• 2024-02-13
  • 310
  • 6 minut czytania

Technika Disneya – sposób na ocenę własnych pomysłów

Technika Disneya – sposób na ocenę własnych pomysłów

Masz pomysł na nowy projekt, produkt lub usługę, ale nie wiesz, czy jest on dobry i wart realizacji? A może chciałabyś go ocenić z różnych perspektyw, aby uniknąć błędów i ryzyka, ale nie wiesz jak? Jeśli tak, to technika Disneya może być dla Ciebie idealnym rozwiązaniem! W tym artykule przedstawię Ci technikę, która pomoże Ci ocenić własne pomysły oraz znaleźć najlepsze rozwiązania dla pojawiających się problemów. Pokażę Ci, jak stosować tę metodę w praktyce oraz jakie są jej zalety i wady.

Co to jest technika Disneya?

Technika Disneya to metoda kreatywności i oceny pomysłów, która została opracowana na podstawie sposobu działania Walta Disneya, słynnego twórcy filmów animowanych.
Twórca Myszki Miki, chcąc jak najbardziej obiektywnie ocenić swoje pomysły, postanowił spojrzeć na nie z różnych punktów widzenia. Tak narodziła się technika trzech krzeseł, która z czasem ewaluowała do trzech różnych pokoi. Disney do tej techniki używał właśnie trzech różnych krzeseł, siadając na każdym z nich, mógł spojrzeć na swoje pomysły z trzech różnych perspektyw: marzyciela, realisty i krytyka.

Jakie są role w technice Disneya?

Marzyciel

Wcielając się w rolę marzyciela, pobudzamy wizję i wyobraźnię. Nie ograniczamy się żadnymi ramami, ustalonymi zasadami, czy realiami. Będąc w tej roli, wszystko jest możliwe i nie ma rzeczy niemożliwych. Generujemy pomysły, snujemy plany i marzenia, puszczamy wodze fantazji, tworzymy irracjonalne pomysły. Wyobrażamy sobie cel i korzyści projektu, produktu lub usługi z perspektywy przyszłości, tworzymy wizję tego, co chcemy osiągnąć i jak to zrobić.

Realista

Wcielając się w rolę realisty, pamiętamy o zdrowym rozsądku i skupiamy się na teraźniejszości. Patrzymy na pomysły marzyciela z praktycznego punktu widzenia, obiektywnie. Nie negujemy pomysłów marzyciela, ale sprawdzamy, czy są one realne, wykonalne i opłacalne. Chłodno kalkulujemy, czy pomysł można wprowadzić w życie. W tej roli naszym zadaniem jest dopasować pomysł do realiów i zaplanować działania.

Krytyk

Wcielając się w rolę krytyka, oceniamy pomysły realisty pod kątem ich słabych stron, zagrożeń i ryzyka. Tutaj możemy snuć najczarniejsze wizje. Nie chcemy zniszczyć pomysłu, ale wskazać, co może pójść nie tak i, jak się na to przygotować. Ta rola pozwala na rozpatrywanie problemów zarówno z przeszłości, jak i przyszłości. Naszym zadaniem jest zminimalizować ryzyko i poprawić jakość pomysłu.

Jak stosować technikę Disneya?

Technikę Disneya możemy stosować na różne sposoby, w zależności od tego, czy pracujemy sami, czy w grupie.

  • Samodzielnie — jeśli pracujemy sami, możemy po prostu zmieniać role w swojej głowie i patrzeć na nasz pomysł z różnych perspektyw. Możemy też pomóc sobie w tym, tworząc trzy osobne listy lub notatki, na których zapisujemy nasze myśli i uwagi jako marzyciel, realista i krytyk. Ważne jest, aby nie przechodzić z jednej roli do drugiej zbyt szybko, ale poświęcić każdej z nich wystarczająco dużo czasu i uwagi.
  • W grupie — jeśli pracujemy w grupie, możemy podzielić się rolami i przydzielić każdemu z uczestników jedną z nich. Następnie możemy przedstawić nasz pomysł i dyskutować o nim z pozycji marzyciela, realisty i krytyka. Możemy też zmieniać role w trakcie dyskusji, aby każdy mógł spojrzeć na pomysł z innej strony. Ważne jest, aby szanować opinie innych i nie krytykować ich za to, że odgrywają daną rolę.

Przykład:

Firma Y chce zorganizować szkolenie dla swoich pracowników, które ma podnieść ich motywację, kreatywność i efektywność pracy. Aby zaplanować szkolenie, firma Y korzysta z techniki Disneya. W roli marzyciela firma Y wyobraża sobie, że szkolenie jest idealne, spełnia wszystkie cele i oczekiwania, jest ciekawe, inspirujące i angażujące, ma profesjonalnego trenera i materiały, jest dopasowane do potrzeb i poziomu pracowników.

W roli realisty firma Y analizuje, jakie są koszty, czas i zasoby potrzebne do zorganizowania szkolenia, jakie są dostępne opcje i oferty na rynku, jakie są warunki i terminy szkolenia, jakie są możliwości logistyczne i organizacyjne, jakie są opinie i sugestie pracowników.

W roli krytyka firma Y szuka potencjalnych problemów, zagrożeń i słabości szkolenia, takich jak niska jakość, niska skuteczność, niska satysfakcja, brak zainteresowania, brak zaangażowania, brak transferu wiedzy i umiejętności, konflikty, nieobecności itp. Na podstawie tej analizy firma Y decyduje, czy warto zorganizować szkolenie, jak je poprawić i jak się przygotować na ewentualne trudności.

Technika Disneya – korzyści

Analizując wszystkie etapy tej techniki, generujemy ciekawe pomysły, identyfikujemy mogące się pojawić problemy oraz nakreślamy pełny obraz rozwiązania wraz ze szkicem działania.

  • Pobudza kreatywność — dzięki technice Disneya możemy wyjść poza schematy i rutynę i stworzyć coś nowego i oryginalnego. Marzyciel pozwala nam puścić wodze fantazji i wyobrazić sobie niestandardowe rozwiązania. Realista pomaga nam dopasować je do realiów i sprawić, że będą działać. Krytyk pomaga nam poprawić je i uniknąć błędów.
  • Zwiększa pewność siebie — dzięki technice Disneya możemy być pewni, że nasz pomysł jest dobry i wart realizacji. Marzyciel daje nam wiarę w naszą wizję i motywację do działania. Realista daje nam poczucie kontroli i plan działania. Krytyk daje nam świadomość zagrożeń i sposoby na ich pokonanie.
  • Poprawia jakość pomysłu — dzięki technice Disneya możemy poprawić jakość naszego pomysłu i sprawić, że będzie lepiej spełniał nasze cele i oczekiwania. Marzyciel sprawia, że nasz pomysł jest atrakcyjny i interesujący. Realista sprawia, że nasz pomysł jest praktyczny i funkcjonalny. Krytyk sprawia, że nasz pomysł jest solidny i bezpieczny.

Podsumowanie

Technika Disneya to skuteczna i ciekawa metoda kreatywności i oceny pomysłów, która pozwala nam spojrzeć na nasz pomysł z trzech różnych perspektyw: marzyciela, realisty i krytyka. Dzięki temu możemy wygenerować, dopracować i poprawić nasz pomysł, a także przygotować się na ewentualne problemy i ryzyko. Jest to metoda, która pomaga nam być kreatywnymi, pewnymi siebie i skutecznymi w realizacji naszych pomysłów.

Przeczytaj także

Jak wygląda korekta dla mediów? Live 23 lipca 11.00

Jak wygląda korekta dla mediów? Live 23 lipca 11.00

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego niektóre teksty przyciągają uwagę, podczas gdy inne pozostają niezauważone? Czy to…
Recenzja eBooka „Zbuduj wizerunek eksperta za pomocą PR” autorstwa Eweliny Salwuk-Marko

Recenzja eBooka „Zbuduj wizerunek eksperta za pomocą PR” autorstwa Eweliny Salwuk-Marko

Ewelina Salwuk-Marko, uznana specjalistka od public relations, dziennikarka i przedsiębiorczyni, wydała pierwszy i wartościowy  eBook „Zbuduj…
Self-care dla Mamy w biznesie – czyli o tym, jak dbanie o siebie może pomóc rozwinąć się Twojej firmie

Self-care dla Mamy w biznesie – czyli o tym, jak dbanie o siebie może pomóc rozwinąć się Twojej firmie

Wyobraź sobie taki obrazek: leżysz w wannie pełnej piany, na twarzy maseczka, w ręce zdrowy koktajl…

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *