• 2024-07-03
  • 165
  • 7 minut czytania

Jak pozyskać zaangażowaną społeczność na FB?

Jak pozyskać zaangażowaną społeczność na FB?

Budowanie zaangażowanej społeczności na Facebooku to jedno z kluczowych wyzwań, przed którymi stają twórcy stron oraz marketerzy. Bez względu na to, czy strona służy jedynie jako punkt informacyjny, czy też platforma do sprzedaży produktów, kluczowe jest zrozumienie, jak efektywnie wykorzystać narzędzia dostępne na tej platformie, aby zwiększyć zasięgi i zaangażowanie użytkowników. W tym wpisie dowiesz się jak pozyskać zaangażowaną społeczność na FB. Poznasz sprawdzone techniki i strategie, które pomogą w angażowaniu społeczności, budowaniu relacji i zwiększaniu widoczności postów na Facebooku. Dzięki nim dowiesz się, jak skutecznie zarządzać swoją stroną i przyciągać uwagę potencjalnych odbiorców.

Sprecyzowanie celu strony

Na początku warto sprecyzować charakter strony oraz to, w jakim celu będzie nam ona służyć w przyszłości. Może być to jedynie informacyjny punkt odwiedzin, a możemy również sprzedawać na niej swoje produkty. W obu przypadkach, jeżeli nie chcemy płacić za posty sponsorowane, wystarczy odpowiednio zaangażować społeczność w komentowanie, zostawianie reakcji, udostępnianie postów. Każda z tych czynności spowoduje zwiększenie zasięgu opublikowanego postu, a na tym przede wszystkim zależy każdemu twórcy.

Budowanie społeczności

Do społeczności, czyli osób, które będą śledzić nasze poczynania na stronie, w pierwszej kolejności zapraszamy znajomych z profilu prywatnego. Możemy zrobić to poprzez funkcję „zaproś” (do 100 osób dziennie, aby nie dostać blokady za spam), albo podsyłać link do strony poprzez Messenger (trzeba uważać na ilość, aby nie dostać blokady maksymalnie 20 linków jednorazowo). Społeczność można też gromadzić dzięki zapraszaniu osób reagujących na nasz post nie tylko na naszej stronie i profilu, ale także do udostępnionego postu na grupach na Facebooku. Kiedy już zgromadzimy pewną liczbę osób – tutaj dowolność (i raczej od początku stawiajmy na jakość, nie na ilość), możemy wykorzystywać różne techniki, którymi pobudzimy ją do działania.

Techniki angażowania społeczności

Prośby o zaangażowanie

Pierwszą jawną techniką jest po prostu bezpośrednia prośba w tworzonym poście. Podczas serwowania treści dopisujemy „proszę skomentuj, udostępnij post, tak by trafił on do szerszego grona odbiorców.” Technikę tę polecam najmniej, ponieważ algorytm Facebook wykrywa takie słownictwo i paradoksalnie post może zostać ukryty nawet dla naszej rozbudowanej społeczności. Możemy prośby te „przemycić” dopisując je w obrazie stworzonym w Canvie bądź jakimkolwiek programie, w którym nagrywamy filmiki, tworzymy kolaże zdjęć.

Pytania i ankiety

Drugą techniką są pytania w poście, które nawiązują do tematów związanych z publikowanym materiałem. Mogą być to pytania o ulubione kolory, rodzaje, problemy dotykające grupy docelowej. Tutaj sprawdzą się też swego rodzaju ankiety. Pomóc możemy też, dodając kilka zdjęć do wyboru. Tu też przysłużyć się może odpowiednio wykonany kolaż z dobranymi kolorami, kontrastowymi ramkami. W filmach sprawdzi się też określony rodzaj muzyki.

Networking

Trzecią techniką jest stosowany networking. To dodatkowa praca, którą wykonać możemy sami, albo poprosić o pomoc dedykowane wirtualne asystentki. W specjalnych grupach networkingowych możemy liczyć na wsparcie podobnej grupy osób do nas, która w umówionym czasie skomentuje nasze posty, a w zamian my odwdzięczymy się jej tym samym. Na niektórych stronach sprawdzą się dłuższe komentarze, a innym mniej wymagającym pomocą będą zwykle emotki bądź gify. Polecam łączyć oba warianty. Pozwala to na zwiększenie zasięgu postu. Posty z filmem dobrze obejrzeć w całości i z dźwiękiem, tak aby Facebook nie traktował skróconych odwiedzin na stronie jako spam.

Odpowiadanie na komentarze

Czwartym ważnym posunięciem z naszej strony jest odpowiadanie na komentarze, pytania, prowadzenie dyskusji ze społecznością. Każda nasza reakcja, każde słowo czy gif to czynność, która pozwoli na „podbicie” postu w widoczności w naszej grupie docelowej.

Organizacja konkursów

Jako piąte narzędzie możemy zorganizować konkurs, rozdanie angażujące społeczność do działania. W tym celu możemy ofiarować usługę bądź gadżet w zamian za określone regulaminem czynności. Tutaj warto podeprzeć się poradą prawną, aby działać zgodnie z polityką Facebook.

Organizacja wydarzeń

Szóstym punktem, o którym warto pamiętać, to organizacja wydarzeń. Ta forma może posłużyć nam w opisaniu ważnych dla naszej społeczności kwestii. Podczas wydarzeń online lub stacjonarnych akcentujmy wdzięczność za każde słowo, gest, aby społeczność wiedziała, że jest to dla nas ważne i pozwala nam na rozwój oraz tworzenie wartościowych treści właśnie dla niej.

Tworzenie wartościowych treści

Siódma technika to oczywiście ważny temat określonych treści. Możemy czerpać, inspirować się, czy korzystać z gotowych zwrotów, ale nie kopiujmy. Starajmy się kierować intuicją, a jeśli czyjaś postać, bądź opis jest dla nas wzorem, zamieśćmy źródło cytatu, oznaczmy Twórcę. Wartość postu na pewno podniesie szczegółowy, lecz nie za długi opis produktu, problemu. Próbujmy tutaj różnych zdań połączonych nawet z emotkami, humorem, cytatami.

Aktywność na innych profilach

Po ósme, polecam też przede wszystkim poświęcić swój czas na odwiedziny ulubionych stron jako profil prywatny bądź jako profil biznesowy. Działanie z zaangażowaniem na innych profilach pomaga zbudować relacje, dzięki którym możemy liczyć na wzajemność.

Autentyczność

Dziewiąta istotna kwestia to starajmy się być autentycznymi w swoich poczynaniach. Jeśli nie lubimy się rozpisywać, nie musimy, ale warto do treści w poście dołożyć swoje wartości. Akapity, emotki, instrukcje, cenniki, nie bójmy się tego stosować. Jeśli łatwiej napisać nam post w Wordzie i skorzystać z funkcji kopiuj-wklej, to twórzmy w ten sposób. A jeżeli chcemy poświęcić mniej czasu na publikację, to działajmy oszczędniej. Ważne, aby pamiętać, że nasza społeczność jest z nami w określonym celu. Przyciągamy podobne energie i ja np. na co dzień kieruję się fraszką Kochanowskiego: „Daj, czego nie ubędzie, byś najwięcej dała. Daj, czego próżno dawać – potem będziesz chciała.”

Podsumowanie – jak pozyskać zaangażowaną społeczność na FB

Jeśli chcesz zobaczyć, jak wygląda moja społeczność, zapraszam Cię, zajrzyj do mnie. Mam nadzieję, że moje doświadczenia zainspirują Cię, zapraszam serdecznie do podzielenia się ze mną swoimi uwagami, być może wiele z tych technik znasz, a może masz też inne pomysły na to, jak pozyskać zaangażowaną społeczność na FB.

Przeczytaj także

Budowanie społeczności i zaangażowanie Jej na Facebooku

Budowanie społeczności i zaangażowanie Jej na Facebooku

Joanna Kadej – Konferencja GIRLBOSSKIE ’24 Budowanie społeczności i zaangażowanie Jej na Facebooku Zapraszamy do udziału…
Budowanie Persony w internecie

Budowanie Persony w internecie

Julia Oleś – Konferencja GIRLBOSSKIE ’24 Między kreacją a rzeczywistością: budowanie persony w internecie Jak stworzyć…
Pasja, inspiracja i przedsiębiorczość – wywiad z Joanną Kadej

Pasja, inspiracja i przedsiębiorczość – wywiad z Joanną Kadej

Rozmowa z Joanną Kadej to podróż przez historię przemiany w kreatywną przedsiębiorczynię, której pasją stało się…

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *