• 2024-05-08
  • 66
  • 8 minut czytania

5 pomysłów na działania w social mediach w 2024 roku

5 pomysłów na działania w social mediach w 2024 roku

W 2024 roku pojawiły się świeże trendy w social mediach. Czym znowu zaskoczył nas algorytm? Czy to, co do tej pory robię, będzie już nieaktualne? Jak daleko sięgają zmiany? Czy w końcu nauczę się, jak to robić dobrze? Nie ma jednej uniwersalnej recepty na sukces, więc każdy ma szansę na unikalność i wzrosty w swojej niszy. Mam dla Ciebie 5 pomysłów na działania w social mediach, które każdy jest w stanie włączyć w swoją strategię.

Social media mix

Jeśli do tej pory trzymałaś się tylko jednej formy publikacji, np. zdjęcia selfie, możesz puścić wodze fantazji. W tym roku zwłaszcza Instagram stawia na miks treści i miks form. Z powodzeniem mieszaj ze sobą zdjęcia, infografiki, karuzele, rolki, grafiki, krótkie wideo, transmisje live.

Podobnie z treściami – baw się przekazem: proponuj swoim odbiorcom treści edukacyjne, pełne wartości, ale również inspiracyjne, motywacyjne, zabawne, publikuj ciekawe badania, a nawet memy (np. obserwuj i wykorzystuj trendowe GIFy z TikToka na Instagramie, jeśli treści komediowe mieszczą się w Twoich archetypach marki). Tym nakarmisz nie tylko algorytm, ale także mile zaskoczysz odbiorców i wywołasz efekt zaskoczenia.

Spróbuj i poczuj powiew świeżości w Twoich social mediach. To też świetny patent na przetestowanie nowych treści i sprawdzenie, co działa, a co nie. Jeśli obawiasz się, że utoniesz w codziennej ilości pracy nad publikacjami, popatrz na to inaczej. Miks to dobry sposób na redystrybucję treści: napisałaś artykuł na blog, a do jego lektury zapraszasz w poście ze zdjęciem. Następnie nakręć rolkę problemową o najważniejszej tezie z bloga, do tego zrób karuzelę z 5 tipami, które z niego wynikają. Możesz mieć pewność, że Twój przekaz na pewno dotrze do odbiorcy i się utrwali. Jeśli Twój Instagram przypomina te przysłowiowe „morze twarzy”, czas na zmiany!

Mikroinfluencerzy i budowanie relacji

Rok 2024 to czas mikroinfluencerów. Wyjdź poza swoją bańkę społeczności i nawiązuj współpracę z innymi twórcami o podobnej wielkości konta. Z pewnością widziałaś już bardzo popularny rodzaj live’ów na Instagramie, czyli schemat 1:3, czyli gospodarz i 3 gości. Twórcy zaczęli skupiać się w małych grupach i działać razem w obrębie swoich kanałów. To połączenie aż 4 społeczności i mieszanie się 4 nisz.

Zwykle takie współprace odbywają się bezpłatnie, bo każda ze stron jest tu wygrana. Opierają się też po prostu na relacjach i wzajemnym wsparciu. Pokaż też, że jesteś aktywna i daj się poznać. Komentuj na innych kontach, pisz wiadomości prywatne, buduj połączenia z twórcami. To też jeden z bezpłatnych sposób na wzrost społeczności – po pierwsze jesteś widoczna, po drugie przyciągasz obce osoby na swoje konto. Owszem, to zajmuje czas, ale na dłuższą metę zaprocentuje. Być może sama kojarzysz twórców, którzy wzajemnie komentują swoje posty, są w ten sposób obecni na kilkunastu-kilkudziesięciu kontach. Już teraz pomyśl, jak wdrożyć tę strategię i z kim chcesz zbudować wartościowe relacje, które przekujesz w ciekawe spotkania na live!

Autentyczność jest w cenie!

Instagram w tym roku stawia na autentyczność – w każdym aspekcie. Pierwszy dotyczy filtrów – im mniej, tym lepiej. Drugi dotyczy formy materiałów – wspierane będą te, które były stworzone w całości na Instagramie. Rolki, które zostały zmontowane w zewnętrznych aplikacjach, organicznie przegrają z tymi, które powstaną za pomocą narzędzi Instagram. Pomyśl, jak odnajdujesz się w tym trendzie i co możesz uprościć u siebie. Unikaj też nachalnej sprzedaży i wyskakujących zewsząd słów „Kup”. Wypróbuj np. automatyzację (więcej w kolejnym punkcie), by zainteresować userów produktami na ich zasadach. Pomyśl, jak możesz wykorzystać autentyczność w sprzedaży u siebie. Czy idzie za tym transparentność i wiarygodność? Czy to, co sprzedajesz, wynika bezpośrednio z Twoich wartości i wizji?

Automatyzacja social mediów i AI

Trend zawitał do nas już na końcówce zeszłego roku, ale wciąż wiele osób dopiero się go uczy i poznaje narzędzia do automatyzacji. Jak grzyby po deszczu powstały kursy online dla narzędzia ManyChat, które jest zdecydowanie najpopularniejszym i najprostsze (dodatkowo popierane przez Instagram). Jego subskrypcja na start jest darmowa, jednak bardziej zaawansowane narzędzia dostępne są na koncie Pro (koszt 15$ miesięcznie).

Co możesz osiągnąć dzięki automatyzacji? Np. w łatwy sposób wysyłać w DM (wiadomości prywatnej) link do zapisu na webinar lub do Twojego produktu, bez konieczności odsyłania do bio i zagrożenia, że czytelnik po prostu się zagubi. Budujesz też relacje z widzami, bo dostają od Ciebie coś, czego potrzebują i o co sami poproszą (tak, bo zwykle DM wysyła się w odpowiedzi na komentarz pod postem, który jest jasną intencją kontaktu). Możesz w łatwy sposób wysłać karty pracy do trwającego live’a. Wszystko to robi się samo – dzięki wcześniej ustawionej ścieżce komunikacji. Do tego dochodzi też chat automatyczny na Messengerze z Twoimi klientami z gotową ścieżką odpowiedzi. Możesz automatyzować w ten sposób kilka kanałów social media jednocześnie, brzmi zachęcająco?

Pamiętaj jednak o ważnej kwestii prawnej – musisz uzupełnić Politykę prywatności o paragraf dotyczący narzędzia, zadbać o zgodę na przetwarzanie danych w wiadomościach automatycznych oraz – jeśli to nie Ty obsługujesz narzędzie, ale jesteś właścicielem firmy i administratorem danych – podpisać z osobą obsługującą program za Ciebie umowę powierzenia danych.

Zautomatyzować możesz też pracę nad publikacjami. Ważne jest, by do każdej rolki dodawać napisy – możesz to zrobić automatycznie za pomocą takich aplikacji jak Captions, Liro, czy webowej Submagic.co. Jeśli brak Ci pomysłu na posty lub ciekawe wyzwania, zapytaj ChatGPT o podpowiedzi. Korzystaj z niego jako kreatywnego wsparcia w pracy, nie kolegi, od którego będziesz wszystko ściągać 1 do 1. I pamiętaj: często teksty, które przygotowuje Ci ChatGPT nie brzmią ”po ludzku” i są dalekie od Twojego stylu. Widzowie łatwo to wyłapią. Zainteresuj się tym narzędziem, bo czasami wystarczy sama zmiana perspektywy, by ruszyć do przodu.

User Generated Content

Szukasz pomysłów na treści do postów, rolek, stories? Zapytaj ludzi o ich najważniejsze bolączki, aktualne zainteresowania, poproś o informację zwrotną, zbieraj komentarze, recenzje, rób konkursy, akcje. To tylko kilka form tzw. User Generated Content (w skrócie UGC) albo Consumer Generated Content (CGC), czyli treści, które tworzą sami klienci i followersi. Tymi materiałami możesz chwalić i przez to wspierać proces zakupowy u innych użytkowników.

Dobrym pomysłem są wyzwania, które zakładają publikacje na kontach własnych followersów – ci, informując o Twojej marce, poszerzają świadomość Twojej marki. Zwiększasz w ten sposób też wiarygodność Twojej firmy w niszy, którą chcesz penetrować. Opinie samych użytkowników są uznawane za bardziej szczere i transparentne niż dużych influencerów. Świetnym pomysłem będzie zawsze case study klientki, która osiągnęła spektakularną metamorfozę dzięki naszej usłudze, podobnie komentarze na naszym blogu, czy recenzja produktu, o którą prosimy w mailu pozakupowym. Wykorzystaj też uwielbiane przez algorytm Instagrama interaktywne elementy w stories – naklejki, ankiety, quizy. Pobaw się tym i przekuj w długą rozmowę z użytkownikami w relacjach.

5 pomysłów na działania w social mediach w 2024 roku

To tylko niektóre z najmocniejszych trendów na ten rok. Jeśli prowadzisz swój biznes i dodatkowo wspierasz się działaniami w social mediach, na pewno nie raz poczułaś FOMO. Im więcej przebywasz w social mediach, im więcej mentorów obserwujesz, tym więcej widzisz reklam, tipów, kursów, szkoleń, bezpłatnych webinarów o rozwijaniu kont i recept na sukces. Zawsze jest prawdopodobieństwo, że coś Ci umknie, nie zdążysz być wszędzie i przeczytać wszystkiego. Dlatego skup się na budowaniu wartościowych relacji followersami i publikuj treści warte zapisania i udostępniania. Do tego dobierz narzędzia, które Ci to ułatwią. To zawsze zadziała!”

Przeczytaj także

1 Komentarze

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *