedzieć się więcej o ich preferencjach?”
Dział planowania i analiz
A może masz już pomysł i stertę notatek do nowego artykułu, tylko… jakoś nie możesz przebrnąć przez nie samodzielnie? Z pomocą przyjdzie Ci Twój kolejny współpracownik – pan Analityk.
Pokaż Chatowi GPT, co masz. Wrzuć w okienko chatu swoje niepoukładane notatki i poproś o analizę i wyciągnięcie najważniejszych wniosków.
Jeśli nie masz notatek, ChatGPT pomoże Ci znaleźć interesujące tematy u innych twórców. Absolutnie nie po to, aby kopiować! Raczej aby podejrzeć, co teraz jest modne, co ludzie lubią, klikają i czym się dzielą. Jeśli poprosisz ChatGPT o przejrzenie treści innych osób, możesz znaleźć inspirację dla siebie.
Po zebraniu danych poproś ChatGPT o refleksje i sugestie, jak najlepiej wykorzystać te informacje w Twojej strategii treści.
Co jeszcze może być lekarstwem na brak weny? Planowanie! Nuda? Skądże!
Kiedy masz plan, możesz zacząć pisać nawet od końca. Nie wiesz, co napisać we wstępie, sprawdź kolejne punkty planu i wypełniaj treścią te, na które akurat teraz masz ochotę.
Jak stworzyć plan z ChatemGPT? To proste:
„Napisz konspekt artykułu/postu/maila na temat [Twój temat]. Zawrzyj w nim [najważniejsze rzeczy, o których chcesz napisać]”.
Dyrektor kreatywny
Masz już temat i plan. Teraz pora zastanowić się, jak to napisać, żeby było tak, no wiesz, z jajem. Masz od tego świetnego specjalistę – dyrektora kreatywnego. Możesz go poprosić na przykład o:
Nieoczywiste połączenie
Według autorów książki „Przyczepne historie” zaskoczenie jest jednym z elementów, który sprawia, że czytelnik zostaje wciągnięty w tekst.
Możesz je uzyskać, zestawiając ze sobą rzeczy „od czapy”. Co ma wspólnego źle obcięta grzywka z copywritingiem? Radio Maryja z Ewą Chodakowską (to z artykułu Pawła Tkaczyka)? Pizzaiolo z tworzeniem treści? Te dziwaczne połączenia zaskoczą czytelnika i sprawią, że będzie czytał dalej.
Daj Chatowi GPT zadanie, żeby pokazał Ci, co łączy dwie konkretne rzeczy czy dwa zjawiska – np. coś z życia i coś z Twojej branży. Im dalej od siebie będą znaczeniowo, tym lepiej.
Wychodź poza swoją bańkę. Proś o porównania i analogie do rzeczy, które na pierwszy rzut oka nie mają sensu.
A może konkurs?
Twój dyrektor kreatywny ChatGPT pomaga nie tylko w pisaniu treści. Może podpowiedzieć Ci, jak zachęcić obserwatorów do interakcji, np. poprzez konkurs.
„Podaj 3 ciekawe pomysły konkursu, który mogę zorganizować na moim instagramowym profilu. Jestem […]. Moje produkty/usługi to […]. Chcę zaangażować [Twoja grupa docelowa]”.
Liczy się forma
Kreatywność to nie tylko fajny temat. Ważne jest, w jaki sposób go zaprezentujesz.
Podpytaj ChatGPT o to, jak możesz w ciekawy sposób przedstawić dany problem, jak zrobić to inaczej niż do tej pory robiono.
Zamiast dawać rady tak jak wszyscy, możesz stworzyć z Chatem GPT antyporadnik.
Możesz opowiedzieć nudny temat jak bajkę dla dzieci.
Albo… po więcej wskazówek wskakuj do Chata GPT.
Mistrz cytatów
Cytat może być doskonałym wstępem do artykułu. ChatGPT jest świetny w rzucaniu cytatami na każdy temat. Pamiętasz słowa Jacka Londona parę akapitów wyżej? Zgadnij, kto mi je podpowiedział?
Kiedy nie masz pomysłu jak zacząć, poproś ChatGPT, aby przeszukał swoją przeogromną bazę danych i wybrał dla Ciebie najlepsze cytaty o [i tu wpisz swój temat].
UWAGA! Zanim opublikujesz cytat, potwierdź w kilku miejscach jego autentyczność. ChatGPT, mimo że jest coraz lepszy, nadal może się mylić.
Jak skutecznie rozmawiać z Chatem GPT?
ChatGPT to lekarstwo na brak weny, kiedy:
- nie wiesz, o czym pisać
- nie wiesz, jak sensownie ułożyć niepoukładane myśli
- nie wiesz, jak to napisać, by było ciekawie,
Ale… sztuczna inteligencja nie pomoże Ci, kiedy nie wiesz, jak z nią rozmawiać.
Podstawowa zasada:
Im lepsze pytanie zadasz, tym lepsza będzie odpowiedź.
Zacznij od ogólnego pytania, a potem zawężaj je i dopytuj o szczegóły. Proś o doprecyzowanie i rozwijaj konkretne zagadnienia.
A kiedy nie wiesz, jak uzyskać najlepsze odpowiedzi, zapytaj o to ChatGPT i podążaj za jego wskazówkami. Np.
„Jakich informacji ode mnie potrzebujesz, aby stworzyć jak najlepszy post, który zaangażuje moich czytelników?”
Na koniec najważniejsza wskazówka
„Każdy, kto kiedykolwiek brał prysznic, miał jakiś pomysł. Różnicę robi osoba, która wychodzi spod prysznica, wyciera się i robi coś z tym pomysłem”.
– Nolan Bushnell, amerykański przedsiębiorca, konstruktor i projektant gier komputerowych, założyciel Atari.
W Chacie GPT siedzi sztab ekspertów gotowych w każdej chwili do pomocy. ChatGPT może wpaść na pomysły, o których nigdy nie pomyślałaś. Pamiętaj jednak, że tworzy na podstawie tego, co już kiedyś zostało stworzone. Dlatego, żeby Twój post był naprawdę Twój, nie zapomnij dodać do niego odrobiny siebie. Bo to Ty, robisz różnicę.
Wykorzystaj pomysły sztucznej inteligencji i przeplataj je własnymi historiami i doświadczeniami z życia. Dodawaj wydarzenia, których byłaś bohaterką. Opowiadaj o swoich klientach. Dzięki temu Twoje treści staną się autentyczne, a Ty i Twoja firma, bardziej ludzka i bliższa czytelnikowi.