• 2025-11-05
  • 16
  • 5 minutes read

Już 66% Polaków korzysta ze sztucznej inteligencji. Co czwarty pracownik, który sięga po AI, robi to w tajemnicy przed szefem — wyniki badania

Już 66% Polaków korzysta ze sztucznej inteligencji. Co czwarty pracownik, który sięga po AI, robi to w tajemnicy przed szefem — wyniki badania

Sztuczna inteligencja (AI) przestała być narzędziem przyszłości — dziś korzysta z niej 66% Polaków. Największą popularnością cieszą się ChatGPT (52% użytkowników) i Gemini (20%). Niestety, już co jedenasty Polak z doświadczeniem zawodowym stracił pracę na rzecz AI.

Serwis kariery InterviewMe.pl przeprowadził badanie „AI w pracy i szkole”, w którym zapytano 916 respondentów o ich opinie i doświadczenia w pracy ze sztuczną inteligencją.

Jak się okazało, 84% polskich użytkowników AI, którzy pracują, używa jej w celach zawodowych: 14% z nich robi to codziennie, 30% kilka razy w tygodniu, 31% kilka razy w miesiącu, a kolejne 9% kilka razy w roku. Nie zawsze oficjalnie — bo 26% badanych z tej grupy korzysta z AI w tajemnicy przed szefem. Kolejne 42% deklaruje, że ich przełożeni są tego świadomi tylko w przypadku niektórych zadań.

Jednocześnie 27% pracowników używających AI przyznało, że algorytm przynajmniej raz utrudnił im pracę — głównie przez błędną odpowiedź (64%), nieprawdziwe dane lub cytaty (40%), odpowiedź powierzchowną lub niedokładną (29%), brak zrozumienia pytania lub kontekstu (22%) oraz niedokładne tłumaczenie (21%).

Co istotne, 9% Polaków z doświadczeniem zawodowym już straciło pracę na rzecz AI. A 36% pracowników, których to jeszcze nie spotkało, obawia się, że w przyszłości algorytm całkowicie (6%) lub częściowo (30%) przejmie ich obowiązki.

— Mimo że sztuczna inteligencja na dobre stała się częścią naszej codziennej pracy, wiele osób wciąż czuje się wobec niej bezradnych. Dziś AI może realnie wpływać na to, kto dostanie awans, a kto straci pracę — mówi Wojciech Martyński, ekspert kariery InterviewMe i autor badania. — Zamiast biernie czekać na rozwój wydarzeń, pracownicy powinni inwestować w rozwój kompetencji cyfrowych: uczyć się współpracy z AI i poszukać swojej roli w nowym środowisku pracy. Eksperci szacują, że za kilka lat tysiące osób będzie musiało się przekwalifikować — warto pomyśleć o tym z wyprzedzeniem i przygotować swój plan „B”.

67% Polaków ma obawy związane z nadużywaniem sztucznej inteligencji przez ludzi, a co czwarty badany zetknął się z przypadkiem nieetycznego wykorzystania AI w swoim otoczeniu. W efekcie 73% respondentów popiera wprowadzenie regulacji prawnych, które dotyczyłyby wykorzystywania AI w środowisku zawodowym.

— W tym kontekście przyszłość rynku pracy z AI w tle to nie tylko sprawa indywidualnych decyzji czy kompetencji. To wyzwanie systemowe, które wymaga zaangażowania instytucji publicznych, rządów i biznesu — komentuje Dominika Kowalska, redaktorka InterviewMe. — Jeśli chcemy, by sztuczna inteligencja rzeczywiście wspierała ludzi — a nie ich zastępowała czy marginalizowała — musimy zbudować wokół niej zaufanie, zasady i wspólną odpowiedzialność.

Oto inne ciekawe wnioski z analizy:

  • 3 na 4 użytkowników AI w Polsce wykorzystuje tę technologię do nauki (12% badanych w tej grupie robi to codziennie, a 29% — kilka razy w tygodniu).
  • 60% użytkowników sztucznej inteligencji w Polsce przyznaje, że zdarza im się traktować AI jak człowieka — np. dziękując za udzielenie odpowiedzi, prowadząc osobiste rozmowy czy odczuwając względem narzędzia typowo ludzkie emocje.
  • Co trzeci użytkownik AI uważa, że sztuczna inteligencja wykonuje zadania lepiej niż on sam, kolejne 47% — że na porównywalnym poziomie, a 24% — że AI wypada gorzej od człowieka.
  • 61% pracowników korzystających z AI nie ma dostępu do szkoleń w tym zakresie.
  • Tylko 10% osób, które spodziewają się utraty pracy z powodu AI, ma gotowy plan awaryjny, a 32% opracowało ten plan tylko częściowo.

Szczegółowe wyniki badania „AI w pracy i szkole” można znaleźć tutaj.

***

O InterviewMe

InterviewMe.pl to popularny serwis kariery, który oferuje profesjonalny kreator CV i listu motywacyjnego, i z sukcesem rozwija międzynarodową markę Zety. InterviewMe i Zety to także popularne blogi o tematyce rekrutacji i kariery zawodowej, które przyciągają ponad 40 milionów czytelników z całego świata rocznie i są cytowane przez takie tytuły jak Financial Times, Forbes i The Guardian.



Trzeci sezon podcastu Oli Gościniak dla przedsiębiorczyń!



Gdzie słuchać podcastu Ola GOŚCINIAK dla przedsiębiorczyń?

  • Na blogu – lista wszystkich podkastów
  • Android – słuchaj na Androidzie w swojej aplikacji
  • Spotify – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
  • Spotify for Creators – słuchaj w Spotify for Creators
  • iTunes – słuchaj podcastu na urządzeniach od Apple
  • Spreaker – korzystaj z aplikacji lub na stronie
  • YouTube – playlista z podcastami
  • Kanał RSS – skopiuj adres RSS i wklej go w aplikacji, której używasz



Reklama

Przeczytaj także

Ekologia nie musi być lniana – Zrównoważony rozwój według marki Argument

Ekologia nie musi być lniana – Zrównoważony rozwój według marki Argument

Przez wiele lat odpowiedzialna moda miała swój utarty wizerunek. Kojarzyła się z naturalnymi tkaninami w surowych…
Aż 65% polskich pracowników odpisuje na maile służbowe po godzinach, a 27% pracuje na urlopie – wyniki badania o work-life balance

Aż 65% polskich pracowników odpisuje na maile służbowe po godzinach, a 27% pracuje na urlopie – wyniki badania o work-life balance

Prawie połowa badanych pracowników deklaruje, że odczuwa wypalenie zawodowe – głównie z powodu przeciążenia obowiązkami (33%)…
Rodzicielstwo w pracy – Polacy o szansach i wyzwaniach rodziców na współczesnym rynku pracy

Rodzicielstwo w pracy – Polacy o szansach i wyzwaniach rodziców na współczesnym rynku pracy

58% pracujących Polaków, którzy planują założenie lub powiększenie rodziny, odkłada to w czasie przez brak pieniędzy.…

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *