• 2024-10-17
  • 21
  • 4 minut czytania

Mentoring jako usługa Premium

Mentoring jako usługa Premium

Chcesz dodać do swojej oferty usługę premium? Chciałabyś pracować z Klientką w formule spotkań 1:1? A może dopiero zastanawiasz się, w jaki sposób dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem? Mam dla Ciebie propozycję, a jest nią MENTORING.

Nie znamy się. Ale skoro czytasz ten artykuł, to jestem pewna jednego: jesteś specjalistką w swojej dziedzinie, rozwijasz swoją działalność gospodarczą i już dzielisz się, lub chcesz zacząć, swoją wiedzą i wartościowym doświadczeniem. Twoi dotychczasowi klienci lub pracodawcy wypowiadają się o Tobie w superlatywach mówiąc, że warto się od Ciebie uczyć. Wykorzystaj to! Jeśli tak jak ja preferujesz długoterminową współpracę z Klientami, dodanie mentoringu do wachlarza Twoich usług będzie strzałem w dziesiątkę! W jaki sposób to zrobić?

Zacznij od edukacji klientów

Byłam bardzo zaskoczona, gdy zaczęłam się interesować tematem mentoringu i okazało się, że sporo osób w ogóle nie wie, czym jest mentoring. Bez tej wiedzy wśród potencjalnych kupujących ciężko będzie Ci sprzedać tę usługę. W związku z tym, namawiam Cię serdecznie do edukacji Twojej społeczności odnośnie tego, czym jest mentoring, jakie są jego zalety i wady oraz tego, jakich efektów może spodziewać się osoba, która na proces mentoringowy zdecydowała się akurat u Ciebie.

Stwórz ramy swojego programu mentoringowego

Ostateczny kształt mentoringu będziesz dostosowywać do konkretnego Klienta, z którym zdecydujecie się wspólnie pracować. Jednak w jakiś sposób musisz zaprezentować ten element swojej oferty, dlatego polecam Ci stworzenie ram, w których będziesz realizować procesy mentoringowe z Klientami.

Co mam na myśli? Stwórz założenia: ile ma trwać mentoring, jak często będziesz spotykać się z Klientem i ile te spotkania będą trwać, jak będzie wyglądało każde spotkanie (np. na początku podsumujemy co się wydarzyło od poprzedniego spotkania (10 minut), potem porozmawiamy o tym, co było zaplanowane na dzisiejsze spotkanie (40 min) i na zakończenie zaplanujemy co jest do zrobienia do kolejnego spotkania (10 min)). Ułatwi Ci to zarówno mówienie o mentoringu i co wchodzi w jego skład, jak i odpowiadanie na pytania potencjalnych Klientów.

Ustal stawkę

Mentoring nie musi być darmowy! Oczywiście, w internecie znajdziesz osoby czy firmy, które coś takiego proponują, ale nie znaczy to, że Ty także musisz to robić w ten sposób. Jest masa osób, które prowadzą mentoring (lub wariację na temat mentoringu) za pieniądze i jest to jak najbardziej OK! Pamiętaj, że wiedza i doświadczenie, którymi podzielisz się z podopiecznym/podopieczną także nie przyszła do Ciebie za darmo, musiałaś poświęcić masę czasu, energii i – pewnie – pieniędzy, aby móc się rozwijać i dojść do tego etapu, na którym teraz jesteś.

Doceń siebie i swoje zasoby, pracę którą włożyłaś i wyceń się odpowiednio. Pamiętaj, że w przypadku pracy 1:1 jesteś skoncentrowana na pomocy tylko tej jednej osobie, która zdecydowała się na mentoring i jest to usługa Premium.

Pro: zrób sesję matchującą

Zarówno sobie, jak i Klientce daj możliwość poznania się nawzajem. Może to być 15 minutowe, bezpłatne spotkanie, podczas którego porozmawiacie o swoich oczekiwaniach względem procesu mentoringowe.

Ale możesz zrobić także płatne (np. 2-godzinne) spotkanie, podczas którego określisz mocne strony Klienta w dziedzinie nad którą macie razem pracować, a także te słabsze miejsca, które możecie wzmocnić podczas wspólnej pracy. Dzięki temu przygotujesz plan i harmonogram rozwoju, aby przejść przez proces tak, aby Klient miał z tego jak najwięcej korzyści. I zarówno po tym bezpłatnym, jak i płatnym spotkaniu oboje z Klientem możecie podjąć decyzję, czy chcecie razem dalej współpracować. Możesz zrezygnować zarówno Ty, jak i Twój Klient.

Na zakończenie zachęcam Cię do tego, abyś przyjrzała się dokładnie swojej ofercie i zastanowiła nad tym, czy mentoring nie będzie jej doskonałym uzupełnieniem. Może akurat brakuje w Twojej ofercie usługi Premium, a może po prostu masz ochotę spróbować jakiegoś innego sposobu na pracę z Klientem w formacie 1:1.

Przeczytaj także

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *