- 2024-02-26
- 489
- 6 minut czytania
Pierwsza reklama na Facebooku
Reklama na Facebooku to bardzo skuteczny sposób promocji dla każdej firmy, bez względu na jej wielkość czy branżę. Dzięki niej dotrzesz do potencjalnych klientów, zwiększysz rozpoznawalność swojej marki oraz sprzedaż produktów i / lub usług. W tym artykule opiszę krok po kroku, jak powinna wyglądać pierwsza reklama na Facebooku. Przygotuj się na to, aby Twoja firma zaczęła przyciągać uwagę klientów!
Pierwsza reklama na Facebooku
Dlaczego Facebook? A nie TikTok, albo Instagram? Oczywiście, wszystko zależy od Twojej grupy docelowej. Jednak musisz wiedzieć, że Facebook jest nadal największą platformą społecznościową na świecie. W 2023 r. serwis odwiedzało prawie 3 miliardy użytkowników miesięcznie (Digital 2023: Global Overview Report — DataReportal – Global Digital Insights), co stanowiło wówczas 37% światowej populacji! To robi wrażenie! (Drugie miejsce zajął Youtube z wynikiem 2,5 mld. użytkowników).
Właśnie dlatego, nadal warto poświęcić temu medium dużo uwagi. Jednak ruch organiczny to za mało. Jeśli chcesz mieć efekty szybko i mniejszym wysiłkiem, zastanów się nad opcją płatną, ale skuteczną, czyli reklamą. No dobrze, ale jak się do tego zabrać?
Wyznaczenie odpowiedniego celu reklamy to połowa sukcesu
Na początku zastanów się jaki jest Twój cel biznesowy. Czy chcesz przykładowo:
- zwiększyć rozpoznawalność swojej marki,
- wypromować wydarzenie,
- zwiększyć sprzedaż swoich produktów i / lub usług,
- pozyskać kontakty do swojego newslettera lub bazy klientów.
Jak już to ustalisz, łatwiej będzie Ci wybrać odpowiedni cel reklamowy w ustawieniach technicznych systemu reklamowego Facebooka. Facebook oferuje wiele różnych celów reklamowych, które możesz zestawić ze swoimi strategicznymi celami. Możesz wybierać spośród: zwiększenia ruchu na stronie internetowej, zwiększenia liczby polubień strony, wzrostu sprzedaży.
Określ grupę docelową, żeby nie przepalać budżetu
O ile, jeszcze tego nie zrobiłaś, to teraz jest ostatni moment, aby zastanowić się, kto jest odbiorcą Twojej marki. Na etapie ustawień kampanii w systemie reklamowym, Facebook pozwala całkiem szczegółowo ustawić odpowiednią grupę docelową. Możesz wybierać spośród cech demograficznych, takich jak wiek, płeć, lokalizacja, a także z zainteresowań, czy wykonywanego zawodu.
Jednak, aby się w tym nie pogubić i być świadomym, jakie powinnaś wybrać ustawienia, koniecznie zbadaj swoją preferowaną grupę odbiorców jeszcze przed przystąpieniem do stworzenia reklamy. Zastanów się również, jakie problemy, ambicje, czy potrzeby, na które możesz odpowiedzieć, ma Twoja grupa odbiorców. To ważny krok, który pomoże Ci przygotować właściwą komunikację i skierować reklamę TYLKO do osób, które z największym prawdopodobieństwem się nią zainteresują.
Przygotuj kreację reklamową, która przyciągnie uwagę klientów
Trzeci krok to część kreatywna, czyli stworzenie tekstu reklamy i grafiki (lub wideo), które będą się wyświetlać podczas trwania kampanii.
Jeśli chodzi o tekst, to ważne jest, aby od początku przyciągnął uwagę odbiorców. Możesz zacząć od wskazania konkretnego problemu, jaki mogą mieć (a który rozwiązuje Twój produkt). Pamiętaj też o zawarciu korzyści i wezwaniu do działania (czyli, co ma zrobić osoba po zobaczeniu tej reklamy).
Grafika to drugi istotny element kreacji. Nadaj jej “ludzką twarz”. Jeśli oferujesz usługi koniecznie zamieść zdjęcie uśmiechniętej osoby (najlepiej Ciebie, jeśli prowadzisz markę osobistą, albo przedstawiciela Twojej grupy docelowej). Z moich doświadczeń wynika, że takie grafiki osiągają lepsze rezultaty niż bezosobowe grafiki. Uwzględnij minimum tekstu, za to niech to będzie dobrze wykorzystana przestrzeń.
Dobrze zaprojektowana kreacja reklamowa może zwiększyć skuteczność całej kampanii, a w rezultacie – sprzedaż Twoich produktów lub usług.
Ustaw reklamę w systemie reklamowym Facebooka
Teraz możesz przystąpić do części technicznej. Reklamy na Facebooku rób zawsze w Menedżerze Reklam – dedykowanym narzędziu reklamowym Meta. Dzięki temu zyskasz wgląd w najważniejsze statystyki kampanii i dostęp do wszystkich umiejscowień reklamy. Będziesz też mogła stworzyć piksel Meta, który pozwala na kierowanie reklam do osób, które już miały kontakt z Twoją marką (remarketing). To pozwoli na osiągnięcie lepszych wyników. Tutaj możesz pobrać instrukcję, jak stworzyć piksel.
Reklamę ustawiasz, przechodząc kolejno przez poszczególne etapy tworzenia wskazane w Menedżerze Reklam. Facebook umożliwia wybór budżetu, harmonogramu wyświetlania, umiejscowienie reklamy, czy wybór grupy odbiorców. Jeśli wykonałaś poprawnie poprzednie kroki, ta część będzie dla Ciebie formalnością!
Przygotowałam małą ściągawkę w postaci checklisty kampanii reklamowej na Facebooku i Instagramie.
Opublikuj reklamę i analizuj wyniki kampanii
Ostatnią rzeczą, jaką musisz zrobić, aby finalnie Twoja pierwsza reklama na Facebooku zaczęła się wyświetlać, jest jej PUBLIKACJA. Nie jest to jednak natychmiastowy efekt. Po kliknięciu przycisku “Opublikuj”, Facebook przystępuje do sprawdzenia reklamy pod kątem aktualnego regulaminu publikowania reklam. Dopiero po zaakceptowaniu reklamy przez pracowników Meta, jest ona wyświetlana.
Możesz monitorować jej wyniki i zmieniać ustawienia w razie potrzeby. Nie należy jednak robić zmian w pierwszych trzech dniach od momentu zatwierdzenia publikacji. System reklamowy “uczy się” przez ten czas, jak najbardziej optymalnie poprowadzić Twoją kampanię. Warto jednak być na bieżąco i po prostu śledzić statystyki kampanii na swoim koncie reklamowym.
Jak tam Twoja pierwsza reklama na Facebooku?
Mam nadzieję, że w jakimś stopniu oddemonizowałam proces tworzenia kampanii reklamowych na Facebooku. Najważniejsze to po prostu działać, testować reklamy i obserwować ich postępy. W ten sposób najwięcej się nauczysz.
Kluczowe jest, aby reklama była dobrze dopasowana do celu reklamy oraz do grupy odbiorców. Dobrze zaprojektowana reklama może zwiększyć skuteczność kampanii reklamowej oraz zwiększyć sprzedaż produktów lub usług. Trzymam kciuki, aby już Twoja pierwsza reklama na Facebooku odniosła oczekiwane przez Ciebie efekty!