- 2025-07-07
- 49
- 4 minut czytania
Wyznaczanie granic przy współpracy z klientem

Własny biznes to wolność – ale tylko wtedy, gdy wiesz, jak o nią zadbać. Na początku często współpracujesz z każdym, by zdobyć doświadczenie. To naturalne. Ale już wtedy warto jasno określić zasady jakie panują we współpracy z Tobą. Brak ustalenia tych zasad to szybka droga do wypalenia, nawet jeśli robisz to, co kochasz. Wyznaczanie granic przy współpracy z klientem – jak do tego podejść?
Asertywność to nie atak – to szacunek do siebie i drugiej osoby
Bardzo często pracuję z kobietami, które boją się postawić granicę klientowi dlatego, że stworzą wizerunek osoby, która jest „niemiła”, „trudna”, albo – o zgrozo – „niewdzięczna”. Tymczasem pokazanie swoich granic to jasny komunikat dla twojego klienta, że współpracując z nim opierasz się na wzajemnym szacunku. Dbasz o swoją przestrzeń by skutecznie działać. Nie musisz się tłumaczyć z każdego “NIE”. Powinnaś dać sobie przestrzeń na swoje potrzeby. Asertywność jest jak mięsień – trzeba ją ćwiczyć, nie tylko w kryzysie. I nie, nie musisz grać wojowniczki. Wystarczy, że zaczniesz od jednego zdania: „W moim biznesie kieruję się określonymi zasadami…”
Mów głośno, jak pracujesz – zanim zaczniecie współpracę
Relacja z klientem to nie jednostronna usługa, lecz współpraca. Oznacza to wzajemny szacunek i jasną komunikację. Zanim podpiszesz umowę, poinformuj klienta, jakie zasady panują w Twoim biznesie.Czy odpisujesz tylko w godzinach 9:00–16:00? Nie pracujesz w weekendy? Potrzebujesz 48h na odpowiedź? Powiedz to wprost. Jeśli klient jasno będzie mieć przedstawione zasady nie będzie ich podważał. A jeśli je ignoruje? To jest to sygnał ostrzegawczy dla Ciebie, by przemyśleć dalszą współpracę.
Jeśli czytasz ten artykuł i myślisz: „Łatwo powiedzieć. Ja nie potrafię tak komunikować swoich zasad”, „A co, jeśli klient zerwie współpracę?”. Mam dla Ciebie rozwiązanie. Jeśli trudno Ci o tym mówić – napisz to. Stwórz dokument z zasadami współpracy i dołącz go do umowy. Możesz w nim określić m.in. godziny pracy, zasady kontaktu, czy sytuacje, w których kończycie współpracę. Dobrze napisane zasady to forma troski – o Ciebie, klienta i jakość waszej relacji.
A jeśli klient ma problem z Twoimi granicami?
Na pewno zdarzy Ci się klient, który spróbuje przesunąć twoje granice. Zasugeruje telefon po godzinach pracy, napisze do Ciebie w weekend czy poprosi o jakąś “drobną korektę” poza zakresem umowy. Co wtedy?
Nie musisz się tłumaczyć czy zgadzać na to, wystarczy spokojnie ale stanowczo przypomnieć jakie reguły obowiązują. Granice testują wszyscy (najlepsze w tym są dzieci) Ale to od Ciebie zależy, czy pozwolisz na ich przekraczanie. Im szybciej zareagujesz, tym większy szacunek zbudujesz. A to on jest fundamentem dobrej współpracy.
Twoje zasady to Twój fundament w biznesie
Jeśli chcesz zbudować stabilny, satysfakcjonujący biznes, potrzebujesz jasno określonych granic. Nie bój się ich nazywać, spisywać, komunikować i przede wszystkim regularnie aktualizować. Bo w miarę Twojego rozwoju Twój biznes będzie się zmieniał. Ty się będziesz zmieniać i Twoje zasady będą ewoluować. Zapamiętaj, że szacunek do własnej pracy jest ważny i to on jest częścią Twojego profesjonalizmu. Nie bój się pokazać, że dbasz o siebie i o swoje potrzeby. To buduje relacje ale pokazuje również, że współpraca z Tobą jest jasna i klarowna. Wyznaczanie granic jest ważne. Pamiętaj o tym.