• 2024-04-30
  • 86
  • 8 minut czytania

Jak stworzyć podcast, który inspiruje i pozyskuje Klientów

Jak stworzyć podcast, który inspiruje i pozyskuje Klientów

W dzisiejszym artykule podzielę się z Tobą kluczowymi elementami, na to jak stworzyć podcast, który nie tylko inspiruje, ale także przyciąga rzeczywistych Klientów. Wiem, że wiele osób marzy o uruchomieniu własnego podcastu, ale często rezygnują z tego pomysłu z obawy przed nieregularnością, porzuceniem nagrywania lub brakiem oczekiwanych efektów. Pokażę Ci, jak skutecznie wykorzystać podcasting, aby nie tylko inspirować, ale także pozyskiwać Klientów i budować rozpoznawalną markę. Dzięki tym wskazówkom, Twój podcast stanie się także doskonałym narzędziem do rozwoju Twojego biznesu i zwiększania dochodów.

Strategia treści: Zrozum swoją publiczność

Zacznij od dokładnego zdefiniowania swojej grupy docelowej. Zastanów się, jakie wyzwania Twoi potencjalni Klienci chcą rozwiązać i w jaki sposób możesz im pomóc. Jeśli masz wiele pomysłów lub projektów, w których działasz, rozważ podział swojego podcastu na sezony.
Pamiętaj, aby zawsze rozpoczynać od tematów, które są najbardziej istotne dla Twoich Klientów i w których możesz zaoferować najskuteczniejszą pomoc. To kluczowe, aby słuchacz od razu poczuł, że ten podcast jest dla niego wartościowy i że może znaleźć w nim rozwiązania dla swoich problemów. Twój podcast ma nie tylko inspirować, ale także otwierać drzwi do Twojej oferty.

Podcast, który inspiruje i pozyskuje Klientów, skupia się poruszaniu najważniejszych problemów słuchaczy. Na przykład, jeśli jesteś dietetyczką specjalizującą się w pomaganiu w utracie wagi po ciąży, możesz rozpocząć od tematów takich jak: „Jakich produktów unikać po porodzie”, „Jakie produkty pomogą Ci wrócić do formy po ciąży” lub „Jak bezpiecznie zrzucać zbędne kilogramy po ciąży”. Te tematy są bezpośrednio związane z potrzebami Twoich Klientek i pokazują Twoją ekspertyzę w tej dziedzinie.

Podcast, który inspiruje i pozyskuje Klientów zaczyna od najważniejszych tematów, bo…

Pamiętaj, by planując treści zawsze zaczynać od najważniejszych tematów, które będą kierować słuchaczy w stronę rozwiązania swoich problemów właśnie u Ciebie. Poza inspiracjami i podzieleniem się wskazówkami w odcinku, pozostawiają pewien rodzaj niedopowiedzenia, który będzie zachęcał słuchaczy do pogłębienia tematu na konsultacji z Tobą lub w ramach Twojej płatnej oferty.

Nawet jeśli z jakichś powodów przerwiesz nagrywanie, te odcinki nadal będą działać na korzyść Twojej marki. To bardzo niweluję presję bycia perfekcyjną, publikującą turbo regularnie, najlepiej zakładając sobie świetny plan na 100 kolejnych odcinków. wierz mi, że takie założenia najczęściej powoduje to, że odcinki w ogóle nie powstają.

Chciałbym żebyś tego uniknęła i skorzystała na tym, co może dać Ci podcast pod kątem wizerunku i nawiązywania relacji z Klientami. Nawet jeśli będzie miał kilka odcinków (choć oczywiście życzę Ci więcej). Ile by ich nie powstało to format, który tworzysz raz, a on może pracować na Ciebie cały czas, przez wiele lat. Warto go dobrze przygotować i czerpać z efektów.

Intro i nie tylko, czyli buduj świadomość marki

Twoje intro (pierwsze zdania po wciśnięciu “Słuchaj”) to kluczowy element podcastu, który ma przyciągać uwagę słuchaczy. Już w pierwszych sekundach słuchacz ma się dowiedzieć i poczuć (dzięki Twojej barwie głosu i energii z jaką nagrywasz oraz, muzyce w tle) czy ten podcast jest dla niego.

Wyjaśnij o czym i dla kogo jest podcast. Powiedz dlaczego warto słuchać właśnie Twojego podcastu i przedstaw się jako ekspertka w swojej dziedzinie. W przypadku wspominanej dietetyczki, intro może brzmieć: „Witaj w podcaście 'Zdrowa Mama’, w którym podpowiadam młodym mamom jak bezpiecznie wrócić do formy po ciąży. Ja nazywam się… i jestem dietetyczką. Od 2010 roku prowadzę gabinet, w którym…”

Wykorzystaj też inne elementy, takie jak wstawka (najlepiej stałe krótkie wtrącenie w środku odcinka o tym, w czym pomagasz) czy outro (stały tekst na końcu), które pomogą Ci utrwalić swoją markę i zachęcić do dalszej współpracy. To wszystko pomoże Ci zapisać się w umyśle słuchacza i sprawić, że będzie pamiętał w czym się specjalizujesz i z jakim tematem może do Ciebie przyjść. To kluczowe elementy, w których mimochodem wspominasz swoje usługi i zachęcasz do skorzystania z tego, co masz do zaoferowania.

Zachęcaj do interakcji i działania

Każdy odcinek powinien skierować słuchacza do konkretnego działania. Wykorzystaj opisy na platformach podcastowych, aby linkować do swojej strony internetowej, newslettera lub mediów społecznościowych. To doskonały sposób, aby budować trwałe relacje ze słuchaczami również poza podcastem.

Nie obawiaj się próśb o działanie, zachęty do pozostawienia opinii w formie gwiazdek, czy zapisania się na Twój newsletter. To właśnie te zwroty, znane jako CTA (Call To Action – wezwania do działania), pomagają słuchaczom zrozumieć, co mogą zrobić po wysłuchaniu odcinka.

Ponadto, dbaj o utrzymanie kontaktu także poza platformą podcastową. Zapraszając słuchaczy do swojej bazy newsletterowej, możesz pozostać w stałym kontakcie za pośrednictwem e-maila. To buduje relacje i powiększa listę potencjalnych Klientów. Wielu twórców podcastów zapomina o tym aspekcie, co sprawia, że ktoś wysłuchuje odcinka i … Idzie dalej. Stawiaj szczególnie na zachęcanie do odwiedzania miejsc, w których masz większą kontrolę nad komunikacją, takich jak Twoja własna strona internetowa.

Wykorzystaj podcast, jako inspirujące i pozyskujące Klientów treści na własnej stronie

Dzięki temu, że Twoi potencjalni Klienci wchodzą na Twoją stronę, Ty możesz to monitorować w Google Analitycs, czy wyłapywać ich wizyty Pixelem Mety.
Umieszczając na swojej stronie transkrypcje podcastów zyskujesz dodatkowe, wartościowe treści.

Poza tym forma tekstowa ułatwi dostęp osobom, które wolą czytać niż słuchać, a dodatkowo pomoże w pozycjonowaniu Twojej witryny w wyszukiwarkach. Możesz również wykorzystać narzędzia analityczne, aby śledzić, które odcinki cieszą się największym zainteresowaniem.

Wykorzystaj podcast jako narzędzie do contentu pozyskującego Klientów dla Twego biznesu

W ramach rozwoju kanału, gdy już np. masz top 3-5 odcinków na najbardziej palące tematy pomyśl o ich wykorzystaniu w innym formacie. Poza tym, że na witrynie możesz zrobić transkrypcję odcinka i trochę doszlifować ją pod kątem SEO, by była lepiej widoczna w wyszukiwarkach możesz też spróbować formy video.

Może skusisz się na wrzucenie odcinka na YouTube z jakąś przykuwającą uwagę okładką lub/i w ogóle postawić na odcinki także z wizją. Filmy na YouTube również wtedy wyskoczą w propozycjach, gdy ktoś wpisze swój problem np. “Jak schudnąć po ciąży”, na który odpowiadasz w odcinku. Wymaga to oczywiście dodatkowych zabiegów, dobrych opisów itd., ale sygnalizuję Ci to, pokazując, że tworząc podcast możesz docierać do Klientów na wielu “frontach” i nie tylko w aplikacji do słuchania podcastów.

Podsumowanie

Tworzenie inspirującego podcastu, który przyciąga Klientów, wymaga przemyślanej strategii, angażującego contentu i skutecznego wykorzystania każdego elementu tego medium. Pamiętaj, że Twój podcast to nie tylko źródło inspiracji, ale także potężne narzędzie budowania Twojej marki i relacji z Klientami. Jeśli myślisz o wystartowaniu z własnym kanałem, chętnie Ci w tym pomogę w formie konsultacji lub szkolenia. Cyklicznie też prowadzę warsztaty na ten temat. A tymczasem – zapraszam Cię do pobrania Listy pomysłów na pierwszych 7 odcinków Twego podcastu. Wierzę, że to będzie dla Ciebie szczęśliwa liczba 😉

Życzę Ci powodzenia i czekam na Twoje doniesienia o efektach.

 

Przeczytaj także

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *