• 2024-07-08
  • 746
  • 9 minut czytania

Z wyzwań rodzi się sukces – wywiad z Jolą Klimą – współautorką książki „Chcę WWWięcej”

Z wyzwań rodzi się sukces – wywiad z Jolą Klimą – współautorką książki „Chcę WWWięcej”

Jola Klima, współautorka książki „Chcę WWWięcej”, to inspirująca postać w świecie biznesu online. Jej historia zaczęła się w styczniu 2021 roku, kiedy to założyła własną firmę z konieczności, a dziś jest przykładem na to, jak z determinacją i wsparciem można przekształcić wyzwania w sukcesy. W naszym wywiadzie Jola dzieli się motywacjami, które pchnęły ją do założenia firmy, narzędziami, które okazały się nieocenione w rozwoju biznesu oraz cennymi lekcjami, które wyniosła z popełnionych błędów. Dowiemy się również, jak jej doświadczenia z pracy online przełożyły się na wartość, jaką niesie jej książka oraz jak ważna jest społeczność i wsparcie bliskich w realizacji zawodowych marzeń. Zapraszamy do lektury, która z pewnością zainspiruje niejedną osobę do działania i podjęcia odważnych kroków w świecie biznesu online.

GirlBosskie: Jakie były Twoje główne motywacje do rozpoczęcia własnego biznesu online?

Jola Klima: Firmę założyłam w styczniu 2021 roku, bo… trochę nie miałam wyboru. Firma, z którą wówczas miałam rozpocząć współpracę, “zatrudniała” tylko w ramach rozliczenia B2B. W związku z tym, złożyłam przez Internet wniosek do CEIDG i tak powstało TestEng. Aż do października 2022 roku działalność firmy opierała się tylko na wystawianiu faktur. W listopadzie dołączyłam do Akademii WordPressa Oli Gościniak – chciałam czegoś więcej od prowadzenia firmy. W ciągu miesiąca powstała pierwsza wersja strony internetowej, w styczniu 2023 dołączyłam do Interaktywnej Paczki i tak zaczęła się moja prawdziwa przygoda z własnym biznesem.

Jakie wyzwania napotkałaś na początku swojej pracy?

Najtrudniejsze było dla mnie zdefiniowanie grupy docelowej i określenie jej potrzeb. Dopiero gdy udało mi się to określić (po wielu próbach), zrobiło się łatwiej, bo wiedziałam co (jakie produkty) i komu chcę proponować i w jaki sposób komunikować.

Jakie narzędzia czy platformy online ułatwiły Ci zarządzanie i rozwijanie biznesu?

Z polecenia kuzynki, od samego początku rozpoczęłam współpracę z księgową – była to najlepsza możliwa decyzja, bo dała mi dużo spokoju. Stworzenie strony i sklepu na WordPressie, księgowość w Infakcie oraz wsparcie Interaktywnej Paczki było nieocenione w zarządzaniu i rozwoju.

Jesteś jedną z autorek książki „Chcę WWWięcej”. Jaką wartość znajdzie w niej czytelnik wg Ciebie?

Na pewno masę inspiracji. Dostałam kilka informacji zwrotnych od osób, które przeczytały książkę, że zmotywowała ich do działania – głęboko skrywane pomysły i plany, z których realizacją do tej pory zwlekali, zaczęły stawać się rzeczywistością. Czytelnik zobaczy także ludzi podobnych do siebie – dziewczyny, które walczyły i walczą z różnego rodzaju obawami, które szukały pomysłu na swój własny biznes online, a także te, które już – z sukcesem – dzielą się swoją wiedzą i umiejętnościami.

O czym jest Twój rozdział? Co nauczy on czytelnika?

Mój rozdział znajduje się w module 3: “Jak zarabiać na wiedzy?”. Przedstawiam w nim prezentacje/prelekcje/wykłady jako sposób na zarabianie na swojej wiedzy. Opowiadam w nim także o swoich obawach związanych z prowadzeniem zajęć na uczelni jako 27-latka, która sama skończyła studia 2 lata wcześniej oraz dzielę się wnioskami wyciągniętymi z popełnionych błędów.

Dlaczego zdecydowałaś się na udział w książce?

Chciałam pokazać swoją historię, aby inne osoby, które są w podobnej sytuacji do mojej znalazły w sobie siłę do podjęcia decyzji zgodnej ze swoim sercem, zamiast tego co im się wydaje, że “wypada”.

Które 3 inne rozdziały polecasz i dlaczego?

Wybór był bardzo trudny, ponieważ każda z autorek włożyła tak dużo serca w swój rozdział, że ograniczenie się tylko do trzech to zdecydowanie za mało. Po długich rozmyślaniach wybrałam po jednym rozdziale z każdego modułu, a są to rozdziały Krystyny Jakaczyńskiej, Gabrieli Kurowskiej i Elżbiety Mroczek. Krysia napisała o tym, jak – jako introwertyczka – znalazła dla siebie miejsce w “internetach” jako korektorka i redaktorka tekstów po latach pracy na etacie i prowadzenia biura rachunkowego. Gaba opowiada o prostych sposobach rozwoju biznesu (naprawdę prostych, sprawdźcie same!), a Ela o tym, jak na emeryturze zaczęła dzielić się wiedzą na YouTube, a obecnie ma też stronę (którą sama stworzyła) i sklep internetowy, gdzie możecie kupić cudeńka, które wychodzą spod jej rąk.

Nie chcę zbyt wiele zdradzać, ponieważ myślę, że czytelnik sam powinien zapoznać się z rozdziałami tych trzech wspomnianych wyżej kobiet (oraz całą książką, bo jest to wartość, której nie ma nigdzie indziej).

Z wyzwań rodzi się sukces

Czy w rozwoju swojego biznesu pomogły Ci jakieś osoby? Jeśli tak – kto konkretnie?

Pierwszą osobą była moja kuzynka, która także prowadzi własny biznes. Dała mi bardzo dużo rad na początek, głównie ze swojego własnego doświadczenia. Na co dzień w rozwoju mojego biznesu jest mój Narzeczony, który bardzo mnie wspiera w moich działaniach i pomaga w tworzeniu różnego rodzaju treści do Internetu czy na zajęcia ze studentami. No i nie mogę zapomnieć o Interaktywnej Paczce, w której jestem od samego początku i gdzie można znaleźć poza wspaniałą społecznością, także wsparcie w różnych tematach związanych z prowadzeniem biznesu online.

Jak budujesz i utrzymujesz swoją obecność online, aby przyciągnąć klientów?

Mam własną stronę internetową, na której opisana jest moja oferta i gdzie dzielę się wiedzą z zakresu testowania oprogramowania. Dodatkowo działam na LinkedIn oraz Facebooku i Instagramie, gdzie pokazuję testowanie w krótszych i bardziej przystępnych formach.

Czy istnieją błędy, które popełniłaś na początku, a z których wyniosłaś cenne nauki dla rozwoju swojego biznesu?

Błąd ten nie był na początku, ale bardzo odczułam jego skutki. Przez długi czas miałam księgowość w Infakcie, jednak w pewnym momencie, aby obniżyć koszty prowadzenia firmy, zdecydowałam się na zmianę biura rachunkowego na tańsze. Po 3 miesiącach wróciłam do księgowości w Infakcie z podkulonym ogonem i sprawami do wyprostowania w ZUS, ponieważ narobiło się sporo problemów w tym “nowym” biurze rachunkowym. Upewniło mnie to w tym, że warto zapłacić więcej, ale mieć pewność, że wszystko jest pod kontrolą i w dobrych, kompetentnych rękach.

Jakie rady udzieliłabyś osobie, która dopiero zaczyna swoją przygodę z biznesem online?

Znajdź wspierającą społeczność, z którą będziesz przeżywać swoje wzloty i upadki. Nie musi to być Twoja rodzina czy przyjaciele – Interaktywna Paczka jest np. takim miejscem. razem świętujemy swoje sukcesy i wspieramy w trudniejszych chwilach. Dzięki temu poczujesz też, że nie jesteś sama, a to jest niestety powszechne w biznesie online.

Co daje biznes online z Twojej perspektywy?

Jest to ogromna odpowiedzialność, bo mimo świadomości, że nie jestem swoją firmą, to często trudno mi się odciąć od tego, co się dzieje w moim biznesie. Oczywiście, są momenty zwątpienia, ale jak potem widzę sukcesy swoich klientów lub efekty mojej własnej pracy, to przypominam sobie, dlaczego zaczęłam i do czego dążę. Biznes online to także ogromna wolność, bo mogę decydować, jak, kiedy i skąd pracuję, a jednocześnie to ja sama jestem odpowiedzialna za zdobycie klientów czy zarobienie pieniędzy na utrzymanie firmy.

Inspirująca myśl dla czytelników

Nie będzie łatwo, ale jeśli uczciwie robisz dobrą robotę, to będzie warto.


Rozmówczyni wywiadu: Jola Klima

Twórczyni marki Uczę Testowania, inżynierka jakości oprogramowania, specjalistka ds. rozwoju systemów w Alior Bank S.A., wykładowczyni akademicka, współautorka książki “Chcę WWWięcej”, mentorka testowania oprogramowania.

Z wyzwań rodzi się sukces

Przeczytaj także

Konferencja GIRLBOSSKIE – Sprzedaż biletów rusza + KONKURS PULA NAGRÓD 10 000 ZŁ

Konferencja GIRLBOSSKIE – Sprzedaż biletów rusza + KONKURS PULA NAGRÓD 10 000 ZŁ

Zaplanuj swoją przyszłość z Girlbosskie: start sprzedaży biletów 9 maja o 9:00! Już 9 maja o…
Nigdy nie trać wiary we własne możliwości – wywiad z Eweliną Małkińską – współautorką książki „Chcę WWWięcej”

Nigdy nie trać wiary we własne możliwości – wywiad z Eweliną Małkińską – współautorką książki „Chcę WWWięcej”

Ewelina Małkińska, właścicielka marki Blask Kobiety w wywiadzie opowiedziała o swojej motywacji, wyzwaniach i kluczowych narzędziach…
Kariera na szpilkach – Katowice – spotkanie autorskie książki Chcę WWWięcej! – opinie i relacje

Kariera na szpilkach – Katowice – spotkanie autorskie książki Chcę WWWięcej! – opinie i relacje

17 maja 2024 roku w kawiarni Primo w Katowicach miało miejsce niezwykłe wydarzenie, które z pewnością…

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *