• 2024-02-02
  • 428
  • 6 minut czytania

Rozliczanie kampanii reklamowych na FB i IG

Rozliczanie kampanii reklamowych na FB i IG

W świecie cyfrowego marketingu, reklama na Facebooku stała się nie tylko potężnym narzędziem, ale i zagadką dla wielu przedsiębiorców. Dowiesz się, jak różne cele reklamowe wpływają na sposób rozliczeń podatkowych, zarówno dla celów prywatnych, jak i biznesowych. Ten przewodnik pomoże Ci zrozumieć, jak wygląda rozliczanie kampanii reklamowych przestrzegając obowiązujących przepisów. Poznaj tajniki, które odczarują dla Ciebie świat podatków za reklamy online.

Rozliczanie kampanii reklamowych

Od czego zaczyna się rozliczanie kampanii reklamowych w META? Już podczas tworzenia konta reklamowego w Menadżerze Reklam! Będziesz poproszona o podanie celu tworzonych przez Ciebie kampanii reklamowych. I w zależności czy podasz cel prywatny czy biznesowy, będzie to warunkowało sposób rozliczenia podatków.

Rozliczanie kampanii reklamowych

I kolejno, kiedy podasz:

  • cel prywatny – Facebook do kwoty usługi doliczy podatek VAT. Na fakturze otrzymasz całkowitą kwotę należną za promocję. Nie musisz się wtedy martwić rozliczeniem podatku.
  • cel biznesowy – nieco bardziej skomplikowany do rozliczenia. Konieczne będzie rozliczenie przez Ciebie podatku VAT od kwoty wydanej na reklamę.

Podatek VAT w zależności od tego kto wystawia fakturę na Facebooku

Jeżeli otrzymasz fakturę wystawioną przez oddział irlandzki:

Rozliczanie kampanii reklamowych

wówczas masz obowiązek naliczyć i zapłacić do Urzędu Skarbowego podatek VAT we własnym zakresie. Na fakturze będziesz też mieć taki zapis:
„Customer to account for any VAT arising on this supply by Article 196, Council Directive 2006/112/EC.”, czyli „Klient rozliczy podatek VAT wynikający z tej dostawy zgodnie z art. 196 dyrektywy Rady 2006/112/WE.” I w tym celu należy złożyć odpowiednią deklarację do Urzędu Skarbowego zanim zaczniesz tworzyć reklamy dla celów biznesowych w celu rejestracji dla podatku VAT.

Deklaracja VAT-R

Rozliczanie kampanii reklamowych

Nie ma znaczenia czy jesteś podatnikiem podatku VAT czynnym czy jesteś podatnikiem zwolnionym. Jeżeli tylko masz zamiar tworzyć kampanie reklamowe na Facebooku czy Instagramie, wówczas wypełniasz deklarację VAT-R i wysyłasz do Urzędu Skarbowego. Przy czym zaznaczasz odpowiednią poz. z części C.3 deklaracji. Jeśli nie jesteś podatnikiem VAT czynnym, wówczas zaznaczasz poz.67.

Podatek VAT

Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej

W przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Facebook rozliczy za nich podatek VAT. Nie muszą się nim przejmować. Oczywiście pod warunkiem, że nie prowadzą też działalności nierejestrowanej. Bo wówczas dla celów podatku VAT jest to równoznaczne jak osoba prowadząca działalność i VAT należy odprowadzić.

WAŻNE! Bardzo trudno zmienić cel reklamowy prowadzonych kampanii dlatego zastanów się który wybierzesz zakładając konto reklamowe.

Podatnicy VAT czynni

Reklamy na Facebooku traktowane są jak import usług, a podatek VAT od tej usługi to stawka 23%. Jeżeli jesteś czynnym podatnikiem VAT, to masz również możliwość odliczenia tego podatku w deklaracji VAT-7.

Podatnik zwolniony z VAT

Jeżeli jesteś podatnikiem zwolnionym, tzw. nievatowcem wówczas:

  • masz obowiązek odprowadzić podatek VAT i wypełnić, a następnie wysłać deklarację VAT-9M w okresach, które wybrałaś w deklaracji VAT-R.
  • masz także obowiązek uzyskania statusu VAT-UE.

Podatek u źródła

Przede wszystkim podając w Menadżerze Reklam:

  • cel prywatny – nie ujmiesz faktury za reklamę w kosztach uzyskania przychodów
  • cel biznesowy – w tym przypadku jak najbardziej jest to koszt uzyskania przychodu. Konieczne będzie też samodzielne rozliczenie się z podatku dochodowego.

Podatek u źródła pobierany jest od płatności dokonywanych w transakcjach międzynarodowych. W uproszczeniu chodzi o to, że kupując reklamę na Facebooku (obecnie META) przychód otrzymuje META, ale podatek jest zobowiązana zapłacić osoba/ firma, która się reklamuje. META osiąga przychód w Polsce, ale tutaj nie rozlicza się z podatków, dlatego to podatnik polski jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego. Mam jednak dla Ciebie dobrą wiadomość, bo jest sposób, aby tego podatku nie płacić. Konieczne jest posiadanie certyfikatu rezydencji METY. Możesz go pobrać z internetu. Wkrótce powinien się pojawić na rok 2024.

Rozliczanie kampanii reklamowych 003

Podatek CIT/PIT

W zależności od tego jakie działania w swojej firmie prowadzisz może się okazać, że nie tylko certyfikat METY będzie Ci potrzebny. Pobierz je sobie na komputer, aby mieć w swojej dokumentacji. Certyfikat rezydencji to nic innego jak dokument poświadczający o tym, gdzie dochody podatnika podlegają opodatkowaniu. Posiadając certyfikat rezydencji nie zapłacisz podatku dochodowego, jednak nie zwalnia Cię to z obowiązku sprawozdawczego. Do końca marca za rok poprzedni wypełniasz druk IFT-2R i wysyłasz go do METY oraz do właściwego Urzędu Skarbowego.

Podsumowanie

Właściwe rozliczanie kampanii reklamowych, jeśli chodzi o podatki jest kluczowe dla legalności i efektywności Twoich działań marketingowych. Zachęcam do regularnego aktualizowania swojej wiedzy w tym zakresie. Zrozumienie tych zasad prowadzi do bardziej świadomego i efektywnego wykorzystania budżetu reklamowego.

Przeczytaj także

Konferencja dla Wirtualnych Asystentek – Warszawa 2024 – Relacja i Opinie

Konferencja dla Wirtualnych Asystentek – Warszawa 2024 – Relacja i Opinie

Jako redakcja portalu Girlbosskie, miałyśmy przyjemność uczestniczyć w pionierskim wydarzeniu w Polsce – pierwszej stacjonarnej konferencji…
Od Algorytmów do Empatii, czyli AI i człowiek. Relacja z Konferencji „I Love AI”

Od Algorytmów do Empatii, czyli AI i człowiek. Relacja z Konferencji „I Love AI”

Zrozumienie mechanizmów działania AI oraz eksploracja natury człowieka w kontekście interakcji z tą zaawansowaną technologią –…
Jak budować biznes zgodny ze swoimi wartościami?

Jak budować biznes zgodny ze swoimi wartościami?

W dzisiejszym świecie, gdzie konkurencja jest coraz większa, a presja na sukces i zyski może przyćmić…

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *