• 2024-01-17
  • 222
  • 5 minut czytania

Jak nie zaniżać swojej stawki

Jak nie zaniżać swojej stawki

Jak często podając cenę swojego produktu czy usługi zastanawiasz się czy oferowana przez Ciebie wartość jest rzeczywiście adekwatna do zaproponowanej stawki? Jak wynika z raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, aż 80% badanych uważa, że kobiety zaniżają swoje oczekiwania finansowe, a 40% pytanych przedsiębiorczyń ma problemy z wyceną swoich produktów i usług. Zatem, jak nie zaniżać swojej stawki oferując usługi?

Często zdarza się, że wolimy zaniżyć cenę, niż ją uargumentować, ponieważ to uzasadnienie będzie świadczyło, że znamy się na danym temacie, zaangażowałyśmy się w przygotowanie i można nazwać nas ekspertkami. A to już wiąże się z pewną odpowiedzialnością. Jednak niska stawka za naszą pracę to nie tylko niskie finanse. Kiedy obniżamy wartość usługi, z czasem pojawia się frustracja, a za nią wypalenie i stres.

Wróć jednak do swoich początków

Czy to, co dziś przychodzi Ci z łatwością i w czym pomagasz innym kiedyś również nie sprawiało Ci żadnego problemu? Przecież nie urodziłaś się z tą wiedzą i sama przez naukę oraz doświadczenie nabierałaś wprawy. Aby dojść do etapu, w którym obecnie jesteś musiałaś zainwestować swój czas i pieniądze.
Zatem dziś nie bój się zarabiać adekwatnie do tego, co już umiesz. A jak w praktyce nie zaniżać swojej stawki?

Jak nie zaniżać swojej stawki? Nie negocjuj sama ze sobą

Zdarzyło Ci się kiedyś samej ze sobą negocjować rabat dla klienta, kiedy on nawet o to nie poprosił? W Twojej głowie od razu po zaproponowaniu usługi kręcisz film, w którym sama zadajesz i odpowiadasz na poniższe pytania:

  • Może to za drogo?
  • Oby się tylko na mnie nie obraził?
  • A jeśli w ogóle odrzuci moją propozycję?

Nie wchodź w rolę Klienta. Kiedy Tobie jako klientce nie odpowiada czyjaś cena obrażasz się albo masz pretensje o zawyżanie stawki? Raczej nie. Zatem dlaczego inni mają to robić względem Ciebie? Przelicz swoje koszty i bazuj na faktach, a nie domysłach.

Oszacuj całkowity czas pracy

Twoja praca to nie tylko czas spędzony z Klientem, ale także godziny nauki, przygotowanie, czas dojazdu czy opracowanie materiałów. Wyceniając ofertę dokładnie skalkuluj wszystkie te elementy, by nie okazało się, że Twoja stawka godzinowa będzie poniżej średniej krajowej.

Nie wyceniaj tylko produktu, ale wartość jaką wnosisz

To, co Tobie wydaje się tak oczywiste i łatwe, dla innych wcale takie nie jest. Jesteśmy gotowi zapłacić duże pieniądze specjalistom, by wyręczyli nas w tym, co nam nie wychodzi albo na naukę czego musielibyśmy przeznaczyć zbyt dużo czasu. Dlatego oprócz kalkulacji czasu pracy pomyśl:

  • Jak bardzo usprawniasz pracę swojego Klienta?
  • Ile zaoszczędzi dzięki Twojej pomocy?
  • O ile wzrosną jego przychody dzięki pracy z Tobą czy Twoimi narzędziami?

Cena nie może być Twoim wyróżnikiem

Jeśli cena ma być magnesem na klienta, tym czymś wyjątkowym, co nas wyróżni na tle konkurencji to ten argument można momentalnie przebić. Przestawiając swoją stawkę pokaż klientowi dokładnie co jest zawarte w zaproponowanej cenie. Zakres usług , który dla nas jest oczywisty, nie zawsze musi taki być dla inwestora. Klient chce zapłacić, tylko musi wiedzieć za co.

Czy wybierając dobrego specjalistę, któremu powierzyłabyś swoje sprawy najważniejszym argumentem jest niska cena? Oczywiście, że nie. Wręcz przeciwnie. Jeżeli ktoś jest dobry w swoim fachu to wiemy, że za jego usługę zapłacimy więcej, ale wtedy możemy być pewni jakości i tego, że cel będzie zrealizowany.

Dlatego jeśli kiedykolwiek będziesz chciała już na starcie zaniżyć cenę swoich produktów czy usług przypomnij swoją drogę do miejsca, w którym jesteś teraz i odpowiedz na pytanie, czy to co robisz może zrobić KAŻDY ? A Ty kiedy ostatnio zaktualizowałaś swoje ceny?

Podsumowanie – jak nie zaniżać swojej stawki?

Mam nadzieję, że przekonałam Cię, iż zaniżanie cen na oferowane przez Ciebie usługi nie ma sensu. Teraz już wiesz jak nie zaniżać swojej stawki. Wykorzystaj tę wiedzę w swoim biznesie, a zobaczysz, że za jakiś czas zobaczysz pozytywny efekt. I tego Ci z całego serca życzę!

Przeczytaj także

Recenzja eBooka „Zbuduj wizerunek eksperta za pomocą PR” autorstwa Eweliny Salwuk-Marko

Recenzja eBooka „Zbuduj wizerunek eksperta za pomocą PR” autorstwa Eweliny Salwuk-Marko

Ewelina Salwuk-Marko, uznana specjalistka od public relations, dziennikarka i przedsiębiorczyni, wydała pierwszy i wartościowy  eBook „Zbuduj…
Self-care dla Mamy w biznesie – czyli o tym, jak dbanie o siebie może pomóc rozwinąć się Twojej firmie

Self-care dla Mamy w biznesie – czyli o tym, jak dbanie o siebie może pomóc rozwinąć się Twojej firmie

Wyobraź sobie taki obrazek: leżysz w wannie pełnej piany, na twarzy maseczka, w ręce zdrowy koktajl…
Biznesowy angielski – jak szybko i skutecznie go podciągnąć?

Biznesowy angielski – jak szybko i skutecznie go podciągnąć?

Może wydawać się, że w czasach sztucznej inteligencji znajomość angielskiego traci na znaczeniu — nieprawda! Wyobrażasz…

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *