• 2024-05-22
  • 109
  • 12 minut czytania

Sztuczna inteligencja w małym biznesie. Jak wykorzystać potencjał AI?

Sztuczna inteligencja w małym biznesie. Jak wykorzystać potencjał AI?

Prowadzisz biznes, jesteś twórcą internetowym i ostatnio z każdej strony słyszysz o sztucznej inteligencji i o tym jak AI odmieni Twój biznes? Zastanawiasz się może czym wszyscy się tak zachwycają i czy naprawdę dzięki sztucznej inteligencji można zyskać kilkanaście albo kilkadziesiąt godzin tygodniowo albo ograniczyć koszty? Jeśli sztuczna inteligencja do tej pory kojarzy Ci się tylko z filmami science-fiction i buntem maszyn to pora się przełamać i zobaczyć jak może wyglądać sztuczna inteligencja w małym biznesie.

Rewolucja AI

Sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence) to bardzo popularny temat zarówno w nauce jak i biznesie. Nie bez powodu “Sztuczna inteligencja” została okrzyknięta Polskim Słowem roku 2023. Niektórzy wpływ AI na współczesny świat określają wręcz czwartą rewolucją przemysłową.

W bardzo dużym uproszczeniu o sztucznej inteligencji mówimy, gdy maszyny zaczynają przejawiać oznaki co najmniej częściowej inteligencji tj. podejmują decyzje, uczą się, interpretują otrzymane informacje.

Ze sztuczną inteligencją mamy do czynienia już w bardzo wielu aspektach naszego życia. Od spraw pozornie błahych – czy wiesz, że to AI proponuje Ci kolejne podcasty i audiobooki na Spotify lub podpowiada filmy do obejrzenia na Netflix? Wiele aplikacji do nauki np. języków wprowadziło już sztuczną inteligencję, która pomaga lepiej dobrać materiały do nauki, przygotować powtórki i dopasować tempo nauki do ucznia. Po sprawy poważne – w medycynie i nauce AI pomaga w badaniach, analizie wyników, diagnozie czy szukaniu rozwiązań złożonych problemów.

Narzędzia AI to również potężne wsparcie dla branży rozrywki. Sztuczna inteligencja potrafi tworzyć obrazy, treści, muzykę oraz wideo. W biznesie można ją wykorzystać przy analizach rynku, tworzeniu planów i strategii. To również możliwość wielu usprawnień i optymalizacji. W codziennym życiu sztuczna inteligencja to również tłumacze, asystenci głosowi, czy nawigacja.

Korzyści z wprowadzenia AI do małego biznesu

Automatyzacja zadań

Narzędzia AI umożliwiają zautomatyzowanie wielu powtarzalnych czynności. Boty AI z powodzeniem wprowadzane są na pierwszą linię obsługi klienta, gdzie rozwiązują standardowe problemy. Zamiast tracić godziny na udzielanie tych samych odpowiedzi możesz tak wytrenować sztuczną inteligencję by robiła to za Ciebie a dopiero sprawy, z którymi nie może sobie poradzić kierowała do człowieka.

Optymalizacja procesów

Narzędzia AI wprowadza się w różne obszary, np. marketing, sprzedaż, rekrutację czy zarządzanie projektami i produkcję. Sztuczna inteligencja potrafi wspierać w planowaniu, przewidywaniu problemów (usterki, opóźnienia w projekcie, wąskie gardła, przeciążenie, brak zasobów). Do tego narzędzia te usprawniają komunikację i organizację pracy.

Obsługa klienta

W obsłudze klienta, sztuczna inteligencja to przede wszystkim personalizacja doświadczeń klienta oraz zwiększanie satysfakcji z obsługi. Personalizacja doświadczeń to np. dopasowane rekomendacje produktów w sklepie internetowym, odpowiednio dobrany mailing i sposób komunikacji. Zwiększenie satysfakcji to np. szybkie odpowiedzi na pytania klientów dzięki ChatBotom AI. W końcu Bot może pracować całą dobę, nie musi mieć przerw, nie chodzi do toalety i nigdy nie ma złego dnia.

Analiza danych

Sztuczna inteligencja sprawdzi się w analizie danych, np. marketingowych, sprzedażowych, projektowych. AI wykorzystuje się do wyszukiwania wzorców, prognozowania i tworzenia raportów.

Redukcja kosztów i wzrost produktywności

Konsekwencją automatyzacji oraz optymalizacji różnych procesów jest zwykle redukcja kosztów i wzrost produktywności. Przekazując AI nudne, powtarzalne czynności możemy w tym samym czasie wykonać więcej pracy przynoszącej nam realne zyski.

Zastosowanie AI w małym biznesie

Pewnie czytasz to i nadal zastanawiasz się jak to wszystko ma się do Twojej działalności. Nie masz zapewne taśmy produkcyjnej, którą może zoptymalizować AI. Nie przychodzi Ci też do głowy nic co możesz zautomatyzować. Czy aby na pewno?

Przygotowanie treści

Wyobraź sobie, że coś co do tej pory zajmowało Ci kilka godzin, dzięki AI możesz zrobić kilka razy szybciej. Np. przygotowanie treści na Twoją stronę firmową albo zredagowanie ważnego maila. Z pomocą AI wygenerujesz pomysły, zredagujesz i poprawisz styl tekstu oraz wygenerujesz odpowiednie do niego grafiki. Do tego sztuczna inteligencja stworzy dla Ciebie propozycje wpisów na Social Media oraz zaproponuje odpowiednie hashtagi. Chat możesz użyć również do generowania pomysłów, redagowania czy przygotowania streszczenia tekstu. A jakby tego było mało, AI jest w stanie przetłumaczyć wszystko na niemal dowolny język.

Przykłady narzędzi AI do tworzenia i redakcji tekstów:

  • ChatGPT – jest to pewien rodzaj sztucznej inteligencji, z którym porozumiewasz się jak z czatem. Może on odpowiadać na pytania, prowadzić z Tobą rozmowę, oraz oczywiście wykonywać Twoje złożone polecenia. ChatGPT to praca z tekstem, generowanie grafik, oraz różne analizy. Za pomocą wtyczek i integracji można rozszerzać jego funkcjonalność. Można go również trenować na własnych zbiorach danych.
  • Jasper AI – to zaawansowany asystent AI wspierający w tworzeniu treści.
  • Copilot – to odpowiedź Microsoft na ChatGPT. Jest to dość zaawansowany asystent AI.
  • Title Generator – generator nagłówków. Jedno z wielu narzędzi, które pomaga stworzyć optymalne i atrakcyjne tytuły.

Generowanie grafik, wideo i muzyki

Do tej pory aby mieć dobrej jakości grafiki na swojej stronie lub w Social Mediach należało stworzyć grafikę samemu, zlecić to grafikowi albo korzystać z (często płatnych) banków zdjęć. Teraz mamy sztuczną inteligencję. Oprócz treści AI potrafi wygenerować grafiki w przeróżnych stylach. Podajesz opis, styl oraz szczegóły obrazka i dostajesz grafikę. Narzędzia AI ułatwiają również obróbkę zdjęć – usuwanie niechcianych elementów, poprawa jakości, ulepszanie grafik.

Wielu twórców internetowych, zwłaszcza na początku swoich działań nie może sobie pozwolić na profesjonalny montaż, transkrypcję czy audio. Na szczęście istnieją również narzędzia, które wspierają edycję wideo, dodawanie napisów jak również generują krótkie formy wideo. Niektóre narzędzia potrafią nawet generować wideo na podstawie linku do strony www! Z kolei generatory muzyki i audio ułatwiają przygotowanie ścieżki dźwiękowej, podkładu lektora, muzyki np. do podcastów, filmów marketingowych czy na SM.

Przykłady narzędzi AI do generowania obrazów i wideo:

  • Canva – to znane narzędzie do tworzenia grafik i projektów ma teraz pakiet narzędzi AI – Canva Magic Studio, dzięki którym można tworzyć grafiki, krótkie wideo, obrabiać zdjęcia i ulepszać teksty.
  • DALL-E – generator grafik wykorzystywany przez Open AI (ChatGPT) oraz Copilot Microsoft.
  • Deep AI – kreatywne narzędzie, które może generować obrazy, filmy i muzykę
  • Lumen5 – Platforma do tworzenia wideo, która pomaga użytkownikom tworzyć profesjonalnie wyglądające filmy przy użyciu szablonów opartych na sztucznej inteligencji.

Przykłady narzędzi AI do generowania audio i muzyki

  • murf.ai – Narzędzie, które generuje wysokiej jakości narracje, tłumaczy tekst na wiele języków i klonuje głosy
  • ElevenLabs – różnorodne narzędzia kreatywne, w tym do generowania muzyki, edycji wideo i zamiany tekstu na mowę.
  • AmberMusic – generowanie muzyki
  • AIVA – generowanie muzyki

Marketing, sprzedaż i obsługa klienta

Sztuczna inteligencja świetnie sprawdza się w automatyzacjach i optymalizacjach procesów sprzedażowych i marketingowych. Narzędzia AI pozwalają analizować zachowania klientów, lepiej optymalizować kampanie, a zaawansowane raporty umożliwiają świadome podejmowanie decyzji. Do tego istnieje na rynku szeroka gama produktów wspierających tworzenie i zarządzanie treściami marketingowymi czy optymalizację SEO. Oprócz tego, są jeszcze wspomniane przeze mnie wcześniej ChatBoty wspierające obsługę klienta. Rozwiązanie takie warto przemyśleć gdy prowadzisz sklep internetowy, lub obsługa pytań i problemów klienta zajmuje bardzo dużo Twojego czasu.

Przykłady narzędzi AI dla zespołów marketingowych:

  • Jasper AI – zaawansowany asystent AI wspierający w tworzeniu treści.
  • Writesonic – pomaga tworzyć wysokiej jakości treści do różnych celów, w tym teksty marketingowe, posty w SM i na blogach.
  • Seowriting.ai – może tworzyć artykuły, posty na blogach i treści zoptymalizowane pod kątem SEO.
  • Przykłady narzędzi AI dla zespołów sprzedażowych i obsługi klienta:
  • Zoho Zia – może pomóc w planowaniu spotkań, robieniu notatek i odpowiadaniu na pytania.
  • ChatSpot – umożliwia tworzenie chatbotów do obsługi klienta, marketingu i innych celów.
  • SurferSEO – pomaga użytkownikom optymalizować strony internetowe pod SEO.
  • SiteGPT – tworzenie własnych agentów obsługi klienta.
  • ChatSonic – tworzenie chatbotów

ChatGPT – najpopularniejsze narzędzie AI

Najpopularniejszym narzędziem AI jest ChatGPT. Według niektórych źródeł w 2023 odpowieadał za ponad 60% rynku. ChatGPT jest to tzw. model językowy, rodzaj sztucznej inteligencji, który trenowany był na ogromnych zbiorach danych. Komunikacja z nim przypomina chat – wydajemy polecenia w języku naturalnym. Z pomocą prostych komend możemy go wykorzystywać do wielu, bardzo różnorodnych zadań, takich jak:

  • redagowanie tekstu,
  • tworzenie treści kreatywnych,,
  • burza mózgów,
  • tłumaczenia,
  • podsumowania stron, tekstów,
  • tworzenie planów publikacji, artykułów, wpisów na social media,
  • odpowiadanie na pytania,
  • analizowanie dokumentów.

W wersji 3.5 ChatGPT dostępny jest za darmo. Ta wersja ma jednak pewne ograniczenia. Największym jej mankamentem jest to, że trenowałna była na danych z początku 2022 r. W płatnej wersji mamy dostęp do wyższego modelu GPT a poza tym, oprócz pracy z tekstem mamy możliwość generowania obrazów, integracji z innymi narzędziami (np. Canvą), tworzenia własnych botów, wykorzystania API i różnych dodatków.

Sztuczna inteligencja w małym biznesie

To tylko wybrane zastosowanie narzędzi sztucznej inteligencji. AI to również:

  • wsparcie w zarządzaniu projektami,
  • generowanie Chatbotów,
  • tworzenie biznesplanów, analiz i raportów,
  • analizowanie dokumentów PDF,
  • tworzenie prezentacji,
  • narzędzia językowe,
  • translatory,
  • narzędzia do prowadzenia spotkań, automatycznych transkrypcji oraz ich podsumowań,
  • platformy do tworzenia zaawansowanych kursów on-line.

Wdrażając narzędzia AI przede wszystkim warto dobrze przeanalizować swoje potrzeby i możliwości a dopiero potem wybrać aplikację. Warto również testować różne narzędzia, by znaleźć to, które pasuje nam najbardziej. Trzeba poświęcić chwilę, by zrozumieć jak one działają aby używanie ich nie było frustrujące a efekty zadowalające.

Pamiętajmy też, że AI to TYLKO narzędzie i tak należy je traktować. Sztuczna inteligencja również popełnia błędy, nie ma umiejętności krytycznej oceny informacji, czasem nawet wymyśla informacje gdy nie może znaleźć odpowiedzi. Programy AI mają też wbudowane ograniczenia dotyczące niektórych tematów. Jakość tego co dla nas zrobi w dużej mierze będzie zależała od tego w jaki sposób jej używamy. Mam nadzieję, że już wiesz, iż sztuczna inteligencja w małym biznesie może być bardzo przydatna, gdy jest umiejętnie wykorzystywana.

Przeczytaj także

Strategie Implementacji AI w marketingu

Strategie Implementacji AI w marketingu

Dominika Bucholc – Konferencja GIRLBOSSKIE ’24 Strategie Implementacji AI w marketingu W świecie, gdzie technologia zmienia…
5 obszarów dla AI w Twoim biznesie

5 obszarów dla AI w Twoim biznesie

5 sposobów jak zastosować AI bezpośrednio do Twojego biznesu – Anka Tober Dzięki uczestnictwie w warsztatach…
Jak wykorzystać AI do tworzenia skutecznych treści na SM?

Jak wykorzystać AI do tworzenia skutecznych treści na SM?

Małgorzata Ewa Kachel – Konferencja GIRLBOSSKIE 2023 Jak wykorzystać AI do tworzenia skutecznych treści na SM?…

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *