• 2024-01-25
  • 1711
  • 10 minut czytania

Jak wydać książkę ekspercką? Za darmo z Amazonem KDP

Jak wydać książkę ekspercką? Za darmo z Amazonem KDP

Czujesz to również, prawda? Widzisz, że era przedsiębiorczych kobiet to nie życzenie, a fakt. Kobiece biznesy rozkwitają wokół i duma rozpiera mnie, kiedy widzę siłę i sprawczość polskich kobiet – ekspertek w swoich dziedzinach, takich jak Ty i ja. A wiesz, co dołoży cegiełkę do wizerunku ekspertki? Własna książka! Myślisz, że to nieosiągalne i zastanawiasz się jak wydać książkę ekspercką? Czytaj dalej, a ja pokażę Ci, że to prostsze niż myślisz…

Książka: prestiż i uznanie

Zastanawiałaś się kiedyś, dlaczego osoby, które piszą i wydają książki, w pewien sposób są doceniane przez resztę społeczeństwa? Autorów książek darzy się pewnym prestiżem i szacunkiem już za sam fakt, że poświęcili swój czas, talent, pasję i wiedzę na tak szlachetne zajęcie, jak napisanie książki. Jeśli jest to autor uznany przez czytelników, jak choćby Remigiusz Mróz lub Paweł Tkaczyk, można pokusić się o stwierdzenie, że poprzez swoje książki przyczyniają się do kształtowania zachowań innych osób, a nawet wpływają na dyskurs społeczny. Z pewnością jednak autorzy, zwłaszcza Ci którzy specjalizują się w konkretnych dziedzinach, poprzez wydanie książki postrzegani są jako autorytety i źródła wiedzy.

Ale Ty to wszystko wiesz i może nawet przemknęło Ci już przez głowę, że fajnie byłoby wydać swoją książkę, dlatego właśnie napisałaś e-booka, który całkiem nieźle sprzedaje się w Twoim sklepie internetowym, a Ty zbierasz same pochlebne opinie. Ale książka?! Jak wydać książkę ekspercką i to samodzielnie?! To za wysokie progi. Czyżby?

Rynek wydawniczy w Polsce

Przez wiele lat w społeczeństwie istniało przeświadczenie, że jak wydać książkę to tylko z pomocą wydawnictwa. Wydawnictwo pomoże, wypromuje, zapłaci za wszystko, ale przede wszystkim nie wypuści czegoś, co jest potocznie mówiąc, bublem.

Rzeczywistość jednak odbiega od tych wyobrażeń. Wydawnictwa, tak samo jak każdy inny biznes, opierają się na pieniądzach. Są po to, aby zarabiać. Piękne jest to, kiedy przyświeca im idea wprowadzania na rynek czytelniczy pozycji “wartościowych”, tylko prawda jest taka, że przeciętny Polak ich nie kupi. A raczej nie kupi w takiej ilości, która by się wydawnictwu opłacała. Stąd w księgarniach znajdziesz książki wątpliwej jakości, wydane i sygnowane znanymi wydawnictwami.

I wiesz co? To jest OK, bo:

  • primo: wydawnictwa muszą zarabiać, aby móc wydawać kolejne książki, mniej lub bardziej wymagające intelektualnie;
  • secundo: my, czytelnicy, nie chcemy i nie musimy tylko i wyłącznie skupiać się na literaturze pięknej, poezji, tekstach akademickich czy książkach branżowych napisanych tak, że tylko kilka osób na świecie jest w stanie to zrozumieć.

Dzisiejsza rzeczywistość to również rozwój tzw. self-publishingu, który polega na zarządzaniu wydaniem książki od początku procesu jej powstania, aż do promocji i sprzedaży. Jeśli w tej chwili Twoja oferta opiera się m.in. na e-booku, którego samodzielnie napisałaś i zadbałaś o jego techniczne aspekty, to również jesteś self-publisherką. Dodatkowo, jakość wydań w nowoczesnym self-publishingu nie odbiega od jakości oferowanych w znanych wydawnictwach.

Jednak umówmy się: samodzielne wydanie książki, również tej eksperckiej nie jest dla wszystkich.

Jak wydać książkę ekspercką samodzielnie?

Żeby samodzielnie wydać książkę ekspercką, potrzebujesz zająć się kwestiami, które normalnie wykonałoby za Ciebie wydawnictwo. Mam tutaj na myśli przede wszystkim znalezienie:

  • redaktorki,
  • korektorek,
  • beta czytelników,
  • osoby, która złoży książkę,
  • osoby, która przygotuje projekt okładki,
  • drukarni,
  • magazynu, który będzie przechowywał Twoje książki i idealnie, jakby je jeszcze wysyłał i przyjmował zwroty.

Do tego pozostaje przygotowanie całego zaplecza marketingowego, które jest ważne z dwóch powodów. Tylko dzięki niemu odbiorcy mogą się dowiedzieć o tym, że Twoja książka ujrzała światło dzienne. Nie znajdą jej od razu w Empiku czy w innych księgarniach, bo będziesz ją sprzedawać samodzielnie. Z drugiej strony jeśli nie dowiedzą się o Twojej książce, nie będziesz mogła na niej zarobić – a przecież to jest główny cel wydawania książki. Sama chęć dzielenia się wiedzą nie sprawi, że napiszesz o tym e-booka i wydasz pieniądze na wymienione wyżej osoby.

Dużo? I tak, i nie. Jeśli prowadzisz biznes online i już wydałaś swojego pierwszego e-booka, w dużej mierze orientujesz się już, jak przebiega cały proces wydania książki eksperckiej, a być może masz już większość elementów za sobą. Tym, co różni wydanie e-booka od książki papierowej (prócz technikaliów), to znalezienie drukarni, składowanie książek, fakturowanie, ich wysyłka i ewentualne zwroty.

Ale i z tym możesz sobie poradzić.

Co powiesz na taki system, gdzie Ty piszesz książkę, oddajesz ją do korekty, składu itd., ładujesz na najbardziej znany na świecie marketplace i nie martwisz się całą logistyką? Tak właśnie działa Amazon Kindle Direct Publishing (KDP), więc jeśli jesteś zainteresowana jak wydać książkę ekspercką, czytaj dalej.

Korzyści z publikacji na Amazonie KDP

Korzyści z publikacji na KDP jest sporo, ale tutaj chcę Ci przedstawić te, które wydają mi się najważniejsze pod kątem prowadzenia biznesu.

Automatyzacja

To słowo klucz biznesów online. Jeśli chcesz, aby Twój biznes się rozwijał, bez ciągłego udziału Twojego czasu i osoby, wcześniej czy później musisz zacząć automatyzować jego procesy: wszędzie tam, gdzie się da.

Publikacja na Amazonie KDP to jeden z takich właśnie procesów. Pomyśl: wydałaś książkę, która jest dostępna do kupienia na Amazon.pl, Amazon.com, Amazon.co.uk, Amazon.de, czy jakkolwiek to sama ustawiłaś i właściwie, jeśli nie chcesz, nie zajmujesz się już w związku z tym niczym więcej. Zero wysyłek, zwrotów, faktur, tylko pieniądze z tytułu praw autorskich w odpowiednim czasie. Jak to brzmi?

Pełna kontrola

Wydanie książki jako self-publisher daje Ci pełną kontrolę nad tym, jak będzie ona wyglądała i co się w niej znajdzie. Amazon KDP nie odbiera Ci tego. Ty decydujesz o wszystkim łącznie z ceną i dostępnością Twojej książki na wybranych markeplace’ach Amazona.

Nowy format

E-book to też książka, jedyną różnicą jest forma jej wydania. Niestety jest spora część osób, która nadal nie lubi, a wręcz nawet nie chce czytać książek w formie elektronicznej na telefonach, tabletach czy dedykowanych czytnikach. Tak jak w internecie różne osoby, różnie konsumują treści np.: formy wideo, tekst, grafika, audio, inne lubią papier i koniec. Dla takich osób warto posiadać w swojej ofercie formę papierową książki, po którą z chęcią sięgną.

Widoczność

Umówmy się, e-booka nie postawisz na półce z książkami, nie weźmiesz go ze sobą na plażę, aby inni mogli “przypadkowo” się nim zainteresować. Nie będziesz mogła dać go w prezencie partnerkom biznesowym, czy nawet pomachać nim na Stories czy w Reelsach.

Prestiż

To już wiesz, że książki wydane w papierze podnoszą prestiż Tobie i Twojej marce. Nie da się ukryć, że ciągle postrzegamy autora książki jako osobę inteligentniejszą, bardziej kreatywną i z szerokimi horyzontami.

Dostępność

Tego nie pobije żadne wydawnictwo. Amazon to platforma e-commerce znana na całym świecie. Jeśli tego chcesz, Twoja książka będzie dostępna do kupienia w Brazylii, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Singapurze, Niemczech, Francji, Włoszech, Kanadzie, Holandii itd. Dotrzyj ze swoją wiedzą do osób polskojęzycznych za granicą, bez dodatkowych kosztów publikacji. A jeśli chcesz, pokuś się o tłumaczenie książki na jeden z obsługiwanych języków i zdobądź międzynarodowych czytelników.

Proekologiczna sprzedaż

Bliskie są Ci tematy ekologii? System print-on-demand, na którym opiera się publikowanie i sprzedaż książek poprzez Amazon KDP, doskonale wpisuje się w nurt ekologii. Nic nie jest tutaj tworzone “za zaś”. Twoja książka fizycznie powstanie po złożeniu zamówienia i jego opłaceniu przez klienta Amazona.

Zero kosztów

Używanie platformy KDP i publikowanie na niej nie wiąże się z dodatkowymi kosztami. Nie zapłacisz za publikację ani za wystawienie swojej książki do sprzedaży.

Czy Amazon KDP jest dla Ciebie?

Nie będę ukrywać, że Amazon nie jest jeszcze bardzo popularnym miejscem do kupowania książek w Polsce. Mimo że sam Amazon inwestuje w naszym kraju już od 2014 r., to Polska wersja amazon.pl istnieje od 2021 r. Jak więc widzisz, Amazon dopiero rozwija skrzydła swojej działalności u nas w kraju i jak sam przyznaje, jego strategia to raczej maraton niż sprint.

Co do Kindle Direct Publishing (KDP) to sprawa wygląda jeszcze inaczej. Obsługa języka polskiego została włączona dopiero we wrześniu 2022 r., czyli właściwie ponad rok temu. A to właśnie ten krok daje nam, pisarkom, autorkom i twórczyniom prawo do publikacji w języku polskim na całym świecie.

Oczywiście nadal nie ma wszystkich funkcji KDP, które są dostępne w bardziej rozwiniętych pod tym względem marketplace’ach, ale myślę, że to tylko kwestia czasu i dostosowania platformy do polskich regulacji prawnych.

Przyglądając się rozwojowi Amazona w pozostałych krajach, można przypuszczać, że wcześniej czy później również i w Polsce zajmie on silną pozycję na rynku e-commerce, jeśli nie najwyższą. Dobrze byłoby, abyś już w tym momencie była obecna i widoczna dla nowych klientów, wydając swoją książkę ekspercką przez Amazona KDP.

Mam nadzieję, że już znasz odpowiedź na pytanie jak wydać książkę ekspercką i ten artykuł będzie dla Ciebie dmuchnięciem w skrzydła, abyś zrobiła pierwszy krok i podzieliła się swoją wiedzą w formie książki. Trzymam za Ciebie kciuki!

Przeczytaj także

Wydaj książkę i zbuduj wizerunek eksperta!

Wydaj książkę i zbuduj wizerunek eksperta!

Dominika Surma, Kasia Bieńkowska, Ewa Wojtan, Katarzyna Mróz-Jaskuła, Olga Wilczyńska, Magda Mutlu – Panel dyskusyjny –…
Amazon KDP dla biznesu online.

Amazon KDP dla biznesu online.

Amazon KDP dla biznesu online. Poznaj nowe możliwości. – Magda G. Mutlu Ze szkolenia dowiesz się…

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *