- 2024-07-24
- 496
- 6 minut czytania
Jak pisać bloga o zdrowiu? 9 wskazówek copywriterki medycznej

Jesteś specjalistą działającym w branży medycznej i chcesz mieć na stronie blog, który pokaże potencjalnym pacjentom Twoją ekspertyzę? Albo okazało się, że jesteś mamą alergika i po kilku latach wiesz o alergiach wszystko i chcesz zarabiać, dzieląc się wiedzą z innymi rodzicami? Przeczytaj 9 sprawdzonych wskazówek od copywriterki medycznej i dowiedz się jak pisać bloga o zdrowiu!
Niezależnie od tego, czy tematy związane ze zdrowiem są Twoją pracą, czy pasją, potrzebujesz podstawowej wiedzy o pisaniu bloga, by osiągnąć sukces i dostarczać swoim odbiorcom wartościowe treści, które mogą pozytywnie wpłynąć na ich życie. Poniżej znajdziesz przewodnik, dzięki któremu osiągniesz to w kilku prostych krokach.
Wybierz temat
Unikaj bardzo szerokich haseł tematycznych jak „zdrowie” czy „odżywianie”. Są zarezerwowane dla dużych portali i redakcji, w których pracuje co najmniej kilkanaście osób i mogą sobie pozwolić na tworzenie dużej ilości treści.
Zamiast tego, skup się na zawężonych zagadnieniach, które ściśle wiążą się z Twoją działalnością, np. „alergie żywieniowe” lub „leczenie bruksizmu „. Konkretny temat pozwala na dostarczanie interesujących treści. I ściąga właściwych klientów lub pacjentów.
Pisz na podstawie rzetelnych źródeł
Jesteś odpowiedzialny za swoje słowa, szczególnie w tak delikatnej kwestii, jaką jest zdrowie! Ludzie ufają w Twój autorytet, dlatego zawsze dziel się wiedzą, która ma umocowanie w oficjalnych zaleceniach Towarzystw Naukowych, państwowych jednostek lub jest oparta na opublikowanych w recenzowanych czasopismach badaniach naukowych. Odwołuj się do statystyk, raportów lub opinii ekspertów.
Cytuj renomowane źródła w sposób, który pozwala na samodzielne dotarcie do artykułów. Celuj w co najmniej 5-10 wysokiej jakości źródeł na dany temat i syntetyzuj wyniki badań w przystępny dla czytelników sposób.
Twórz nagłówki zoptymalizowane pod wyszukiwania
Nagłówek powinien być jasny, zwięzły i adekwatny do tematu. Optymalizacja sprawi, że Twoi odbiorcy znajdą to, czego szukają, czyli Twój ekspercki artykuł. Jak to zobić? Zacznij od skorzystania z bezpłatnych narzędzi takich jak AnswerThePublic i Google Trends, żeby dowiedzieć się, o co pytają Twoi pacjenci lub odbiorcy.
Możesz jako nagłówka użyć całych fraz, np. “HPV badania” lub wpleść je w swój tytuł: “Wszystko, co warto wiedzieć o badaniach na obecność wirusa HPV”.
Przyciągnij uwagę czytelników już we wstępie każdego wpisu
Mówi się, że mamy najwyżej 8 sekund, żeby przyciągnąć uwagę niecierpliwego internetowego szperacza, dlatego zacznij z przytupem. Zadaj pytanie, które wybije z rytmu, podziel się zaskakującym faktem, statystykami lub opowiedz historię, z którą Twój pacjent może się utożsamić.
Pisz prosto
Badania pokazują, że w Polsce aż cztery na dziesięć osób nie potrafi zrozumieć i wykorzystać informacji medycznych. Co to oznacza dla Ciebie? Kwiecisty styl odłóż na bok!
Wyjaśniaj w sposób zrozumiały dla ludzi bez wykształcenia medycznego. Bezwzględnie unikaj żargonu, jeśli musisz użyć jakiegoś terminu, wyjaśnij go i w całym tekście trzymaj się jednego.
Stosuj porównania, ale pamiętaj, żeby dostosować przykłady do grupy docelowej. Zadbaj o czytelność tekstu: podziel swój artykuł na sekcje za pomocą opisowych podtytułów i stosuj zasadę “jedna myśl-jeden akapit”. Pomaga to czytelnikom poruszać się po treści. Więcej o tym przeczytasz w moim artykule o tym, jak pisać prostym językiem.
Pisz konwersacyjnie i używaj inkluzywnego języka
Wyobraź sobie, że prowadzisz przyjacielską pogawędkę ze swoimi czytelnikami. Używaj ciepłego, empatycznego tonu. Zawsze bądź uprzejmy i bierz pod uwagę zasady inkluzywnego języka, to znaczy języka, który nie stygmatyzuje. Przykład? Jeśli piszesz artykuł o cukrzycy, nie nazywaj osoby chorującej cukrzykiem. Używaj tzw. osobatywów. Napisz osoba z cukrzycą. Więcej na ten temat możesz znaleźć na stronie Zaimki.pl.
Podziel się praktycznymi wskazówkami i zakończ wezwaniem do działania
Wiedza to potęga i na pewno poznanie problemu, czy choroby przyniesie Twojemu czytelnikowi pewną ulgę, ale największą wartość mają dla niego praktyczne wskazówki. Dlatego warto w swoich artykułach na blogu przedstawiać konkretne kroki, które czytelnicy mogą podjąć, żeby np. zdiagnozować chorobę. Spraw, by Twoje treści pociągały za sobą konkretne działania!
Sprawdź pisownię i czytelność
Wzorowa pisownia i styl nie są najważniejsze, ale budują zaufanie i często decydują o tym, czy Twój czytelnik dotrwa do końca artykułu. Możesz użyć do sprawdzenia poprawności swojego tekstu narzędzi internetowych takich jak LanguageTool, czy Ortograf. Jeśli piszesz w języku angielskim, z całym przekonaniem mogę polecić Grammarly.
Warto sprawdzić także czytelność tekstu w Jasnopisie, Logiosie czy asystencie treści SEMSTORM. Jednak wynik treści medycznych zawsze będzie niższy niż tekstów lifestylowych.
Dlaczego? Bo czasem musimy użyć pewnych słów, które są uznawane za specjalistyczne i obniżają wynik czytelności tekstu. Nie możemy napisać tekstu o nowotworach, nie używając słowa nowotwory, bo nie każdy nowotwór to rak i nie możemy wykorzystać słowa “rak” jako prostszego zamiennika.
Promuj swój blog
Udostępniaj wpisy z Twojego bloga w mediach społecznościowych. Możesz przygotować artykuły w formie podcastu albo prowadzić wywiady z innymi blogerami w Twojej działce. Pisz posty gościnne u innych i nie bój się pokazać: w radiu, w telewizji (nawet jeśli tylko lokalnej). A co! Nie samym onlajnem człowiek żyje. Ludzie chorują w różnym wieku, a starsze pokolenie może przedkładać media tradycyjne nad cyfrowe. Daj szansę się poznać!
Podsumowanie – Jak pisać bloga o zdrowiu?
Pisanie bloga o zdrowiu może przynieść ogromną satysfakcję. Zwłaszcza gdy telefon do recepcji kliniki rozdzwoni się jak opętany albo zaczną do Ciebie pisać osoby, które skorzystały z Twoich przepisów bez mleka i są nimi zachwycone.
Mam nadzieję, że te 9 wskazówek przybliży Cię do tego, ale najważniejsze jest jedno: zawsze miej przed oczami swojego odbiorcę, jego problemy i pragnienia. Jeśli odrobisz tę lekcję, Twój blog na pewno rozkwitnie i znajdzie grono wiernych czytelników, którzy Ci zaufają i chętnie skorzystają z Twoich usług lub produktów.