- 2024-08-28
- 96
- 8 minut czytania
Strona internetowa spójna z wartościami i wizerunkiem marki
Zastanawiasz się nieraz, jak to jest, że trafiasz na jakąś reklamę albo wpis w Social mediach i od razu rozpoznajesz markę, od której ten przekaz pochodzi? Albo co powoduje, że gdy wchodzisz na stronę internetową jednej firmy, od razu czujesz, że nadajecie na podobnych falach, a na innej stronie czujesz, że nie masz z tą marką nic wspólnego? I jak to jest, że patrząc na stronę internetową jednej firmy odbierasz ją np. jako radosną i nowoczesną, a inną jako wyważoną i konserwatywną? Jak to zwykle bywa, jest wiele czynników, które na to wpływają. Strona internetowa spójna z wartościami i wizerunkiem marki – o co warto zadbać przy jej tworzeniu?
Zacznij od zdefiniowania wartości marki
Wartości marki można określić ogólnie jako przekonania i zasady, które kierują działaniami firmy oraz określają sposób jej funkcjonowania.
Stanowią one fundament, na którym powinna się opierać cała strategia marketingowa i komunikacja z klientami. Definiują tożsamość marki i pozwalają na wykreowanie jej unikalnego wizerunku na rynku.
Stanowią również klucz do budowania zaufania i lojalności odbiorców. Klienci chcą się identyfikować z markami, które mają podobne wartości i przekonania do nich samych.
Jeśli klient utożsamia się z wartościami, którymi kieruje się marka, bardziej angażuje się emocjonalnie i staje się bardziej skłonny do zaufania i dokonania zakupów.
Poza tym odpowiednio sprecyzowane i wyrażone wartości pomagają w odróżnieniu się od konkurencji. Na dzisiejszym zatłoczonym rynku, gdzie mnóstwo firm stara się przyciągnąć uwagę klienta, posiadanie klarownych i autentycznych wartości marki może być kluczem do sukcesu.
Na bazie wartości marki zbuduj jej wizerunek
Wizerunek marki to ogólny sposób, w jaki marka jest postrzegana przez konsumentów. Obejmuje on wszystkie elementy, które wpływają na to, jak marka jest odbierana, w tym logo, kolorystykę, styl komunikacji, zasady funkcjonowania, reputację marki, opinie i doświadczenia klientów.
Wizerunek marki może być zarówno zewnętrzny, czyli to, co widzą klienci i potencjalni klienci np. na stronie internetowej, jak i wewnętrzny, czyli to, jak marka jest postrzegana przez pracowników i partnerów biznesowych.
Marka o silnym i spójnym wizerunku będzie bardziej rozpoznawalna i zapadnie bardziej w pamięć odbiorcy, zwłaszcza, jeśli wartości tej marki będą współgrały ze sposobem, w jaki jej odbiorca patrzy na świat.
Dopracuj identyfikację wizualną i komunikacyjną
Nie wszystkie komponenty, które wpływają na wizerunek Twojej marki, są kontrolowane bezpośrednio przez Ciebie. Zwykle np. nie masz wprost wpływu na opinie i rekomendacje innych klientów. Są one konsekwencją Twoich działań biznesowych, obsługi klienta i wielu innych czynników.
To, nad czym w największej mierze panujesz, jeśli chodzi o budowanie wizerunku, jest identyfikacja wizualna i komunikacyjna. Możesz wprost wpływać na emocjonalne reakcje odbiorców na Twoją markę, odpowiednio dobierając i łącząc ze sobą:
Logo i nazwę firmy
Warto na początku przeprowadź burzę mózgów na temat słów, obrazów i koncepcji, które mogą symbolizować wartości Twojej marki. Dobrze, gdy nazwa jest unikalna, a jednocześnie ma bezpośrednie lub pośrednie znaczenie odnoszące się do działalności firmy lub jej wartości. Przy czym krótkie, łatwe do wymówienia i zapamiętania nazwy są zwykle bardziej skuteczne. Możesz rozważyć użycie metafor i symboli, które mogą komunikować wartości marki na poziomie wizualnym i słownym.
Projektując logo warto postawić na prostotę i rozpoznawalność. Upewnij się też, że logo dobrze wygląda zarówno w kolorze, jak i w wersji monochromatycznej, oraz że jest skalowalne.
Paletę kolorów
Kolory mają ogromny wpływ na percepcję marki. Wybieraj takie, które najlepiej odzwierciedlają charakter Twojej marki i przekazują jej wartości. Na przykład, jeśli Twoja marka jest ekologiczna, odpowiednia będzie naturalna kolorystyka typu zielenie, czy brązy. Natomiast, jeśli Twoja marka jest nowoczesna i innowacyjna, lepiej sprawdzą się kolory intensywne i kontrastowe.
Typografię
Wybierz font, który jest czytelny, ale jednocześnie oddaje charakter marki. Na przykład, jeśli Twoja marka jest elegancka i luksusowa, delikatne i stylowe fonty będą najlepszym wyborem. Natomiast, jeśli Twoja marka jest dynamiczna i energiczna, bardziej odpowiednie będzie zastosowanie fontu o ostrym, wyrazistym kroju.
Styl graficzny – grafiki, ikony, wyróżniki, zdjęcia, video, animacje
Elementy graficzne są ważnym elementem wizualnej komunikacji. Staraj się wybierać takie, które najlepiej oddają charakter marki i są stylistycznie dopasowane do treści. Konsekwentnie stosuj je na całej stronie. Unikaj korzystania z takich elementów graficznych, które mogą wywoływać emocje sprzeczne z Twoimi wartościami. Dbaj o to, by zdjęcia były dobrej jakości – zamieszczanie na stronie czy w reklamie zdjęć kiepskiej jakości może podkopać zaufanie do marki.
Ton i styl komunikacji
Treści, które publikujesz na stronie internetowej, ale też w Social mediach czy reklamach, powinny być adekwatne do charakteru marki i przekazywać jej wartości, a także być spójne w tonie i stylu. Dbaj, by treści były klarowne, zrozumiałe, by przyciągały uwagę odbiorców i wywoływały w nich takie emocje, na których Ci zależy z punktu widzenia celów biznesowych zgodnych z filozofią i wartościami Twojej firmy.
Inne elementy wizualne i językowe
Warto zadbać o odpowiednie proporcje między treściami a grafikami. Treści nie powinny być zbyt obszerne ani zbyt skrócone, a grafiki nie powinny przytłaczać użytkownika ilością informacji. Ważne jest także, aby zarówno treści, jak i grafiki były czytelne i zrozumiałe dla odbiorców oraz zgodne tematycznie.
Zadbaj o przemyślany layout i wygodę nawigacji na stronie. W tym celu utrzymuj spójność w układzie strony, używając powtarzalnych wzorców dla podobnych podstron (np. strony produktów, kategorii). To pomaga użytkownikom w szybkiej nauce nawigacji po Twojej stronie. Upewnij się też, że menu i inne elementy nawigacyjne są łatwe do zrozumienia i używają spójnej terminologii.
Regularnie zbieraj opinie od użytkowników i monitoruj, jak nawigują oni po Twojej stronie (np. za pomocą Hotjar). Dostosowuj elementy, które mogą być mylące lub niekonsekwentne. Możesz też testować różne wersje elementów strony, aby zobaczyć, które kombinacje kolorów, typografii i układów działają najlepiej. Spójność i klarowność przekazu, które w ten sposób wypracujesz, zbudują silną i wyrazistą markę i pomogą zwiększyć zaufanie do niej.
Dzięki umiejętnemu połączeniu powyższych elementów możesz stworzyć spójną i atrakcyjną stronę internetową, która przyciągnie uwagę użytkowników i wzmocni pozytywny wizerunek marki.
Zobacz na przykładach, jak skuteczna może być to strategia:
- Apple – ich strona jest minimalistyczna, elegancka i nowoczesna, co idealnie pasuje do wizerunku marki jako producenta luksusowych i innowacyjnych produktów technologicznych. Jest zaprojektowana z myślą o łatwości nawigacji, co odzwierciedla ich podejście do projektowania produktów – intuicyjne i skoncentrowane na użytkowniku. Użycie dużych, czystych zdjęć produktów i jednolitej typografii podkreśla luksusowy charakter marki.
- Airbnb – strona internetowa Airbnb jest kolorowa i pełna inspirujących zdjęć, co odzwierciedla otwarty i przyjazny charakter tej marki promującej podróże i nowe doświadczenia. Przyjazny i bezpośredni ton komunikacji odzwierciedla wartości marki, skupiające się na budowaniu społeczności i dzieleniu się.
- CD Projekt Red – Strona internetowa twórcy serii gier „Wiedźmin” oraz „Cyberpunk 2077”, odzwierciedla kreatywność i innowacyjność marki. Wykorzystanie bogatych wizualizacji, filmów i grafik przedstawiających ich gry podkreśla zaangażowanie w tworzenie wciągających światów i historii.
Podsumowanie
Określ, jak chcesz, aby Twoja marka była postrzegana przez Klientów, zbuduj własną, niepowtarzalną identyfikację wizualną i komunikacyjną, a następnie zadbaj o jej spójność we wszystkich działaniach marketingowych i komunikacyjnych, tj. na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, materiałach promocyjnych, na okładkach, opakowaniach produktów itp. Jest to szczególnie istotne w przypadku biznesu online, gdzie większość interakcji z klientami odbywa się wirtualnie i bezpośredni kontakt jest znacznie ograniczony.
Pamiętaj, że wartości Twojej firmy są nieodłącznym elementem budowania silnej marki oraz gromadzenia wokół niej lojalnych klientów. Dlatego też warto zadbać o ich klarowne określenie i konsekwentne realizowanie w działaniach firmy. To właśnie wartości marki mogą stać się głównym źródłem przewagi konkurencyjnej i kluczem do osiągnięcia sukcesu na rynku. Zadbaj o to, by Twój potencjalny Klient odnalazł je i poczuł na Twojej stronie internetowej.