- 2024-12-10
- 15
- 5 minut czytania
Rentowność – klucz do sukcesu finansowego Twojej firmy
Zastanawiałaś się kiedyś jak to jest, że sprzedajesz coraz więcej i więcej, a zyski są na tym samym poziomie? A może jest jeszcze gorzej i zyski spadają, a Ty nie masz pojęcia jak to możliwe? Jeśli tak, nie jesteś sama. Wiele właścicielek i właścicieli biznesów doświadcza sytuacji, w której mimo rosnących obrotów, ich firmy nie osiągają zadowalających wyników. Pracują coraz więcej, a efekty finansowe nie idą w parze z ich wysiłkiem. Rentowność to nie to samo, co przychód, a wysokie przychody mogą paradoksalnie pogłębiać firmę w coraz większym kryzysie finansowym jeśli nie zadbasz o rentowność wszystkich pozycji z oferty Twojej firmy.
Czym więc jest rentowność?
Rentowność to jeden z najważniejszych wskaźników finansowych każdej firmy. Ujmując najprościej, mierzy ona efektywność operacyjną firmy i zdolność do generowania dochodów po pokryciu wszystkich kosztów. W przeciwieństwie do samego przychodu, który odzwierciedla jedynie, ile pieniędzy wpłynęło (lub jeszcze wpłynie) na konto firmy, rentowność pokazuje, ile z tych środków rzeczywiście pozostanie jako zysk.
Dlaczego rentowność jest tak istotna? Przede wszystkim dlatego, że bez względu na wysokość przychodów, firma nie będzie w stanie się rozwijać ani przetrwać, jeśli nie osiąga zysku. Przykładowo, firma może generować milionowe przychody, ale jeśli koszty działalności są niemal równie wysokie, zysk będzie minimalny lub żaden. Rentowność daje więc jasny obraz tego, jak dobrze firma zarządza swoimi kosztami i czy jest w stanie wygenerować nadwyżkę finansową, która może być reinwestowana w rozwój.
Zarabiać więcej, pracując mniej?
Wiele biznesów, szczególnie tych mniejszych, ma tendencję do skupiania się na tym, żeby sprzedawać. Więcej i więcej. A co, jeśli okazałoby się, że możesz pracować mniej, a w Twojej kieszeni zostanie więcej?
Wyobraź sobie, że oferujesz klientom 2 pozycje: konsultacje 1:1 dla stałych klientów oraz kurs online. Godzina konsultacji u Ciebie kosztuje 500 zł/h a kurs 350 zł. Myślisz sobie, że konsultacja to Twój realnie poświęcony klientowi czas, więc musi być drożej. Kurs zrobiłaś kilka miesięcy temu, teraz już nic Cię to nie kosztuje, więc cała cena to Twój zysk.
Ok, a weźmy jeszcze pod uwagę, że kurs musi być reklamowany, więc płacisz za reklamę na facebooku i Instagramie. Aby to robić, poświęcasz czas na tworzenie kreacji reklamowych, analizowanie wyników, optymalizację ustawień i po prostu bycie w social media, żeby budować z potencjalnymi klientami relacje. Każdego miesiąca poświęcasz na to 30 godzin. W efekcie sprzedajesz 10 kursów – 3500 zł obrotu, który kosztował Cię 1200 zł wydane na reklamy i 30 godzin Twojego czasu. Dla prostego wyliczenia, (3500-1200)/30=76,67 zł za godzinę pracy. Mogłabyś w zamian przeprowadzić 5 godzinnych konsultacji, a pozostałe 25 godzi poświęcić na odpoczynek, rodzinę, cokolwiek Ci w duszy gra. Jak dla mnie, gra warta świeczki!
W powyższym przykładzie obie pozycje generują dla Ciebie zysk, ale zdarza się też tak, że w ofercie jest jedna pozycja super rentowna, a reszta generuje straty. Dzięki tej pierwszej firma zysk osiąga, ale mógłby on być o niebo wyższy, gdyby nie trzeba było zasypywać dziury generowanej przez całą resztę. Jeśli jedynym, na co kładziemy nacisk jest wzrost sprzedaży, możemy znaleźć się w sytuacji, gdy tej dziury zakopać już się nie uda, bo im wyższe przychody z nierentownych usług czy produktów, tym wyższe straty.
Kluczowe kroki w drodze do analizy rentowności
Analizę rentowności trzeba przeprowadzać regularnie, by odpowiednio reagować na zmiany i dostosowywać ceny usług i produktów do dynamicznie zmieniających się warunków. Żeby ją przeprowadzić, niezbędna jest znajomość kosztów – ich struktury i charakteru. Prościej mówiąc, krokiem pierwszym jest analiza ile i na co wydajesz. Krok 2to ustalenie, czy dany koszt jest stały czy zmienny. W kolejnych krokach musisz zastanowić się, jak przypisać koszty do poszczególnych produktów i usług. Kiedy masz już wiedzę na ten temat, możesz sprawdzić, czy Twoje ceny są na odpowiednim poziomie – muszą przewyższać koszty. Jeśli nie? Warto zaktualizować cennik.
Pamiętaj, by regularnie wracać to weryfikowania kosztów i cen, bo w dzisiejszym świecie wszystko szybko się dezaktualizuje a Ty musisz reagować szybko.
Co możesz zyskać?
Zrozumienie i monitorowanie rentowności pozwala zidentyfikować obszary, które generują straty i które wymagają optymalizacji. Jest to pierwszy krok do tego, aby firma nie tylko przetrwała na rynku, ale także miała solidne fundamenty do dalszego wzrostu i sukcesu. Rentowność to także narzędzie, które pomaga podejmować bardziej świadome decyzje odnośnie całego modelu biznesowego. Co możesz zyskać? Stabilność zysków i wewnętrzny spokój.