- 2025-07-03
- 64
- 5 minut czytania
Co to jest Explainer Movie i jak może pomóc Ci w sprzedaży

Wszyscy wiemy, że obecnie jednym z największych wyzwań jest przebodźcowanie oraz natłok informacji. Informacja jest wszędzie, łatwo dostępna ale przyciągnięcie uwagi odbiorcy to prawdziwe wyzwanie. Utrzymanie skupienia odbiorcy to następny ważny element – czas skupienia uwagi w dzisiejszych czasach skrócił się drastycznie. Odbiorcy nie chcą już i nie lubią czytać długich tekstów i szukają treści, które w prosty sposób i szybko wytłumaczą im zagadnienia.
Dlatego tłumaczenie treści materiałami wizualnymi, w szczególności video jest obecnie bardzo skuteczne. Ale nie wystarczy tak zwana “mówiąca głowa”. Do treści video należy dodać napisy, bo nie każdy ma włączony głos podczas oglądania. Dodatkowo warto dodać animacje, które tłumaczą treści omawiane na nagraniu.
Tu właśnie mają zastosowanie tak zwane explainer movies, a szczególnie te wykonane techniką whiteboard animation, czyli rysowane ręcznie filmy na białej tablicy.
Czym są Explainer Movies?
Kojarzysz filmiki z prostymi ludzikami, podczas których pojawiają się różne elementy graficzne, napisy i tłumaczenie lektora? To właśnie explainer movies – krótkie filmy, których celem jest wyjaśnienie idei, produktu lub usługi w prosty i angażujący sposób. W filmach tych ilustracje są uproszczone, bo celem jest zwizualizowanie informacji podpierając się elementami, które wszyscy znamy – proste grafiki, strzałki, napisy, animacje zmian itp.Takie elementy pozwalają na szybkie zrozumienie nawet skomplikowanych koncepcji.
Dlaczego Whiteboard Animation?
Filmy rysowane ręcznie, czyli whiteboard animation, mają unikalny urok. Ich prostota i bezpośredniość sprawiają, że widzowie czują się, jakby ktoś rysował specjalnie dla nich. Filmy te odwołują się też do zakodowanych w naszym kręgu kulturowym symboli i ilustracji zdarzeń bądź przeżyć, dzięki czemu symbolicznie pokazują lub tłumaczą skomplikowane procesy. To powoduje efekt natychmiastowego zrozumienia treści, ale jednocześnie sprawia, że przekaz cieszy oglądającego i wzbudza w nim pozytywne emocje. A emocje sprzyjają w utrwalaniu połączeń między neuronami w mózgu, czyli jednym słowem w zapamiętaniu przekazu.
Jak Explainer Movies Mogą Pomóc Ci w Sprzedaży?
Przedstawienie Twojej oferty w formie animacji
Część Twoich potencjalnych klientów może nie lubić czytać, a bardziej woli oglądać filmy? Animacja przedstawiająca w skrócie Twoją ofertę i proces współpracy skutecznie wyjaśni, czego klient może się spodziewać, dzięki czemu zwiększasz szanse na sprzedaż. Zobacz przykład animacji tłumaczącej moją ofertę:
Wyjaśnienie czym jest produkt lub usługa, którą oferujesz
Nie zawsze Twoi odbiorcy wiedzą, co dokładnie oferujesz. Czasami Twój produkt jest tak wyjątkowy, że potrzeba wytłumaczyć jego działanie lub zawartość. Możesz stworzyć opis na swoim landing page, ale możesz też dodać do landing page video z wytłumaczeniem Twojego produktu. Jeśli to video umieścisz na YouTube to jednocześnie otwierasz się na użytkowników szukających informacji na tym kanale.
Zobacz przykład filmu tłumaczącego na czym polega usługa iCook Refresh od fimy MPM:
Wyjaśnienie skomplikowanych zależności, które tłumaczysz
Jeśli tworzysz nagrania online, w których tłumaczysz zależności między różnymi elementami to wielkim ułatwieniem dla Twojego widza będzie móc śledzić Twoje tłumaczenie w formie animacji rysowanej zgodnie z rytmem Twojej wypowiedzi.
Zobacz tutaj przykład takiej realizacji – to kurs tłumaczący jak działa nasz mózg i sytuacje, w których mózg ma porównanie bądź go nie ma:
Reklama przyciągająca uwagę
Dynamiczne wizualizacje przyciągają uwagę i utrzymują zainteresowanie widzów tłumacząc przy tym zalety produktu w wyjątkowy i niestandardowy sposób. Znasz reklamy Redbull-a? To super przykład angażujących, ciekawych, zabawnych filmików, które budują markę i sprzedają.
Zobacz tutaj przykład reklamy laptopów Acer. Zwróć uwagę, że ta reklama ma format pionowy, tak, aby była dobrze widoczna na TikTok-u oraz ma kilka wersji, w zależności od grupy odbiorców (rodzice dzieci, osoby dojrzałe):
Wyjaśnienie zmiany w firmie
Firmy często przechodzą rebranding bądź zmiany organizacyjne. Łatwo i przyjemnie przedstawić takie zmiany pracownikom przy pomocy filmów. Dzięki temu oswajają się ze zmianą i szybciej ją akceptują.
Tutaj przykład animacji objaśniającej rebranding w firmie MPM:
Podsumowanie
Explainer movies, szczególnie te wykonane techniką whiteboard animation czyli rysowane “na żywo” na ekranie, to potężne narzędzie w rękach soloprzedsiębiorców i wszystkich firm działających online. Pozwalają na skuteczne wyjaśnienie oferty, wytłumaczenie usługi, zareklamowanie produktu lub wyjaśnienie dużej zmiany w firmie. Jeśli chcesz złapać uwagę dzisiejszego mocno przebodźcowanego odbiorcy zastosuj tę formę przedstawiania treści. Nada ona Twoim materiałom wyjątkowości i zdecydowanie przyciągnie uwagę Twoich potencjalnych klientów!