• 2025-05-15
  • 119
  • 4 minut czytania

Trzy techniki asertywności, które pomogą ci zbudować pewność siebie w biznesie

Trzy techniki asertywności, które pomogą ci zbudować pewność siebie w biznesie

Czy kiedykolwiek zdarzyło ci się zgodzić na coś, na co wcale nie miałaś ochoty? Myślałaś, że jak się zgodzisz, to nie sprawisz przykrości drugiej osobie? A może bałaś się odrzucić niekorzystną propozycję współpracy, bo „nie wypada”? Jeśli tak, to warto popracować nad swoją asertywnością.

Musisz pamiętać, że w biznesie asertywność to nie tylko powiedzenie słowa „NIE”. W prowadzeniu firmy czy budowaniu marki osobistej kluczowe jest stawianie granic i komunikowanie swoich potrzeb. W tym artykule poznasz trzy techniki asertywności, które pomogą ci zbudować pewność siebie w biznesie.

Prawo do własnych granic, czyli metoda 3xK

Jednym z największych wyzwań w biznesie jest umiejętność stawiania granic oraz ich pilnowania. Często kobiety, szczególnie te, które dopiero zaczynają swoją przygodę z budowaniem pozycji na rynku, odczuwają presję, by „być miłe”. Kończy się to tym, że robią więcej, niż powinny, albo pozwalają na lekceważenie swojego czasu.

Kiedy rozpoczynasz prowadzenie własnego biznesu, zazwyczaj łapiesz każde zlecenie, by nauczyć się nowych rzeczy, zdobyć doświadczenie oraz rekomendacje. Pamiętaj jednak, że szacunek klienta do ciebie wynika nie z tego, że jesteś w stanie zrobić każde zadanie, ale właśnie z tego, że potrafisz odmówić.

Asertywność to umiejętność odmawiania z szacunkiem. Możesz powiedzieć: „Nie mogę się tego podjąć, ponieważ mam już zaplanowane inne działania”, zamiast tłumaczyć się i przepraszać.
Zastosuj metodę 3xK, czyli:

KONKRET – jasno określ, co możesz, a czego nie możesz zrobić.
KULTURA – komunikuj to w sposób uprzejmy i rzeczowy.
KONSEKWENCJA – nie zmieniaj decyzji pod wpływem presji.

Pamiętaj, że masz prawo do swojego czasu, energii i decyzji. W biznesie oznacza to także ustalanie zasad współpracy z klientem, uczciwe wynagradzanie swojej pracy oraz nieuleganie presji i manipulacjom.

Technika zdartej płyty – naucz się mówić do swojego odbiorcy jak do dziecka

Każda z nas na swojej biznesowej drodze spotka się z sytuacją, w której ktoś spróbuje naruszyć nasze granice, próbując przekonać nas do czegoś, na co nie mamy ochoty lub czasu.
Może to być klient, który prosi nas o wykonanie „czegoś drobnego” w ramach obecnej współpracy, bo przecież „dla nas to drobiazg”. Może to być znajoma, która chętnie wpadnie na kawę, bo skoro pracujemy z domu, to „możemy sobie pozwolić na przerwę, kiedy tylko chcemy”.

Technika zdartej płyty polega na spokojnym, konsekwentnym powtarzaniu swojego stanowiska bez wdawania się w długie tłumaczenia czy usprawiedliwienia. To trochę jak z dzieckiem – musisz powtarzać za każdym razem, aby w końcu dotarło.

Jeśli ktoś prosi cię o coś, czego nie chcesz zrobić, wystarczy powtórzyć: „Dziękuję za propozycję, ale nie mogę się tego podjąć” lub „Rozumiem, że to dla ciebie ważne, ale zgodnie z naszą umową pracuję w określonych godzinach. Chętnie pomogę w kolejnym dniu roboczym”.
Jeśli rozmówca naciska, powtarzasz to samo zdanie, ewentualnie dodając: „Rozumiem, że to dla ciebie ważne, ale ja nie mogę się na to zgodzić”. Kluczem jest tutaj nieuleganie presji i blokada emocji w taki sposób, aby nie doszło do emocjonalnej manipulacji.

Komunikacja swojego „JA” – mów o swoich odczuciach i potrzebach

Wielu ludzi unika wyrażania własnej opinii czy zdania, bo boją się konfrontacji. Obawiają się, że popsują relację albo zostaną uznani za „nieprzyjemnych” i padnie klasyczne „zmieniłaś się”.
Tutaj z pomocą przychodzi komunikacja swojego „JA”, czyli sposób wyrażania siebie bez osądu drugiej strony.

Przykład:

Zamiast mówić: „Nigdy nie szanujesz mojego czasu”, lepiej powiedzieć: „Czuję się przytłoczona, kiedy nie dostaję informacji na czas”. Taki sposób mówienia sprawia, że jasno komunikujesz swoje potrzeby, jednocześnie nie atakując swojego odbiorcy.

W biznesie pomaga to w rozmowach z klientami, gdy czekamy na niezbędne materiały do realizacji zadania, oraz w budowaniu zdrowych relacji zawodowych.

Podsumowanie

Asertywność jest podstawą budowania pewności siebie w biznesie. Jeśli chcesz prowadzić działalność w zgodzie ze sobą i na własnych zasadach, musisz konsekwentnie ćwiczyć odmawianie, jasno się komunikować, jednocześnie budując swój profesjonalny wizerunek. Nie musisz być dla wszystkich – ale powinnaś być przede wszystkim dla siebie.

KTÓRA OKŁADKA NAJLEPSZA? (kliknij na okładkę i powiększ)

Pokaż wyniki

Loading ... Loading ...

Trzeci sezon podcastu Oli Gościniak dla przedsiębiorczyń!

ola gosciniak dla przedsiebiorczyn podcast - Trzy techniki asertywności, które pomogą ci zbudować pewność siebie w biznesie

Gdzie słuchać podcastu Ola GOŚCINIAK dla przedsiębiorczyń?

  • Na blogu – lista wszystkich podkastów
  • Android – słuchaj na Androidzie w swojej aplikacji
  • Spotify – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
  • Spotify for Creators – słuchaj w Spotify for Creators
  • iTunes – słuchaj podcastu na urządzeniach od Apple
  • Spreaker – korzystaj z aplikacji lub na stronie
  • YouTube – playlista z podcastami
  • Kanał RSS – skopiuj adres RSS i wklej go w aplikacji, której używasz

Przeczytaj także

LinkedIn bez ściemy, czyli jak zdobywać klientów

LinkedIn bez ściemy, czyli jak zdobywać klientów

Joanna Pomes – Paczka Girlbosskich LinkedIn bez ściemy – jak zdobywać klientów bez pisania wiadomości typu…
Z etatu do własnej marki – pierwsze kroki w budowaniu biznesu na własnych zasadach

Z etatu do własnej marki – pierwsze kroki w budowaniu biznesu na własnych zasadach

Joanna Pomes – Paczka Girlbosskich Z etatu do własnej marki – pierwsze kroki w budowaniu biznesu…
Jak opiekować się klientem by zwiększyć jego lojalność

Jak opiekować się klientem by zwiększyć jego lojalność

Joanna Pomes – Paczka Girlbosskich Jak opiekować się klientem by zwiększyć jego lojalność Zastanawiasz się, dlaczego…

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *