- 2024-04-23
- 175
- 11 minut czytania
Jak marketing edukacyjny pomoże twojej firmie rozkwitnąć?
Coraz trudniej wybić się nowym projektom na rynek. Wiodące marki utrzymują pozycję stawiając na nieustanne badanie potrzeb konsumentów i szybkie dostarczanie na nie odpowiedzi. Często też dzięki trwałym relacjom z klientami, firmy wpływają na generowanie potrzeb, by zaraz potem oferować swoje produkty lub usługi. Innowacje i nowości, nowe marki mogą mieć łatwiej, gdy wchodzą na rynek, lub trudniej… Łatwiej, gdyż dostarczają rozwiązań na problemy wcześniej nierozwiązane, sposobami dotychczas niestosowanymi. Albo trudniej, ponieważ znani giganci monitorują branżę i są w stanie szybko reagować na potrzeby nie zostawiając miejsca dla nowych.
Zatem jak zatrzymać uwagę potencjalnego klienta? Jak wyrwać go od konkurencji, albo pozyskać do innowacyjnego sektora? Marketing edukacyjny ma coraz większy udział w budowaniu solidnych biznesów, bazujących na lojalnych klientach.
Dowiedz się jak wykorzystać marketing edukacyjny!
Znana marka Sephora ma swój Beauty Insider Program – regularnie organizuje wydarzenia online i w sklepach, w tym webinaria, prezentacje live na platformach społecznościowych, aby uczyć swoje klientki doskonałego makijażu i przy tym oferując sprawdzone kosmetyki.
L’Oréal wprowadził narzędzia Virtual Try-On Tools do wirtualnego przymierzenia makijażu online, które pozwalają klientom testować produkty przed zakupem. Firma publikuje tutoriale wideo, prezentujące trendy w makijażu i urodzie, jednocześnie uświadamiając i pogłębiając potrzebę dbania o urodę.
Szukając w branży technologicznej: Adobe oferuje szeroką gamę samouczków, poradników wideo i innych zasobów, aby nauczyć użytkowników obsługi swoich produktów i tym samym opiekuje się kompleksowo klientem, nie zostawiając go z pytaniami. Te lekcje z wykorzystania pełnego potencjału oprogramowania, ułatwiają klientom wybór i stanowią przewagę konkurencyjną.
Biorąc przykład z branży prawniczej, za firmą LegalZoom, która rozwija się w USA. Buduje trwałe i lojalne relacje z klientami poprzez forum, gdzie zbiera informacje o problemach, a następnie odpowiada na nie w webinarach, czy publikacjach budując wizerunek przyjaciela, dostępnego w trudnych sytuacjach.
Flagowym przykładem marketingu wewnętrznego – employer brandingu, jest światowy program edukacyjny Starbucks (Starbucks College Achievement Plan). Firma w odpowiedzi na problem rotacji młodych pracowników, którzy traktowali kawiarnię jako przechodniego pracodawcę oraz wobec ekskluzywności i niedostępności formalnej edukacji akademickiej, oferuje zdobycie darmowego stopnia licencjata, w ramach programu edukacyjnego prowadzonego we współpracy z Uniwersytetem Arizona. Tym działaniem firma rozwiązuje problemy swoje i zyskuje lojalność pracowników, oszczędzając ogromne pieniądze na procesach onboardingu.
Jak widać powyższe przykłady, choć odnoszą się do znanych marek, nie wydają się trudne do wykorzystania na naszym gruncie. A skoro tak jest, to dlaczego jeszcze tego nie robisz?
Jak wdrożyć edukację w promocję?
Marketing oparty na edukacji to podejście, które skupia się na dostarczaniu wartościowych informacji i umiejętności konsumentom, zamiast bezpośredniego promowania produktów lub usług. Trudno prześcigać się w reklamach, dlatego dziś firmy coraz częściej dostrzegają korzyści płynące z edukacji, jako narzędzia do budowania relacji z klientem, zwiększania zaufania, a także zwiększania świadomości marki.
Oto kilka sposobów, jak możesz wykorzystać edukację w marketingu:
Content Marketing:
- Przygotowuj wysokiej jakości treści edukacyjne, takie jak blogi, artykuły, poradniki, e-booki, podcasty i filmy wideo, które dostarczają konsumentom informacji i rozwiązują ich problemy.
- Jeśli twoim targetem jest lokalna działalność – np. zajmujesz się projektowaniem i utrzymaniem ogrodów, pomyśl o założeniu grupy w mediach społecznościowych, gdzie zaprosisz mieszkańców dzielnicy domków jednorodzinnych i cyklicznie będziesz informować, jakie prace ogrodowe należy wykonać w danym okresie i jak je przeprowadzić. Na pewno taka “sąsiedzka inicjatywa” zostanie dostrzeżona. Ponadto pokazując złożoność zabiegów profilaktycznych, czy interwencyjnych dla ratowania roślin budujesz świadomość.
Webinary i szkolenia online:
Organizuj darmowe webinary lub udostępniaj szkolenia online, gdzie uczysz jak stosować Twoje produkty, lub jak rozwiązać problem przy pomocy Twoich usług.
Jeśli sprzedajesz kosmetyki, naucz odbiorców jak przygotować skórę do domowej pielęgnacji, omów właściwości substancji aktywnych zawartych w kosmetykach i pomóż w wyborze najlepszego dla konkretnego typu skóry.
A jeśli masz kwiaciarnię, naucz swoich odbiorców symboliki kwiatów i ich kolorów. Pokaż w jaki sposób komponujesz kwiaty w bukiecie. Twoi klienci nie mają świadomości jak to powinno wyglądać. Pokaż, że jest to sztuka kompozycji. Nie bój się, że zdradzisz się w unikalnej technice… To, że o tym będziesz uczyć – wyłącznie pokaże, że jest to wymagający proces i pozwoli Twoim klientom z większą radością oddać ten proces w Twoje profesjonalne ręce.
Platformy Edukacyjne:
Tworzenie specjalnych platform edukacyjnych, gdzie klienci mogą uzyskać dostęp do materiałów edukacyjnych – dziś nie jest to trudne, ani przesadnie wymagające wielkich nakładów. Google i Windows oferują gotowe środowiska, wystarczy uzupełnić treści.
Możesz zamieścić, krótkie głosowe lub wideo instruktaże. Ale również możesz postawić na całe kampanie informacyjne o nowych dyrektywach, obowiązującym prawie, które będą rozwijać Twoją publiczność i budować lojalność. Przygotuj materiały edukujące o zadaniach pracowników w Twojej organizacji – usprawniające proces rekrutacji czy onboardingu.
Edukacyjne Kampanie Społeczne:
Promowanie społecznych inicjatyw edukacyjnych, które mogą być związane z tematyką Twojej działalności, z usługami, które promujesz. Zbuduj ścieżkę edukacyjną i merytorycznie naucz odbiorców “Dlaczego”, np.:
- dlaczego warto dokarmiać ptaki w ogrodzie
- dlaczego warto używać ekologicznych środków czystości
Personalizacja Edukacji:
Dostarczanie spersonalizowanych materiałów edukacyjnych dostosowanych do indywidualnych potrzeb klienta, na podstawie monitorowania decyzji konsumenckich. Przykład: Amazon wykorzystuje dane zakupów klientów do sugerowania spersonalizowanych produktów i zasobów edukacyjnych.
Influencer Marketing Edukacyjny:
Współpraca z ekspertami i influencerami w danej dziedzinie, dostarczanie wartościowych treści edukacyjnych.
Przykład: Microsoft współpracuje z ekspertami branżowymi do prowadzenia serii webinarów i szkoleń. Dlaczego z ekspertami zewnętrznymi?
Pomysły nie wydają się być skomplikowane. Można ich mnożyć w nieskończoność. Kluczem do sukcesu jest dobre przygotowanie atrakcyjnych materiałów edukacyjnych i scenariuszy, a przede wszystkim wykonanie! Czyli to, w jakim stopniu osoba prowadząca jest przygotowana do prowadzenia edukacji opartej o konkret.
Marketing edukacyjny jest niezwykle skuteczny i przy tym nienachalny. Na pewno długoterminowo buduje lojalność. Dlatego warto zadbać o ten proces, aby długofalowo służył budowaniu lojalnej publiczności i zyskom.
Jakie etapy prowadzą do zaplanowania contentu webinaru, szkolenia online w procesie marketingu?
- Niezależnie w jakim etapie lejka wykorzystasz edukację i w jakim celu szczegółowym, konieczne jest określenie potrzeb Twoich klientów. Potrzeb rzeczywistych i wyraźnych. Bo przecież na te potrzeby odpowiadasz. Najlepiej stworzyć całą listę – a następnie wybrać te kluczowe, z perspektywy promowania naszego biznesu. Do tego służą konkretne metody, które pomogą ci skrupulatne przefiltrować problemy klientów i wybrać te, na które dotychczas nikt nie odpowiada. W ten sposób określisz swoją niszę. Na samym początku sprawdź również, możliwość zmiany w działaniu, zachowaniu Twojego odbiorcy. To ważne dla dostosowania języka, podania adekwatnych przykładów, celnie ilustrujących doświadczenia odbiorcy.
- Dalej określ cele edukacyjne – czyli to, co ma wiedzieć i co ma robić Twój klient po spotkaniu z Twoją marką lub produktem. Na tym etapie możesz zaprojektować nowy pożądany nawyk Twojego klienta, z zastosowaniem Twojego produktu lub usługi… To przykład perswazyjnego działania, wiązania zachowań i odczuć z Twoim produktem.
Może chcesz działać bardziej pragmatycznie…? Np. jeśli prowadzisz kancelarię, naucz swoich klientów jak wyrażać swoje potrzeby, czy roszczenia w sposób prawniczy. Pokaż jak powinno być zbudowane pismo, aby jasno i jednoznacznie wynikało z niego o co chodzi, bez zbędnego przelewania goryczy. Zapowiedz, że dasz informację zwrotną uczestnikom, po szkoleniu – co z pewnością zachęci ludzi do kontaktu z Tobą. Możesz w tym celu ustawić automatyczny formularz kontaktu – aby nie zablokować swojej skrzynki mailowej. - Dla bardzo specjalistycznych branż i profesji np. prawo, medycyna, technologie kluczowym narzędziem do pozyskania przychylności klienta, odbiorcy będzie dostosowanie języka. Używanie języka specjalistycznego wbrew pozorom, nie buduje autorytetu eksperta, a raczej wizerunek niedostępności. Co nie pomaga, a raczej odstrasza. Dlatego planując wystąpienie, czy krótką formę edukacyjną pamiętaj, że kierujesz się do osób, które prawdopodobnie nie znają epistemologicznych założeń z Twojej branży 😉 Choć warto to potwierdzić na etapie badania potrzeb twojej grupy. Dlatego język powinien być prosty, jednoznaczny, aby słuchacz nie czuł zagubienia.
- Kolejnym krokiem jest przygotowanie metod pracy, Warto sięgnąć tu do sprawdzonych modeli edukacji i nie eksperymentować na sobie – narażając się na stres, a klientów narażając na niezrozumienie. Metodyka nauczania dorosłych ma wiele gotowych modeli. Wystarczy Ci wiedzieć, co konkretnie chcesz rozwijać u uczestników, a potem adaptować metodę do swoich potrzeb.
- Dalej zajmij się przygotowaniem materiałów i całego procesu. Pomyśl co Twój słuchacz będzie widział. Nie chodzi tu wyłącznie o prezentację – chociaż ta ma ogromne znaczenie. Ale także o tło z jakiego się wyłaniasz. Bałagan na półkach za Tobą, czy wijąca na wietrze firanka, skutecznie może przeszkodzić w odbiorze. Koniecznie sprawdź jak prezentuje się kadr z którego nadajesz. Wracam do prezentacji – zadbaj o to, aby slajdy były proste, wyeliminuj zbędny tekst. Chyba, że chcesz, aby uczestnicy czytali. Zasada jest prosta: jeśli prezentujesz slajdument, czyli dokument na prezentacji, lub prezentację, która wygląda jak dokument, to możesz mieć pewność, że odbiorca skoncentruje się na próbach odczytania… zamiast na Tobie i tym co mówisz. Jeśli udostępniasz odbiorcy materiały (PDFy) to przemyśl, w którym momencie spotkania je przekazać. Te wszystkie zabiegi zmierzają do celowego kierowania uwagą odbiorcy. I ponad wszystko, ten proces wymaga zaplanowania. Dlatego poświęć temu czas. Dobierz metody pracy, zastanów się nad pytaniami, i ćwiczeniami, które zbudują aktywność u publiczności.
- Czy Twoje procesy edukacyjne są skuteczne poznasz po opiniach odbiorców. Aby uzyskać konkretne wyniki, którymi możesz pochwalić się w sieci musisz z zamysłem zaplanować sposób ewaluacji. Jeśli proces planujesz z dbałością o zamierzone cele, to nie powinno być kłopotu z mierzeniem efektów. Zadowolenie, osiągane cele, czyli spełnione obietnice i efektywna zmiana w działaniu Twoich odbiorców – do tego dążysz.
- Koniec spotkania, to tak naprawdę początek podróży Twojego odbiorcy, do transformacji w klienta. Zaproponuj działania typu follow-up, które podtrzymają nowo zawiązaną relację.
Podsumowanie
Działania oparte na edukacji pozwalają firmom nie tylko budować trwałe relacje z klientami, ale również pozycjonować się jako autorytety w swoich dziedzinach. Poprzez dostarczanie wartościowych informacji i umiejętności, firmy zyskują lojalność klientów, zwiększają świadomość marki i budują zaufanie, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do wzrostu sprzedaży. Dziś informacja o produkcie nie wystarczy, aby podjąć decyzję o zakupie. Klient chce spróbować na własnej skórze tego co oferujemy. Sami przecież nie kupujemy samochodu po zapoznaniu się z folderem reklamowym. Chcemy aby ktoś zademonstrował funkcje, wyposażenie i pozwolił poczuć zapach nowości i zmiany, wszystkimi zmysłami.
Edukacja to właśnie robi. Porusza emocje, trafia w potrzeby i daje rozwiązania. Czy możesz wyobrazić sobie lepszy sposób na prezentację Twoich usług, czy produktów?