• 2024-10-21
  • 48
  • 12 minut czytania

Tworzysz stronę WWW samodzielnie? O to musisz zadbać

Tworzysz stronę WWW samodzielnie? O to musisz zadbać

Tworzysz stronę WWW samodzielnie? Na początku może wydawać się skomplikowanym zadaniem, zwłaszcza dla osób bez doświadczenia w projektowaniu. Jednak dzięki nowoczesnym narzędziom, takim jak WordPress, proces ten stał się znacznie bardziej przystępny. Samodzielne zbudowanie strony pozwala na pełną kontrolę nad jej wyglądem, funkcjonalnością oraz treścią, co jest niezwykle ważne dla budowania marki czy realizacji osobistych projektów. Niemniej jednak strona internetowa nie ma być tylko estetyczna. Powinna być także bezpieczna, wydajna i zgodna z obowiązującymi przepisami. Trzeba zadbać o wiele istotnych elementów. W poniższym artykule przedstawiam kluczowe aspekty, na które warto zwrócić uwagę podczas tworzenia własnej strony internetowej na platformie WordPress. Od wyboru odpowiedniego hostingu i domeny, przez optymalizację SEO, aż po kwestie prawne – omówimy wszystko, co niezbędne, aby Twoja strona funkcjonowała profesjonalnie i skutecznie przyciągała odwiedzających.

Wybór odpowiedniego hostingu i domeny

Piszę o tych obu rzeczach łącznie, dlatego że zarówno hosting jak i domenę prawdopodobnie kupisz u tego samego dostawcy. Oczywiście możesz mieć hosting gdzie indziej a domenę gdzie indziej ale wtedy trzeba pamiętać o opłacaniu dwóch faktur dla różnych operatorów. Zacznijmy od podstaw: czym jest hosting a czym domena?

Hosting to miejsce na serwerze na pliki Twojej strony WWW, takie jak np. zdjęcia, które chcesz umieścić tak, by były widoczne dla innych ludzi. Oczywiście to nie wszystko, bo będą tam jeszcze inne pliki, które będą sprawiały, że Twoja strona będzie działać. Domena zaś to adres pod którym ta strona będzie widoczna w sieci. Domena strony na której się znajdujesz to girlbosskie.pl

Jak więc wybrać hosting? Kilka zasad dla nietechnicznych:

  • Ma suport dostępny 7 dni w tygodniu, idealnie gdy można do nich zadzwonić, a nie tylko wysłać maila. W ważnych momentach (np. w trakcie kampanii sprzedażowej) w razie awarii będzie Ci zależeć na jak najszybszej pomocy,
  • Robi (najlepiej codziennie) kopie zapasowe Twojej strony i przechowuje je minimum 30 dni,
  • Oferuje darmowy certyfikat SSL Let’s Encrypt (to ta kłódka w pasku adresu przeglądarki), który jest wystarczający do zabezpieczenia Twojej strony,
  • Dobry hosting ma możliwość włączenia separacji stron WWW, jeśli planujesz mieć ich więcej niż jedną, co podnosi bezpieczeństwo, bo w razie infekcji wirusowej jest dużo mniejsze ryzyko, że inne Twoje strony się zarażą wirusem,
  • Bezpieczeństwo samego panelu hostingowego, np. poprzez uwierzytelnianie dwuskładnikowe
  • Dobry hosting zazwyczaj nie jest najtańszy i nie jest wykupiony „na kolegę” czy „na webmastera” tylko na Twoje dane, bo co jeśli kolega zapadnie się pod ziemię?
  • Zwróć uwagę co jest w cenie i ile ten hosting będzie kosztował nie tylko w pierwszym roku, ale też w kolejnych,
  • Powinien zapewnić odpowiednie zabezpieczenia przed atakami hakerskimi, kopie zapasowe przechowywane minimum 30 dni, regularne skany plików

Wybór odpowiedniego motywu i pagebuildera

Wybierz motyw, który jest responsywny (dostosowuje się do różnych urządzeń), estetyczny i pasuje do tematyki twojej strony. Możesz skorzystać z darmowych lub płatnych motywów dostępnych w katalogu WordPressa. Moją rekomendacją jest skorzystanie najpierw z motywów darmowych takich jak Astra, Kadenc czy Blocksy, a ewentualnie jeśli nie spełnią one wymagań, próbować z opcjami płatnymi.

Wybór pagebuildera, kwestia, o którą pyta mnie coraz więcej osób. A jedyną odpowiedzią, którą ode mnie usłyszycie jest: Wybierz Gutenberga. To natywny WordPressowi pagebuilder, który  jest lekki, przez co Twoja strona może wczytywać się szyciej. Oferuje mniejsze obciążenie dla serwera, a także lepszą zgodność z innymi wtyczkami.

Wybór i instalacja niezbędnych wtyczek

Przy wyborze wtyczek do WordPressa warto kierować się kilkoma kluczowymi kryteriami. Po pierwsze, zwróć uwagę na ich zgodność z aktualną wersją WordPressa oraz częstotliwość aktualizacji, co świadczy o aktywnym wsparciu autora. Nie instaluj wtyczek przy których widnieje informacja, że np. nie są sprawdzone z kilkoma ostatnimi wydaniami WordPressa, albo ich ostatnia aktualizacja była rok temu. Po drugie, sprawdź opinie i oceny innych użytkowników, aby ocenić stabilność i funkcjonalność wtyczki. Nie instaluj więcej niż jednej wtyczki na raz –  w razie problemów łatwo zidentyfikujesz winowajcę. Jeśli zauważysz, że po zainstalowaniu którejś Twoja strona zaczęła działać wolniej, albo na stronie są widoczne jakieś błędy, to po prostu ją wyłącz i sprawdź czy problem zniknął. Dobrze jest również rozważyć, czy wtyczka oferuje odpowiednie funkcje, których potrzebujesz, oraz czy jest łatwa w obsłudze. Nie instaluj kilku wtyczek, które służą do tego samego i nie instaluj wtyczek „bezpieczeństwa”, bo to prosta droga do kłopotów. Odinstaluj też wszystkie wtyczki których nie używasz. Najlepiej robić to na bieżąco. Przed zainstalowaniem wtyczki sprawdź czy opcji, której szukasz nie oferuje Twój motyw.

Bezpieczeństwo strony

Z bezpieczeństwem wiele osób kojarzy Nie instaluj żadnych wtyczek do bezpieczeństwa! Po co Ci wtyczka, która poinformuje Cię po fakcie, że masz robala. Poza tym, jeśli ktoś włamie się na Twoją stronę, to pierwsze co zrobi to ją dezaktywuje, albo wyłączy tego typu powiadomienia. Takie wtyczki dają złudne poczucie bezpieczeństwa, bo:

  • wydaje Ci się, że mając wtyczkę nie musisz aktualizować strony,
  • nie dbasz o silne hasła,
  • same niejednokrotnie mają luki w bezpieczeństwie, ale skoro są od „bezpieczeństwa” to przecież nic się nie może stać,
  • jeśli ktoś jednak się włamie na stronę i wyłączy wtyczkę, by Cię o tym nie powiadomiła, to nie zauważysz sygnałów mogących świadczyć o problemach ze stroną (lub je zignorujesz).

Jeśli zastanawiasz się w jaki sposób możesz samodzielnie zabezpieczyć swoją stronę, to przede wszystkim zadbaj o to by robić jej kopie zapasowe. Ustaw silne hasła (nie Misiek123!, a składające się z 20+ znaków w tym liter i innych znaków) i regularnie aktualizuj WordPressa, motywy oraz wtyczki. Dodatkowo możesz skonfigurować uwierzytelnianie dwuskładnikowe, czyli logowanie, które musisz potwierdzić kodem z aplikacji takiej jak np. Microsoft Authenticator, chociaż jeszcze lepszą opcją byłoby skorzystanie z klucza sprzętowego jakim jest np. Yubikey.

Tworzenie treści i optymalizacja SEO

Tworząc własną stronę będziesz musiała samodzielnie zadbać o optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek internetowych. Co się na nie składa?

  • Odpowiednie rozmieszczenie nagłówków od H1 do H6. Te numerki obok litery H są tam nieprzypadkowo. Każda strona internetowa musi mieć odpowiednią strukturę i hierarchię, jeśli chcesz by była lepszej jakości według oceny Google.
  • Struktura linków. W ustawieniach WordPressa zaznacz, aby linki do Twoich stron miały przyjazną strukturę „nazwa wpisu”, taką jak jest np. twojastrona.pl/kontakt zamiast twojastrona.pl/?p=1234
  • Optymalizacja, nazewnictwo i opis grafik/zdjęć/obrazków. Twoje zdjęcia powinny być w odpowiednim formacie np. webp lub avif. Najlepiej to zrobić ręcznie. Po pierwsze wrzucając 100 zdjęć na stronę, z których każde ma 5MB wielkości a nie 100kb to ogromna różnica pojemnościowo. Po co taką pracę zrzucać na wtyczkę, gdy samodzielnie możesz hurtowo wszystkie zdjęcia zoptymalizować za pomocą programu Irfan View lub strony tinypng.com
  • Linkowanie wewnętrzne czyli budowanie struktury strony, poprzez linkowanie do treści w jej obrębie co pokazuje Googlowi, jaka jest jej tamatyka i ułatwia indeksowanie.
  • Linkowanie zewnętrze, czyli zdobywanie wysokiej jakości linków z innych stron, które prowadzą do Twojej co znów podnosi pozycję Twojej strony na wynikach wyszukiwania.

Uwaga! SEO to nie wtyczka ani jednorazowa czynność, a proces, który trwa przez cały czas istnienia strony internetowej. Wtyczka, np. Rank Math pomoże Ci w niektórych aspektach, ale pamiętaj, że nie zrobi za Ciebie całej pracy. Dodatkowo jest ona stworzona na anglojęzyczny rynek, więc nie traktuje odmiany słów jako jednej i tej samej frazy, a Google tak.

Dostosowanie strony do przepisów prawnych

Tworząc własną stronę internetową, ważne jest, aby zadbać o odpowiednie dokumenty prawne, które zapewnią zgodność z obowiązującymi przepisami. Po pierwsze, musisz przygotować politykę prywatności, informującą odwiedzających o tym, jakie dane osobowe zbierasz, w jaki sposób je wykorzystujesz oraz jakie mają prawa w związku z tymi danymi. Kolejnym istotnym dokumentem jest polityka plików cookies, która musi informować użytkowników o tym, jakie ciasteczka są używane na stronie i jak można je usunąć. Niezbędny jest również regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną, który określa zasady korzystania z Twojej strony, nawet jeśli nie prowadzisz sprzedaży. Jeśli zamierzasz sprzedawać produkty lub usługi, stwórz regulamin sprzedaży, który jasno określi warunki zakupu, zwrotów i reklamacji. Należy również pomyśleć o checkboxach do uzyskiwania zgód użytkowników na przetwarzanie danych osobowych oraz na otrzymywanie informacji marketingowych. Pamiętaj, że brak tych dokumentów może prowadzić do konsekwencji prawnych, dlatego warto je przygotować z odpowiednią starannością lub zamówić u prawnika.

Optymalizacja prędkości ładowania

Jednym ze sposobów, które możesz wykorzystać, aby przyspieszyć swoją stronę WWW jest optymalizacja obrazków w odpowiedni sposób. Najmniej obciążającym stronę jest ręczna optymalizacja obrazów z formatu jpg czy png do webp. Możesz to zrobić za pomocą programu IrfanView albo strony tinypng.com.  W tej drugiej opcji możesz przeformatować na raz 3 zdjęcia, ale zauważyłam, że ta usługa działa lepiej, niż IrfanView. Jakość zdjęć jest lepsza i zajmują one mniej miejsca. Możesz skorzystać też z wtyczek, np. Smush, które hurtowo przeformatują Twoje zdjęcia, jednak fizycznie nadal wrzucasz na serwer zdjęcia ważące po kilka MB zamiast max 300 kB.

Dodatkowo, możesz też skorzystać z cache (np. W3 Total Cache, WP Super Cache) oraz usług CDN (Content Delivery Network), które mogą znacząco przyspieszyć ładowanie strony na różnych urządzeniach i lokalizacjach geograficznych.

Systemy cache działają poprzez przechowywanie statycznych wersji Twojej strony internetowej, co eliminuje potrzebę generowania jej od podstaw przy każdym odwiedzeniu przez użytkownika. Dzięki temu zmniejsza się czas ładowania strony, ponieważ serwer nie musi przetwarzać wszystkich zapytań dynamicznie.

Content Delivery Network (CDN) to sieć serwerów rozmieszczonych w różnych lokalizacjach geograficznych, które przechowują kopie Twojej strony internetowej. Kiedy użytkownik odwiedza Twoją stronę, CDN dostarcza treści z najbliższego geograficznie serwera, co znacząco skraca czas ładowania strony.

Architektura informacji

Architektura informacji, czyli struktura i hierarchia treści na stronie internetowej. Temat architektury informacji jest obszerny, ale gdy myślisz o stworzeniu strony WWW samodzielnie, to najlepiej najpierw ją zaplanuj. Możesz to zrobić nawet na kartce. Wypisz cele jakie dzięki niej chcesz osiągnąć, jaką wartość chcesz dawać użytkownikowi. Naszkicuj rozkład całej strony głównej i poszczególne zakładki. Zdefiniuj konwersję, a następnie poprowadź użytkownika za rękę do celu. Zaplanuj strukturę treści w obrębie całej witryny – możesz to zrobić w formie drzewka nawet w Canvie. Zastanów się które z tych treści są naprawdę ważne i umieść je w menu głównym. Nie przesadź jednak, aby nie znajdowało się tam zbyt wiele elementów. Architektura informacji to bardzo obszerna dziedzina. Więcej o architekturze informacji przeczytasz też w artykule pt. „6 kroków do stworzenia strony internetowej, która przyciągnie klientów.”

Dbanie o te wszystkie elementy pomoże ci stworzyć profesjonalną, bezpieczną i dobrze funkcjonującą stronę internetową na WordPressie. Kluczowe jest zadbanie o wybór odpowiedniego hostingu i domeny, optymalizację strony pod kątem SEO, bezpieczeństwo oraz zgodność z przepisami prawnymi. Dzięki starannie dobranym motywom i wtyczkom, twoja strona będzie nie tylko estetyczna i responsywna, ale również szybka i wydajna. Pamiętaj, że proces tworzenia strony to nie tylko jednorazowe zadanie – regularne aktualizacje i optymalizacje są niezbędne, by utrzymać jej wysoką jakość i efektywność w dłuższej perspektywie.

Przeczytaj także

Architektura informacji na stronie WWW. Co musisz wiedzieć?

Architektura informacji na stronie WWW. Co musisz wiedzieć?

Gabriela Kurowska – Paczka Girlbosskich Architektura informacji na stronie WWW. Co musisz wiedzieć? W ramach inicjatywy…
6 kroków do stworzenia strony internetowej, która przyciągnie klientów

6 kroków do stworzenia strony internetowej, która przyciągnie klientów

Myślisz o własnej stronie internetowej, ale zastanawiasz się co zrobić, by ta strona faktycznie przyciągała klientów?…
Jak zaprojektować stronę WWW by skutecznie pozyskiwała klientów?

Jak zaprojektować stronę WWW by skutecznie pozyskiwała klientów?

Gabriela Kurowska – Paczka Girlbosskich Jak zaprojektować stronę WWW by skutecznie pozyskiwała klientów? Na szkoleniu „Jak…

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *