- 2024-05-07
- 842
- 8 minut czytania
Tworzenie krótkich wideo – jak na tym zarabiać?
Krótkie formy filmowe, takie jak rolki (Instagram Reels), shortsy na YouTube, czy filmiki na TikToku zdominowały Internet. Scrollujemy, oglądamy i…sami też tworzymy. A jeśli ktoś jeszcze nie tworzy, to jest najlepszy moment, żeby się nauczyć i zmonetyzować tę umiejętność. Poniżej przedstawiam 12 moich pomysłów na to, jak możesz zarabiać poprzez tworzenie krótkich wideo.
Montaż na zlecenie
Jeśli potrafisz zmontować film z pomocą darmowych aplikacji na telefon, śmiało możesz zacząć szukać zleceń na montaż rolek, “tiktoków” i “shortsów”. Coraz więcej tego typu ogłoszeń możemy znaleźć na portalach z ofertami dla freelancerów, np. useme czy oferia. Podobnych ogłoszeń możesz poszukać także w grupach na facebooku np. z ogłoszeniami dla wirtualnych asystentek.
Nagrywanie nieruchomości
Coraz więcej biur nieruchomości obok zdjęć domów i lokali, używa również krótkich filmów do zaprezentowania posiadłości na sprzedaż. Film angażuje bardziej niż zdjęcia i pozwala przeżyć wirtualny spacer w danym miejscu. Korzystnie wpływa to na ilość zawieranych transakcji, oczywiście pod warunkiem, że taki film przygotowany jest na odpowiednim poziomie. Warto szukać agencji nieruchomości, które będą zainteresowane zatrudnieniem profesjonalisty od tego typu filmów.
Nagrywanie filmów dla salonów samochodowych
Analogicznie do agencji nieruchomości, można tworzyć również przyciągające uwagę, krótkie filmy z samochodami w roli głównej. Dobrze nagrany i zmontowany film potrafi stać się szybko viralem. Wpływa to na zainteresowanie potencjalnych klientów marką sfilmowanego samochodu i zwiększenie sprzedaży w konkretnym salonie, którego dane pod viralowym filmem powinny się znaleźć. Podobnym rodzajem nagrań są filmy pokazujące usługi auto detailingu. Salony oferujące tego typu usługi będą coraz częściej zainteresowane współpracą z profesjonalistami od wideo.
Promocja własnej marki osobistej i swoich produktów
Jednym z najbardziej popularnych sposobów zarabiania dzięki umiejętności tworzenia krótkich filmów jest wykorzystanie ich do promocji własnych usług i produktów. Wciąż jeszcze sporo biznesów nie wykorzystuje w pełni potencjału wideo. Ważne jest, by rolki, czy “tiktoki” nie tylko wyróżniały się treścią i merytoryką, ale też, by wizualnie zachowały wysoki poziom. Zawsze doda to renomy właścicielce/właścicielowi danej marki osobistej. W przypadku tego punktu nie zarabia się bezpośrednio na tworzeniu filmów, ale na sprzedaży swoich produktów i usług. Jednak moim zdaniem jest to najlepszy sposób na dobrze zarabiający biznes z wykorzystaniem wideo.
Social media manager / mobile video maker
Coraz częściej duże marki osobiste nie zajmują się same tworzeniem wideo na potrzeby własnej firmy. Decydują się natomiast zatrudnić reels makera / video content creatora do pomocy w tworzeniu tego typu treści do mediów społecznościowych. Osoba, która zarządza całym profilem, lub kilkoma profilami danej marki w social mediach, to social media manager. Zakres obowiązków wymienionych wyżej specjalistów częściowo się pokrywa, jednak różnią się nieco od siebie. Warto się zapoznać z tymi nowymi zawodami, jeśli marzymy o karierze twórcy filmów do mediów społecznościowych.
Wedding Social Media Maker
Ten wciąż jeszcze mało popularny zawód w Polsce, za granicą cieszy się dużym zainteresowaniem wśród par planujących ślub i wesele. Narzeczeni decydują się na osobę, która stworzy wideo z ich ślubu na social media z kilku powodów. Jednym z nich jest przede wszystkim to, że taka osoba pomoże zrobić relację (np. na Instagram) z tego wyjątkowego dnia niemal na żywo, a piękne zmontowane filmy dostarczy nawet na drugi dzień.
Szczęśliwa para młoda będzie mogła rozesłać do gości krótkie wzruszające filmy i cieszyć się nimi od razu, a nie jak w przypadku tradycyjnego filmu z wesela, na który trzeba czekać czasami nawet kilka miesięcy. Drugi powód może być taki, że z pewnością częściej małżonkowie będą wracać do kilku krótkich filmów z tych wyjątkowych chwil, niż do jednego długiego filmu. Dłuższe oglądanie trzeba zaplanować i wygospodarować czas na seans. Oczywiście zatrudnienie mobile wideo makera na swój ślub nie wyklucza zatrudnienia również tradycyjnego kamerzysty i często te dwie profesje się uzupełniają.
Tworzenie reklamy i wideo-wizytówek
Jeśli znamy się na nagrywaniu i montażu, możemy wyspecjalizować się w tworzeniu reklam wideo oraz tak zwanych wideo wizytówek. Duże firmy coraz częściej mają zatrudnioną na stałe osobę od wideo i social mediów. Mniejsze firmy i początkujące marki osobiste częściej samodzielnie się tym zajmują, natomiast chętniej zlecają profesjonalne wideo jednorazowo, np. nagranie reklamy swojego lokalu albo stworzenie wideo wizytówki. Tego typu filmy można osadzić na stronie głównej www, lub w relacji wyróżnionej na Instagramie. Jest to potężne biznesowe narzędzie i będzie wykorzystywane coraz częściej.
Monetyzacja filmów na Youtube
W tym wypadku mam na myśli dłuższe filmy, ponieważ monetyzacja shortsów na YouTubie wymaga minimum 10 milionów wyświetleń w ciągu 90 dni. Natomiast żeby zarabiać na dłuższych filmach, trzeba mieć minimum 500 subskrybentów i 3000 godzin oglądania w ciągu ostatniego roku. W przypadku, kiedy uda nam się to osiągnąć, niestety mowa tu raczej o dodatkowym dochodzie, niż głównym źródle utrzymania. Mimo to warto wziąć pod uwagę swój kanał na YouTube, zwłaszcza jeśli prowadzimy biznes online, lub znamy się bardzo dobrze na jakiejś dziedzinie i mamy o niej dużo do opowiedzenia. Prawdopodobnie pozyskamy w ten sposób subskrybentów zainteresowanych tym tematem i spełnimy wymogi monetyzacji na portalu YouTube.
Afiliacja
Zarabianie dzięki afiliacji jest możliwe i nie trzeba być wcale dużym influencerem. Każdy może dołączyć do programu partnerskiego i pozyskiwać linki afiliacyjne do produktów bądź usług. Takie linki można umieszczać między innymi pod filmami, np. na portalu You Tube, na Instagramie w relacjach wyróżnionych, czy na pinterest. Ten ostatni portal kojarzony jest głównie ze zdjęciami, jednak można tam umieszczać też filmy i dzięki temu wyróżnić się z tłumu. Filmem zachęcamy widza do zakupu i uzyskujemy prowizję od sprzedaży danego produktu/usługi.
UGC Creator
UGC, czyli User Generated Content, to treści wideo stworzone przez użytkowników różnych platform internetowych, nie przez profesjonalnych filmowców. Stały się one bardzo popularne w erze mediów społecznościowych. UGC Creator, to twórca, który swoim telefonem, lub aparatem tworzy wideo z danym produktem i udostępnia je marce. Film ten może być wykorzystany przez daną markę np. na jej mediach społecznościowych. Coraz więcej marek poszukuje twórców UGC. Warto wziąć pod uwagę tworzenie tego typu treści, gdyż jest to coraz bardziej popularny trend i nie wymaga posiadania bardzo profesjonalnego sprzętu.
Tworzenie filmów do banków zdjęć i wideo
Z banków zdjęć można pobrać fotografie na przykład na bloga lub do posta na Instagram. Banki te zawierają też pliki wideo, których można użyć do filmów różnego typu (reklamy, rolki itp.). Można też zostać twórcą takich filmów stockowych i czerpać zyski finansowe za każdym razem, gdy ktoś wykupi film naszego autorstwa. Nie są to ogromne kwoty, ale jeśli będziemy regularnie dodawać swoje filmy na takie portale stockowe i śledzić trendy jakie filmy są obecnie poszukiwane, wówczas zwiększymy swoje szanse na zakup właśnie naszego filmu. Jest to całkiem przyjemny sposób na dodatkowy dochód pasywny dla twórcy wideo.
Własne szkolenia i kursy o nagrywaniu i montażu
Jeśli posiadamy wiedzę i umiejętności z zakresu tworzenia filmów, oraz czujemy się dobrze w roli nauczyciela, to śmiało możemy wykorzystać to do organizowania własnych szkoleń czy kursów. Temat wideo staje się coraz bardziej popularny i coraz więcej osób będzie chciało nauczyć się tworzyć profesjonalne filmy. W dzisiejszym cyfrowym świecie można stworzyć naprawdę imponujące wideo wykorzystując w tym celu własny telefon. Oczywiście pod warunkiem, że znamy zasady nagrywania i wiemy jak zmontować krótki, ale porywający film.
Tworzenie krótkich wideo
Mam nadzieję, że tym artykułem przekonałam Cię, że warto nie tylko tworzyć krótkie filmy na TikTok, Instagram, czy YouTube, ale też zarabiać na ich tworzeniu bezpośrednio (np. wykonując dla kogoś płatny montaż, czy nagrania), lub pośrednio (promując filmami swoje produkty bądź usługi, lub ucząc innych jak robić dobre filmy).